Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Oljestänk längs sidan på bilen...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438

    Oljestänk längs sidan på bilen...

    Va ute och åkte en sväng idag med min 9000 T16 88:a och när jag stanna och sambon klev ur på passagerarsidan så säger hon att det stänkt olja på bilen... Så jag kollade och det hade stänkt längs med sidokjolen lite grann och på kanten vid skärmbreddaren fram så det kommer ju från högersidan fram nånstans.... Det är oljigt på oljetråget, runt länkarmen o så men det har den nog alltid varit så jag åkte till macken och spolade av den under där med högtryck för att kunna se om det läckte nånstans. Nu när jag var ute och åkte tror jag det har stänkt lite eller så sitter det kvar sen förut men när bilen står så läcker den inte nått utom nån droppe från oljetråget ibland men det gör ju inte att det stänker längs sidan på bilen för har inte varit så förut... Men vad kan de va som läcker om det kommer olja från högersidan? Är det oljetrågspackningen eller vart kan det läcka ifrån?
    [Turbolover]

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Bromsolja kanske eller fett från drivknuten om damasken hade gått sönder. Eller så har du bara råkat köra i någon oljepöl från en annan bil som sedan skvätt upp på din bil via ditt fram däck. Några idé som kommer upp i mitt huvud jsut nu kanske kan hjälpa lite.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Har du oljekylare på den? Brukar sitta till höger om kylaren på de äldre. Nyare har den under kylarpaketet. Slangen kan läcka oxå. O den går ju från därunder nånstans. Brukar bara läcka under körning då lådans oljepump inte bygger nåt högt tryck förrän du kommit upp i fart. Borde saknas olja i lådan.

    Göran
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Inte ovanligt att lastbilar eller släp tappar fettklumpar på vägarna.
    Kör man på dessa blir det ganska långa streck, med fett över sidan på bilen.
    Kanske inte är sådana du upplev men.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    53
    Jag hade en gammal volvo en gång som det skvätte olja om på sidan av bilen, Och det var styrväxeln som läckte olja. Kan vara värt att kolla upp.

    Det som var felet på min styrväxel va att damaskerna vara trasig.
    Full Gas Motor Ras

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Har du oljekylare på den? Brukar sitta till höger om kylaren på de äldre. Nyare har den under kylarpaketet. Slangen kan läcka oxå. O den går ju från därunder nånstans. Brukar bara läcka under körning då lådans oljepump inte bygger nåt högt tryck förrän du kommit upp i fart. Borde saknas olja i lådan.

    Göran
    Jo det sitter en oljekylare på högersida vid ac pumpen där typ... Får kolla slangarna där då...
    [Turbolover]

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    28
    aa på min saab var det också styrväxeln som pajja.. läckte på samma sätt på häger fram vid hjulet. det ja inte upptäckte förns ja lämna in den var att det läckt in i kupen också. då var det styrväxel som läckte. fick byta den.
    BIL: Saab 900 talladega -97

Liknande ämnen

  1. 95'an dog långs E4'an igår
    Av Stryk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 23:24
  2. Bensinlukt i kupén och lös slang med oljestänk 9-3OG
    Av bjornhen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 18:49
  3. Rutlisten längs med a-stolpen.
    Av JeppeK i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 13:19
  4. listen längs ner på vindrutan og9-3. var hittar man den?
    Av Klister i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 18:04
  5. Oljestänk under huven
    Av monty i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 18:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •