Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hjälp Med Trimmdelar

  1. #1

    Hjälp Med Trimmdelar

    Tjena!
    jag har precis skaffat mig en saab 9-3 154hk, av årsmodell 99. Fast ägaren innan har satt på magnetventil och ett chipp så att bilen har 225hk.
    killen ja köpte bilen av vet inte vad det är för ett chipp och det står inget på.

    Jag hade tänkt mig att försöka få ur 300hk och undrar lite hur ja skall göra?

    tänkte skaffa mig ett 3" downpip med race katt och 3" efter katt men undrar lite över var ja kan få tag på detta till en hyfsad päng?

    Sen vet jag inte riktigt vilken turbo jag behöver av varken märke eller modell.

    Bränsletrycksregulator behöver ja nog mä byta? någon som vet till vilken?
    vilket tryck kommer jag att behöva?

    //Marcus

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Kanske det bästa är att ta kontakt med valfri tuner?

    Antar att spridare också är nödvändigt....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    3" JT blir billigast.

    3.5bars BTR
    TD04HL15T#6 eller TD04HL18T#6 som turbo.
    Större IC
    Gröna Spridare

    Ska du klara dig för att pumpa 300hk. Möjligen insugsrör till turbon också.

    Och glöm inte bromsar och väghållning
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    3" JT blir billigast.

    3.5bars BTR
    TD04HL15T#6 eller TD04HL18T#6 som turbo.
    Större IC
    Gröna Spridare

    Ska du klara dig för att pumpa 300hk. Möjligen insugsrör till turbon också.

    Och glöm inte bromsar och väghållning
    3,8 bars BTR är att föredra, skaffa en från Audi RS2 så passar den rakt i din fuelrail.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645
    JT är ett kostnadseffektivt alternativ, dock lämnar passformen på dessa en del att önska ibland.

    Ett bra alternativ till en TD04-turbo kan ju vara en GT28BB/GT28RS så kan du kräma ut lite mer effekt när du blir sugen samtidigt som den är fullt körbar även med "bara" 300hk.

    Ny IC och nya spridare är också ett måste.

    Sedan en koppling, original klarar knappast denna setup, kör på viggen tryckplatta och carbonlamell, eller en SPEC-koppling om du är gjord av pengar.

    Inloppsrör ska du inte behöva eftersom du har Trionic 5.
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  6. #6
    Tack för hjälpen!

    jag har ett bar gröna s60r spridare hemma tror att dom är på 450cc lr något sådant.

    jag har hört att orginal lådan på saab inte är så stark heller men att den skall klara 300? stämmer det eller kommer jag att köra ras på den?

    tror ni att ja behöver byta chippet i den samtidigt?
    jag vet ju inte vad som sitter i nu? har funserat lite på nordic steg 3?
    ska få ut ca 245hk bara med det och avgas enligt tillvärkarna själva.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645
    Citat Ursprungligen postat av Brochan
    Tack för hjälpen!

    jag har ett bar gröna s60r spridare hemma tror att dom är på 450cc lr något sådant.

    jag har hört att orginal lådan på saab inte är så stark heller men att den skall klara 300? stämmer det eller kommer jag att köra ras på den?

    tror ni att ja behöver byta chippet i den samtidigt?
    jag vet ju inte vad som sitter i nu? har funserat lite på nordic steg 3?
    ska få ut ca 245hk bara med det och avgas enligt tillvärkarna själva.
    Vill du inte byta turbo mm så kan du ju satsa på ett påställt steg 3 från valfri leverantör, dessa bör kunna lämna 270-280hk. Sedan diskuteras det om huruvida det är smart eller inte att stressa originalturbon så mycket, men det är mycket hästar per krona i alla fall!

    300 hk är egentligen en "dålig" nivå. Ett steg 3+ hamnar upp mot 280hk som sagt, går man på turbobyte mm så kan man lika bra vrida på 320-330hk eller mer utan någon direkt högre kostnad jämfört med 300hk-gränsen.

    Det är svårt att säga hur lådan kommer att hålla, beror helt och hållet på hur man kör. Många här inne åker omkring med en bit över 300hk och originallåda, så det verkar ju funka så länge man kör med insidan av huvudet. Men självklart ökar påfrestningarna när man trimmar...
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  8. #8
    Jo Jag hade tänkt att byta turbo för den är ju inte jätte stor och d blir en stor på frästning precis som du säger.. va tycker du att jag skall ha för en turbo och hur mycke tror du att den kommer att kosta?

  9. #9
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    har du råd så skulle jag tagit en garret gt28rs, har du inte råd med så mycket så skulle de få bli en mitsubihshi td04 18#6

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645
    Citat Ursprungligen postat av Brochan
    Jo Jag hade tänkt att byta turbo för den är ju inte jätte stor och d blir en stor på frästning precis som du säger.. va tycker du att jag skall ha för en turbo och hur mycke tror du att den kommer att kosta?
    GT28RS är ett vettigt val, ska själv skaffa mig en sådan i framtiden. Finns begagnat ibland, även om det är ovanligt. Trimfirmorna hjälper dig säkert om du frågar dem, annars finns det folk här på forumet som säljer turboagg till bra priser, lägg ut en tråd i köpes så får du säkert PM

    Har man inte råd med en GT28RS så kan man likaväl köra med steg 3 tills man har lite mer cash, men det är ju min högst personliga uppfattning.

    EDIT: En GT28RS i nyskick landar väl på 12000 kankse, såg att KK sålde en transportskadad turbo på pryltorget för ett tag sedan, tror det var en GT28RS @ 10 500:-
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

Liknande ämnen

  1. Vart kan jag finna trimmdelar till min SAAB 90 -85
    Av Saab90-85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •