Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Bromsen vänster fram strular!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    149

    Bromsen vänster fram strular!

    Hej,

    Nyss när jag var ute och körde "klonkade" det i vänster framdäck vid några tillfällen och efter ett tag började ett skrapljud låta.

    Jag stannade och kollade men såg inget med blotta ögat. När jag sen åkte hem och kom till parkeringen så lät det skumt som fan och sen slutade det.

    Någon som har den blekaste aning om vad det kan vara? Går sånt här på nybilsgarantin om nånting skulle behöva repareras?

    Bilen är en 9-3 SS Aero 2004.

    PS. Jag har även ett oljud när jag backar och bromsar. Låter illa som fan. Vad kan det vara?
    9-3 SC 1.9TiD -08

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 025
    Låter det från bromsarna hela tiden? Kan ha kommit in grus mellan belägg och skiva.
    Klonkandet kan vara allt från glappande styrleder (hade jag) till en fälg som är dåligt fastskruvad till bussningar osv. Specificera när klonkandet kom. I ett gupp? Vid en sväng osv.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    149
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Låter det från bromsarna hela tiden? Kan ha kommit in grus mellan belägg och skiva.
    Klonkandet kan vara allt från glappande styrleder (hade jag) till en fälg som är dåligt fastskruvad till bussningar osv. Specificera när klonkandet kom. I ett gupp? Vid en sväng osv.
    Nej, det låter inte från bromsarna hela tiden. Nu har det slutat. Däremot oljudet när jag backar och bromsar finns kvar. Det är inget vanligt gnissel utan det låter högre men inte lika högfrekvent.

    Klonkandet har jag hört vid några tillfällen. Låter som att det kommer från fälgarna. Jag har hört ljudet både i svängar och på raksträcka. Låter nästan som om det har kommit in någonting i hjulhuset, typ nån kvist eller nått.
    9-3 SC 1.9TiD -08

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 180
    Lyft upp. Ta av hjulen o kolla då. Eller e de som på vår -03 att klonket kommer av att övre delen på framfjädrarna saknade plastslang o nötte sönder fjäderbenslagrens undre del?? Vi fick detta åtgärdat. Nu klonkar det bara när de e -20 ute. Fast då klonkar ju allt iofs. Tills man kört en stund o värmt upp den.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bakljus vänster bak och dimljus vänster fram får ingen 12V? 9000 -93
    Av JorisS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 14:43
  2. klonkar vänster fram 900 -97
    Av Mcoist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •