Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Relä-k-pist när man skall starta ibland....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435

    Relä-k-pist när man skall starta ibland....

    Idag var andra gången den inträffade.

    Första gången det inträffade hade jag kört kvällen innan, ställt bilen på parkeringen och skulle iväg med bilen dan efter. Gick upp på morgonen vred om nyckeln till on och sen vred vidare till startläge. ett relä började låta som en k-pist och all elektronik blinkade i bilen men inget hände med startmotorn.

    Prövade 2 ggr till för att se vad det var frågan om sen öppnade jag huven och pillade på alla relä och säkringar i boxen och sen pillade på maxi-säkringarna, gick tillbaks in och vred om och bilen startade utan problem.

    Det jag märkte efter var att varje gång man gick ner på tomgång vid rödljus o så så gick tomgången ner till ca 500 varv och låg där en stund innan den jämna ut sig till under 1000 som den brukar vara på. Gjorde så ett par gånger och sen låg den rikitgt på tomgång.

    sen funkade den hela den dan och jag körde även med den i tisdags senast och då gick den utan problem. sen skulle jag starta den idag, samma problem inträffade som innan. jag öppnade reläboxen och rörde på alla reläer och prövade igen, samma sak inträffade igen. jag gick åter igen fram och rörde om bland maxi-säkringarna, gick in och vred om och bilen startade. noterade att tomgången betedde sig på samma sätt som förra gången den inträffade men var bara "orolig" en kortare stund.

    Sen när jag har startat bilen efter det idag har den gått som en klocka.

    Vad kan detta bero på, gillar inte att den är så opålitlig? Batteriet är bara 1-år gammalt och när den väl vrider om startmotorn matar den på som vanligt utan att vara slö.

    Tack för all hjälp

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Kontrollera batteriet och ladda det... Har hänt ett par gånger när jag meckat olika bilar, senast var det min kompis mazda, han envisades med att ha radion igång medan jag höll på och lagade rost... sedan vart det bara klick klick klick när han skulle starta...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Kontrollera batteriet och ladda det... Har hänt ett par gånger när jag meckat olika bilar, senast var det min kompis mazda, han envisades med att ha radion igång medan jag höll på och lagade rost... sedan vart det bara klick klick klick när han skulle starta...
    Jo jag vet hur det symptomet verkar, så var mitt gamla batteri, det var därför jag investerade i ett nytt för 1 år sen och det symptomet tedde sig annorlunda än detta symptom. För startmotorn drar ordentligt när relät inte tickar som en k-pist.

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589
    Ett relä som låter som en k-pist. Har bara en sak att påpeka om det. Tror inte det är något relä i motorutrymmet du hör utan dom som brukar sitta bakom instrummentbrädan. Skulle säga att det är en omöjlighet att höra dom i motorutrymmet om man nu inte låter en kompis starta och sen själv står med huvudet nere för att höra.

    Eller jag som är fel ute?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Purre84
    Ett relä som låter som en k-pist. Har bara en sak att påpeka om det. Tror inte det är något relä i motorutrymmet du hör utan dom som brukar sitta bakom instrummentbrädan. Skulle säga att det är en omöjlighet att höra dom i motorutrymmet om man nu inte låter en kompis starta och sen själv står med huvudet nere för att höra.

    Eller jag som är fel ute?
    Jo du har helt rätt, men min första reaktion var att det kunde vara dålig kontakt eller något sådan som gjorde det och bägge gångerna jag har råkat ut för det har varit då jag ska i väg och haft väldigt bråttom, så första gången tänkte jag inte på var ljudet kom ifrån utan jag bara fixade och grejade i i boxen fram och maxi säkringarna så funkade, instinktivt gjorde jag samma sak denna gång då det löste mitt problem förra gången.

    Men nu när jag har hunnit att forska lite mer så sitter ju startrelä och sånt under instrumentpanelen, framme i reläboxen under huven sitter ju bara lamp- och torkarreläer.

    Men min högst egna teori är att det är maxi säkringarna som har varit dålig kontakt, för bägge gångerna har det löst genom att röra på dom, men det kan ju vara tillfällighet, kan ett relä bli utslitet tex. som startrelät, som gör att detta kan uppstå?
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589
    Ja ett relä kan bli slitet. Dels har du två kontaktbleck som det kanske (troligen) blir en gnista vid varje till och från slag. Då blir det avlagringar där. Sen kan även kontaktblecken svetsas samman med otur. Vet sen jag sommarjobbade på SKF här i stan att dom tog bort reläna en gång per år och gjorde rent kontaktblecken just p.g.a. att det inte ska bildas skit som gör att det inte blir kontakt.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Hmm, man kanske ska pröva att byta startrelä och spreja kontaktspray på kontakter o reläer och säkringar för att försöka ta sig fram till felkällan då ingen verkar ha något konkret svar på vad det kan vara. Får väl hoppas på att problemet försvinner om jag gör detta. ska jaga tag i en multimeter så jag kan mäta lite på batteriet om jag skulle råka ut för det igen för att verkligen försäkra mig om att det inte drar ut sig, men då skulle jag inte få igång den så lätt när väl reläet drar.

    mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Altså är du säker på att det inte är batteriet? När batteriet i vår gamla 9-5:a gav upp så tickade det järnet när batteriet var urladdat.

    Du beskriver ju annars ett perfekt urladdat batteriläge där bilen funkar fint när du väl fått fart på den men att när den fått stå en stund så krånglar den (batteriet har fått tapppa någon volt).
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Altså är du säker på att det inte är batteriet? När batteriet i vår gamla 9-5:a gav upp så tickade det järnet när batteriet var urladdat.

    Du beskriver ju annars ett perfekt urladdat batteriläge där bilen funkar fint när du väl fått fart på den men att när den fått stå en stund så krånglar den (batteriet har fått tapppa någon volt).
    Jo det var ju en tanke jag hade med, men medans jag gick ut och pillade på maxi-säkringarna i motorrummet så lät jag tändningen stå på och sen gick jag in och vred om och då tuggade startmotorn i full fart som vanligt, utan att låta slö. Så det är därför jag är tveksam till att det är batteriet, men jag får väl fixa en multimeter så jag kan dubbelkolla.

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Jag har fått tag i en multimeter nu och mätte på batteriet när bilen hade stått en hel natt och den låg på 12.2 V när jag vred på tändningen med huvudljus på så gick den ner till 11.9 V drog igång bilen och då laddades batteriet med 14.4 V.

    Körde bilen ca 2 mil och mätte sedan på batteriet igen. då låg det på 12.6 V och när jag vred på tändningen gick det ner till 12.2 (samtidigt som tjejen körde elstolen för att starta bilen) höll voltmätarna på batteriet medans tjejen vred om startmotorn då dippade batteriet som mest ner till ca 11 V för att sen gå upp direkt till 14.4 V

    Jag vet inte vad ni tycker om dessa värden men för mig verkar dom rätt bra. Eller?

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av CrystalMethod
    Hmm, man kanske ska pröva att byta startrelä och spreja kontaktspray på kontakter o reläer och säkringar för att försöka ta sig fram till felkällan då ingen verkar ha något konkret svar på vad det kan vara.
    Var försiktig med kontaktspray. Det suger åt sig damm, så på ställen där det är luftväxling blir det direkt skadligt, och det löser sällan något problem permanent. Och är mycket svårt att få bort.

    Försök istället med lite metodisk felsökning, pilla på en sak i taget för att se vad som påverkar. Glapp i en kontakt eller lödning, trasigt relä eller möjligen en ärgad kontakt (pga fukt kommit in i ett kontaktdon som skulle vara tätt) står väl högst på listan av misstänkta saker. Men det kan även vara så illa att uppvärmingen som inträffar under "k-pist"-fasen räcker för att, pga temperaturutvidgning, det ska lösa problemet om nästa startförsök kommer efter några minuter... i så fall kan felet sitta lite var som helst, så prova först att bara vänta några minuter utan att göra någonting först.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av CrystalMethod
    Jo det var ju en tanke jag hade med, men medans jag gick ut och pillade på maxi-säkringarna i motorrummet så lät jag tändningen stå på och sen gick jag in och vred om och då tuggade startmotorn i full fart som vanligt, utan att låta slö. Så det är därför jag är tveksam till att det är batteriet, men jag får väl fixa en multimeter så jag kan dubbelkolla.
    Vad jag förstår kan ett dåligt batteri ge ganska knepiga symptom, utan att alls vara slött för övrigt.

    På min 9000 har jag också haft samma reläsmatter bak handskfacket i samband med startvägran (heldöd). Men bara ibland, ingen som helst slöhet när det väl funkade. Men det batteriet vet jag var dåligt, eftersom det urladdats totalt ett par gånger pga ständigt lysande bagagerumsbelysning.

    Nu har jag ett nytt batteri och har hittills inte haft varken reläsmatter eller startvägran. Kan inte svära på det, men det verkar som problemet är ur världen.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Är det bara i startläge det låter?
    Jag tycker det låter som startmotor som är dum. Att den går på full kraft direkt eller nåt. Be någon känna/lyssna på starten.
    Relän låter ju inte så högt i regel.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Är det bara i startläge det låter?
    Jag tycker det låter som startmotor som är dum. Att den går på full kraft direkt eller nåt. Be någon känna/lyssna på starten.
    Relän låter ju inte så högt i regel.
    Jag har bara varit med om det 2 ggr, då har det varit precis när man ska vrida om från on till start på tändningen. så smattrar det och displayerna till SID och ACC blinkar i takt med ljudet.

    Nu har den funkat felfritt sen sist och jag har varken laddat batteriet eller kört nån väldigt lång sträcka och mätt upp Volten på batteriet enl. tidigare inlägg. men batteriet är bara 1 år gammalt och är ett Tudor Maxxima 900 Deep Cycle så det är ju inget pissbatteri.

    Men jag får väl se om det dyker upp igen så får jag felsöka mer då, just nu är det väldigt svårt när man inte vet vad det beror på.

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av CrystalMethod
    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Är det bara i startläge det låter?
    Jag tycker det låter som startmotor som är dum. Att den går på full kraft direkt eller nåt. Be någon känna/lyssna på starten.
    Relän låter ju inte så högt i regel.
    Jag har bara varit med om det 2 ggr, då har det varit precis när man ska vrida om från on till start på tändningen. så smattrar det och displayerna till SID och ACC blinkar i takt med ljudet.

    Nu har den funkat felfritt sen sist och jag har varken laddat batteriet eller kört nån väldigt lång sträcka och mätt upp Volten på batteriet enl. tidigare inlägg. men batteriet är bara 1 år gammalt och är ett Tudor Maxxima 900 Deep Cycle så det är ju inget pissbatteri.
    Det är ju trots allt bara ett AGM-batteri, så om man djupurladdar det så lär det ta stryk, så det går att döda det. Och av symptomen låter det faktiskt som att dåligt batteri är en klar kandidat. Har du räkat dra ur batteriet helt någon/några gånger och speciellt om det stått urdraget några dagar kan det ha tagit skada (men eftersom jag inte i detalj känner till just det batteriet kan jag inte säga hur mycket).

    Sedan kan batterier faktiskt gå sönder mera spontant i form av överledning mellan plattorna i en cell, vilket slår ut cellen, men det märks oftast på voltmetern. Har dock bara drabbats av det en gång, ett 1,5år gammalt Tudor (där man kom åt och mäta på enskilda celler) så det gick på garanti...

    Men, har du kollat batterikablarna noga?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av CrystalMethod
    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Är det bara i startläge det låter?
    Jag tycker det låter som startmotor som är dum. Att den går på full kraft direkt eller nåt. Be någon känna/lyssna på starten.
    Relän låter ju inte så högt i regel.
    Jag har bara varit med om det 2 ggr, då har det varit precis när man ska vrida om från on till start på tändningen. så smattrar det och displayerna till SID och ACC blinkar i takt med ljudet.

    Nu har den funkat felfritt sen sist och jag har varken laddat batteriet eller kört nån väldigt lång sträcka och mätt upp Volten på batteriet enl. tidigare inlägg. men batteriet är bara 1 år gammalt och är ett Tudor Maxxima 900 Deep Cycle så det är ju inget pissbatteri.
    Det är ju trots allt bara ett AGM-batteri, så om man djupurladdar det så lär det ta stryk, så det går att döda det. Och av symptomen låter det faktiskt som att dåligt batteri är en klar kandidat. Har du räkat dra ur batteriet helt någon/några gånger och speciellt om det stått urdraget några dagar kan det ha tagit skada (men eftersom jag inte i detalj känner till just det batteriet kan jag inte säga hur mycket).

    Sedan kan batterier faktiskt gå sönder mera spontant i form av överledning mellan plattorna i en cell, vilket slår ut cellen, men det märks oftast på voltmetern. Har dock bara drabbats av det en gång, ett 1,5år gammalt Tudor (där man kom åt och mäta på enskilda celler) så det gick på garanti...

    Men, har du kollat batterikablarna noga?
    Jag har aldrig varit med om att batteriet har varit urdraget under den tiden jag haft det, har underhållsladdat det med pulsladdare ett par ggr medans jag haft det just för att få längre livstid.

    Den ena pluskabeln som går från batteripolen till maxi säkringarna är bytt, den bytte jag för ett årsen. Ungefär samtidigt så hade jag nere den jordkabeln som går från - polen till växellådan och den som går till en jordpunkt framför batteriet och körde stålborste på kopplingarna och la kopparfett på dom.

    Tjejen var ute och körde idag och då hade det krånglat på samma vis men då hade dom bara pillat lite i reläboxen i motorrummet och då hade den startat med en gång, men reläboxen borde ju inte ha nått med det att göra, men nu har jag haft nere de 2 vita reläna i reläboxen som sitter under instrumentpanelen och filat rena kontaktytorna så jag får se om det hjälper.

    Men jag noterade att startrelät är ju ett vanligt litet standard relä Bosch, men det verkade svårare att dela, någon som vet om man kan demontera det?

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av CrystalMethod
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av CrystalMethod
    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Är det bara i startläge det låter?
    Jag tycker det låter som startmotor som är dum. Att den går på full kraft direkt eller nåt. Be någon känna/lyssna på starten.
    Relän låter ju inte så högt i regel.
    Jag har bara varit med om det 2 ggr, då har det varit precis när man ska vrida om från on till start på tändningen. så smattrar det och displayerna till SID och ACC blinkar i takt med ljudet.

    Nu har den funkat felfritt sen sist och jag har varken laddat batteriet eller kört nån väldigt lång sträcka och mätt upp Volten på batteriet enl. tidigare inlägg. men batteriet är bara 1 år gammalt och är ett Tudor Maxxima 900 Deep Cycle så det är ju inget pissbatteri.
    Det är ju trots allt bara ett AGM-batteri, så om man djupurladdar det så lär det ta stryk, så det går att döda det. Och av symptomen låter det faktiskt som att dåligt batteri är en klar kandidat. Har du räkat dra ur batteriet helt någon/några gånger och speciellt om det stått urdraget några dagar kan det ha tagit skada (men eftersom jag inte i detalj känner till just det batteriet kan jag inte säga hur mycket).

    Sedan kan batterier faktiskt gå sönder mera spontant i form av överledning mellan plattorna i en cell, vilket slår ut cellen, men det märks oftast på voltmetern. Har dock bara drabbats av det en gång, ett 1,5år gammalt Tudor (där man kom åt och mäta på enskilda celler) så det gick på garanti...

    Men, har du kollat batterikablarna noga?
    Jag har aldrig varit med om att batteriet har varit urdraget under den tiden jag haft det, har underhållsladdat det med pulsladdare ett par ggr medans jag haft det just för att få längre livstid.

    Den ena pluskabeln som går från batteripolen till maxi säkringarna är bytt, den bytte jag för ett årsen. Ungefär samtidigt så hade jag nere den jordkabeln som går från - polen till växellådan och den som går till en jordpunkt framför batteriet och körde stålborste på kopplingarna och la kopparfett på dom.

    Tjejen var ute och körde idag och då hade det krånglat på samma vis men då hade dom bara pillat lite i reläboxen i motorrummet och då hade den startat med en gång, men reläboxen borde ju inte ha nått med det att göra, men nu har jag haft nere de 2 vita reläna i reläboxen som sitter under instrumentpanelen och filat rena kontaktytorna så jag får se om det hjälper.

    Men jag noterade att startrelät är ju ett vanligt litet standard relä Bosch, men det verkade svårare att dela, någon som vet om man kan demontera det?

    Mvh

    Jonas
    Idag var jag och mätte upp batteriet när det var under belastning och det var i mycket bra skick så det känns som att man kan stryka det alternativet med dåligt batteri.

    Det blir väl till att kolla resterande kablar som går till batteriet och byta dom, mycket mysko fel om jag får säga det. man undrar ju vad det kan bero på...

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Kolla säkringen och ledningarna för diagnostikuttaget. När jag hade råkat pilla ur säkringen dit så fick jag också "k-pistkänsla" på reläerna emellanåt.
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Kolla säkringen och ledningarna för diagnostikuttaget. När jag hade råkat pilla ur säkringen dit så fick jag också "k-pistkänsla" på reläerna emellanåt.
    Tack för tipset får kolla detta

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Hmmm, hittade ingen säkring som är specad för diagnostikuttaget, vilken plats har den i säkringscentralen?

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

Liknande ämnen

  1. problem att starta bilen ibland......9-5 aero -04
    Av kruse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 22:18
  2. 9-3 Aero -02 Problem med att Starta Ibland...
    Av Sik666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 00:43
  3. Min 9-5:a vägrar starta ibland? FIXAT..
    Av bullfisher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 22:56
  4. Går ej att starta ibland
    Av Dieselgurra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 21:58
  5. 9-5:a som vägrar starta, ibland.
    Av Garfield i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 01:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •