Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vilken diod kan jag använda?

  1. #1
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Vilken diod kan jag använda?

    Jo, anta att jag har två st reläer i bilen som går till varsinna saker. Vi kallar reläerna 1 och 2.

    Jag vill att när jag knäpper på relä 1 så ska relä 2 också knäppas på.

    MEN, jag vill inte att relä 1 ska knäppas på när relä 2 knäpps på.


    Det hela borde väl gå att lösa genom att sätta en kabel och diod mellan påslagsingångarna på reläerna?


    Men, då till problemet:

    Det finns ju massor av olika dioder, och jag vet inte vilket av dem som är lämpligt för ändamålet. Har nån av er nått tips på vad jag kan använda?

    (T ex ett artikelnummer från Elfa eller liknande vore guld värt)

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185

    Re: Vilken diod kan jag använda?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Jo, anta att jag har två st reläer i bilen som går till varsinna saker. Vi kallar reläerna 1 och 2.

    Jag vill att när jag knäpper på relä 1 så ska relä 2 också knäppas på.

    MEN, jag vill inte att relä 1 ska knäppas på när relä 2 knäpps på.


    Det hela borde väl gå att lösa genom att sätta en kabel och diod mellan påslagsingångarna på reläerna?


    Men, då till problemet:

    Det finns ju massor av olika dioder, och jag vet inte vilket av dem som är lämpligt för ändamålet. Har nån av er nått tips på vad jag kan använda?

    (T ex ett artikelnummer från Elfa eller liknande vore guld värt)

    Helt rätt, en vanlig diod borde fungera alldeles utmärkt. Det är väl inga jätteströmmar som dioden ska klara av antar jag, har lite dåligt koll på hur mycket effekt ett relä drar precis när det slår om. Är det bistabila eller monostabila reläer?

    För att vara på den säkra sidan kan du ju ta en högeffektsdiod typ 70-242-84 . Antar att det är 12v du ska switcha?
    9-3 ss -03 Arc.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    70-003-67 borde räcka. Typisk ström i relä är ~0,2A.

    Om du vill göra det snyggt kan du nog få plats att löda in det i relät.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Noddan
    Helt rätt, en vanlig diod borde fungera alldeles utmärkt. Det är väl inga jätteströmmar som dioden ska klara av antar jag, har lite dåligt koll på hur mycket effekt ett relä drar precis när det slår om. Är det bistabila eller monostabila reläer?

    För att vara på den säkra sidan kan du ju ta en högeffektsdiod typ 70-242-84 . Antar att det är 12v du ska switcha?
    Det ena reläet är monostabilt. Det andra är jag faktiskt lite osäker på, men jag misstänker att även det är monostabilt.

    Och det är 12v. (Eller ja, 10-14V då)


    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    70-003-67 borde räcka. Typisk ström i relä är ~0,2A.

    Om du vill göra det snyggt kan du nog få plats att löda in det i relät.
    Okej!

    Tack så mycket för kanonsvar båda två.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Okej, 0.5A. Den kommer alltså eventuellt att ligga och dra det hela tiden, då skulle jag nog nästan vilja ha en diod som är specad för mer än 1A för att vara på den säkra sidan. Högeffektdioden som jag föreslog klarar 8A, det skulle få mig lite lugnare iallafall. Med tanke på att du bara ska ha en och den kostar 13 spänn så tycker jag nog att du ska ta den istället

    Får man fråga vad det är till, känns som någon form av ljusreglering? Slå på dimljusen så fort som helljusen är på kanske?
    9-3 ss -03 Arc.

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Noddan
    Okej, 0.5A. Den kommer alltså eventuellt att ligga och dra det hela tiden, då skulle jag nog nästan vilja ha en diod som är specad för mer än 1A för att vara på den säkra sidan. Högeffektdioden som jag föreslog klarar 8A, det skulle få mig lite lugnare iallafall. Med tanke på att du bara ska ha en och den kostar 13 spänn så tycker jag nog att du ska ta den istället
    Ja, det är kanske lika bra.
    Bättre att överdriva lite och vara hyffsat säker på att det håller.



    Citat Ursprungligen postat av Noddan
    Får man fråga vad det är till, känns som någon form av ljusreglering? Slå på dimljusen så fort som helljusen är på kanske?
    Hehe. Ja, det var faktiskt det jag hade främst i åtanke.

    Vill inte begränsa mig att ändra om dimljusen permanent med Tech-2, utan jag vill kunna styra de till helljus (främst för ljustuta osv) men ändå kunna knäppa tillbaka dom till normal funktion då jag vill det.

    Tänkte göra så och sätta nån snygg knapp som sköter det.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Vilken diod till ACC-panel i OG9-3/NG900?
    Av Kaptenski i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-06, 10:32
  2. Vilken Diod till instrumentbelysning???
    Av NoGood900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-10-09, 18:06
  3. Vilken glykol kan jag använda?
    Av AEracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 15:56
  4. vilken toppackning ska jag använda?
    Av Jensa84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 19:30
  5. Vilken motor kan jag använda??
    Av Vågman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 09:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •