Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: ACC recycling

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    299

    ACC recycling

    Nu när värmen slagit till och ACC:n fått börja jobba lite igen undrar jag om lampan "recycling" på ACC-panelen visar "är" eller "bör" värdet.
    Dvs indikerar den att spjället slagit om eller att datorn tycker att det ska slå om??

    Nån som vet??
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: ACC recycling

    Citat Ursprungligen postat av suburban
    Nu när värmen slagit till och ACC:n fått börja jobba lite igen undrar jag om lampan "recycling" på ACC-panelen visar "är" eller "bör" värdet.
    Dvs indikerar den att spjället slagit om eller att datorn tycker att det ska slå om??

    Nån som vet??
    Om nu "datorn tycker att det ska slå om" vad är det som hindrar att det verkligen slår om då? Menar du om det är ett fel i ställmotorn?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    299

    Re: ACC recycling

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av suburban
    Nu när värmen slagit till och ACC:n fått börja jobba lite igen undrar jag om lampan "recycling" på ACC-panelen visar "är" eller "bör" värdet.
    Dvs indikerar den att spjället slagit om eller att datorn tycker att det ska slå om??

    Nån som vet??
    Om nu "datorn tycker att det ska slå om" vad är det som hindrar att det verkligen slår om då? Menar du om det är ett fel i ställmotorn?
    Ja, jag undrar om lampan tänds och släcks oberoende av om ställmotorn jobbar eller reglerarmen är bruten. Visar lampan spjällets läge ??
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: ACC recycling

    Citat Ursprungligen postat av suburban
    Ja, jag undrar om lampan tänds och släcks oberoende av om ställmotorn jobbar eller reglerarmen är bruten. Visar lampan spjällets läge ??
    Det tror jag inte. Eftersom du snackar om recirkulationsspjället så kan du ta en titt på denna tråd som visserligen avhandlar imma men det blir resultatet på vintern om recirkulationen kärvar.

    Nu kommer jag på hur det funkar eftersom jag pysslade en del med detta för några år sedan: Det enda sättet ACC:n "vet" hur spjället står är att motorströmmen ökar pga att motorn står stilla. Om sedan den står stilla pga att spjällets ändläge nåtts eller helt enkelt pga att spjället sitter fast kan inte avgöras. Däremot kommer jag inte ihåg om lampan tänds så fort spjället skall börja gå eller när ACC:n tror att det står rätt.
    Recirkulationsspjället på en 9000 har ingen direkt "arm" som kan brytas utan motorn sitter i princip direkt på spjället.

    Bra felsökningstips och info om ACC2 finns här.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •