Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: AUX brusar

  1. #1

    AUX brusar

    Har en ny (en dag gammal) saab 9-3 sc med infotainment. Jag är inte nöjd med det ljud som produceras genom AUX. Har en ipod, en minitel som jag stoppar in i aux. Det låter lite ojämn, kan höra elektroniskt knaster ibland. När jag tar bort pluggen ur aux uppstår ett tydligt brus. Ska det verkligen vara så?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    kan det vara så att du höjer ljudet på stereon jätte mycket eftersom det är låg singal från ipoden? om det är så kan det lätt uppstå brus i en stereo. Prova spela högre på ipoden och lägre på stereon alternativt tvärtom.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3
    SKa testa det.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    72
    har också mkt brus.. använder inte AUX idag.
    är mkt irriterande då när man ska gå från ca till radio.. man måste ju gå via
    AUX och dels tar det tid att ändra från AUX och sedan brusar det mkt tycker jag.. mkt dåligt...
    Back on track med:
    9-3SC Hirsch
    Crono RS03

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Bruset tror jag kan uppstå när inget finns kopplat. Vet ju att man kan få massa brus och brum om man drar ur lågnivån till ett slusteg tillexempel.

    Verkar som om uttaget blir jordat när man ansluter något i pluggen, för då tystnar iaf mitt brus (nästan )
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  6. #6
    Problemet är att det även finns ett elektronisk biljud, ojämnt surr och knaster när jag har ipoden ikopplad, detta hörs tydligt när jag sätter på paus eller mellan låtarna. Jag köpt en ny minitele, guldpläterad, problemet kvarstår om än ljudet blev lite bättre. Jag tänker att det måste ha att göra med hur auxingånen är kopplad.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Boström
    Problemet är att det även finns ett elektronisk biljud, ojämnt surr och knaster när jag har ipoden ikopplad, detta hörs tydligt när jag sätter på paus eller mellan låtarna. Jag köpt en ny minitele, guldpläterad, problemet kvarstår om än ljudet blev lite bättre. Jag tänker att det måste ha att göra med hur auxingånen är kopplad.
    Har du strömmatning till poden från uttaget i facket? När jag har den ikopplad får jag vinande/knaster men när jag kör på iPodens batteri så är det tyst och fint. Jag antar att jag får fixa en bättre strömadapter till poden.
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    250
    *host* *host* ice>Link Lite
    2006 Saab 9-5 SC BioPower
    2004 Saab 9-3 aero cab
    http://www.garaget.org/?car=25540 Min bil

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Om man bara kör via hörlursuttaget så ska det inte vara några problem. Problemet uppkommer när man som jag använder sig av en cig-laddare (belkin car-charger exempelvis). Då uppstår det generatorbrus. Detta avhjälps lätt med en "Ground loop Isolator". Kan köpas på ex. onoff eller elgiganten för ca 150kr.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av possum
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Boström
    Problemet är att det även finns ett elektronisk biljud, ojämnt surr och knaster när jag har ipoden ikopplad, detta hörs tydligt när jag sätter på paus eller mellan låtarna. Jag köpt en ny minitele, guldpläterad, problemet kvarstår om än ljudet blev lite bättre. Jag tänker att det måste ha att göra med hur auxingånen är kopplad.
    Har du strömmatning till poden från uttaget i facket? När jag har den ikopplad får jag vinande/knaster men när jag kör på iPodens batteri så är det tyst och fint. Jag antar att jag får fixa en bättre strömadapter till poden.
    Ska testa utan charger. Återkommer.

  11. #11
    Bättre utan charger men fortfarande finns det ett brus på aux-kanalen som inte finns på tex CD-kanalen när inget är inkopplat.
    [/code]

Liknande ämnen

  1. Radion brusar efter lagning
    Av DeaZz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-26, 00:04
  2. Det brusar från min a-stolpe när jag kör snabbt...
    Av fullodum i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 13:23
  3. Radion brusar(sändning) jordningsfel?
    Av greppz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •