Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tryckregulator????

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Tryckregulator????

    Tjo!!!

    Ang. 9000 2,3i -95

    Undrar lite om tryckregulatorn.
    Sitter den före eller efter tryckgivaren i flödet?
    Om fjädern i regulatorn är dålig, kan det ge sämre tryck till tex tryckarna i toppen, men ändå tillräckligt för att trycklampan ska vara släckt?

    //Mvh

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Du menar regulatorn till oljesystemet.....kallas normalt för reducerventil och den sitter direkt efter oljepumpen.
    Ventilen har aluminiumkropp och det är inte ovanligt att den blir repig och då vill den ju gärna fastna, en gammal fjäder påverkar ju naturligtvis trycket oxo.

    Din teori är ju inte helt tokig men för att styrka den eller inte så är det ju bara mäta trycket.
    Antar att du har tryckarslammer, de går ju faktiskt göra rent med bra resultat om det skulle visa sig att tryckförhållandena är bra.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    reduceringsventil.

    Hej!

    Jo så hette den visst, huvudet är inte allitd med, tur att folk fattar vad man menar iaf. Misstänker att denna dumpar tillbaka olja ner i tråget och att det då kan tappa tryck till toppen. skall göra tryckmätning någon dag, bara man får hem grejor till det.
    Vad gäller tryckarslammer så har tryckarna varit ur och gjorts rent fyllts o smorts med olja innan montering. till att börja med så va det nästan helt tyst, först ett tag senare och vid vartalsökning kom ljudet tillbaka för att avta efter en stunds tomgång. men efter ett tag så hängde det i lite mer igen. Har efter det bytt mot andra från en topp som jag hadde stog ( till en 2,0 ) den motorn va helt tyst innan. vi tog ur toppen. Denna gång vart det mkt tystare och jag trodde en stund att det hela var löst. men efter gaspådrag några ggr så vart det kraftigare igen. Dett fick mig att tro på att felet ligger någon annan stans men yttrar sig i tryckarslammer. Såg i handboken om reducerventilen och då slog mig denna tanke.
    Som sagt mätning inom några dagar o eventuellt byte av reducerventil.
    Då kanske, kanske det kan fungera igen.. Hoppas, hoppas verkligen.

    //Mvh

Liknande ämnen

  1. Tryckregulator 9000 T -86
    Av Dumpa_me_stil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 10:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •