Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Spridarstyrning..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99

    Spridarstyrning..

    Hur fungerar spridarstyrningen på ng900 2,0T? Min spridare på ettans cylinder får konstant spänning vilket givetvis gör att den fyller ettans cylinder med bensin (och det hamnar ju i oljan). En tanke jag hade var om styrboxen ligger med pull-upp-motstånd på signalen och jordar ner när det är dags att skicka in soppa. och dessutom kör ettans och treans parallellkopplade, då man man ju löda på ettans spridarstyrning på treans.. är de inte parallellkopplade så kommer ja bränna styrboxen då det blir dubbelt så hög belastning. om ja bara vet hur de styrs så kan ja ju "låna treans signaler och göra en egen transistorstyrning Ja kan ju oxå tillägga att det är en chippad styrbox med nordic steg 2 chip.. Kan man få tag i schema på styrboxen så man kanske kan laga den?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Det är separat styrning av varje spridare och de har konstant plus vad jag vet och boxen/ECU jordar när de ska öppna.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Okej. men då borde det gå att sno treans styrning och göra en egen transistorkoppling till den så länge då? och bara lägga pull up på den. Och styrboxen har hela styrningen med nån form av transistorer i sig lr? Så det sitter ingen extra box efteråt så styrboxen endast sköter det på signalnivå?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Ka man testa att flytta styrningen från trean till ettan? för de jobbar väl iaf parallellt?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Kan man köra den på tre cylindrar lr är det skadligt för motorn? Jag skulle behöva köra hem bilen och det är 5 mil. Tänkte koppla bort spridare ett så den är stängd hela tiden.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Du har inte förväxlar kablarna mellan 1:ans spridare och tomgångsmotorn? Kan ge detta fenomen.

    Att plocka 3:ans signal är nog ingen höjdare då T5 är sekventiellt.
    Man lär så länge man lever.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Nee tyvärr.. det står ju cyl1 eller nåt på kabeln till spridaren oxå om ja inte minns fel.. Men ja ska kolla en extra gång iaf..

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Kolla kabelfärgen till alla spridare, ja förväxlade en och brännde boxen.. så den jordad konstant.
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Du har inte förväxlar kablarna mellan 1:ans spridare och tomgångsmotorn? Kan ge detta fenomen.
    Jo, det var precis vad som var felet

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av StRob
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Du har inte förväxlar kablarna mellan 1:ans spridare och tomgångsmotorn? Kan ge detta fenomen.
    Jo, det var precis vad som var felet
    Man undrar hur Hedis kommit på detta är det månne den hårda vägen

    Kul med fel som är så lättlösta - riktigt underhållande läsning tycker jag
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Någon i årskullen före oss på forsdonselektronik som haft loss kabelnätet i en 9-3:a.
    Den gick på 3 o verkligen fyllde 1:ans cylinder med soppa.
    Att dom sen inte hadde dragit fast jordningen av motorhärvan gjorde inte felsökningen lättare då den startade när den ville o diagnosen stendog titt som tätt.

    Så den hårda vägen var det, men inte pga mig.

    Fint att det löste sig!
    Man lär så länge man lever.

  12. #12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •