Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Tappar ladd - OG9-3 Aero steg3 / Felsökning - AVHJÄLPT !!

  1. #1
    Guest

    Tappar ladd - OG9-3 Aero steg3 / Felsökning - AVHJÄLPT !!

    Dags att vakna nu pågar, jag vill ju få ordning på bilen till Emmaboda den 20:e!

    Har även en annan tråd med mitt problem, men tänkte sammanfatta det här och strukturera upp problemet lite. Föregående tråd --> http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... c&start=15


    OBJEKT SPECS


    9-3 Aero Coupé -01, Steg 3 Mats box, ferrita 3" DP, ferritta metallisk racekat, 2½" Feritta från katt med 2 dämpare. Original luftfilter i boxen. Bailey Motorsport - DV30 Piston Re-Circulating Dump Valve.

    Historik
    Bilen inhandlades Juni 2005 och då med nymonterat trimm. Bilen gick väldigt fint och det var bra ös genom alla växlarna.

    I oktober deltog jag i ett blackrace där en av ventilerna av okänd anledning var nere och hälsade på 4:ans kolv, ventilsallad...
    Saab verkstaden monterade på en begagnad topp, bytte kedja, hjul, spännhjul och styrningar samt konstaterade att bilen klarat sig fin fint mot oilsludge, ren som en jungfru invändigt så när som på resterna av en ventil som återfanns i sumpen.

    Efter detta gick bilen, enligt mig lika bra igen, men jag var försiktig med högerfoten eftersom den beska smaken av 16.000kronors reparationen fortfarande låg kvar i munhålan.

    I vintras har bilen gått väldigt sparsamt pga avsaknaden av vinterdäck, samt den låga markfrigången.


    Symtomet upptäcks

    Efter att ha kört snällt o fint när barmarken kom tillbaka så kollades oljan över, nivån var fin och färgen gyllengul och ren.

    Efter detta begav man sig ut för att träna upp högerfoten inför sommaren. YESSSSS!! bilen går som den alltid har gjort.... men vänta nu, på 4:an hände något konstigt.. från att laddat upp mitten röda försvann ladder ner til mitten gula på original mätaren?!
    Jag provar igen.. nej nu funkar det som det ska..
    Några dagar senare uppträder problemet igen, tätare och tätare och på fler växlar. I dagens läge så laddar bilen på bra för att sedan gå tillbaka till grundladd, där stannar den på de högre växlarna men på 2:an och trean så letar sig ibland laddet uppåt till gränsen till det röda.
    Bilen känns rapp i början men orkeslös mot slutet.



    Symtom

    Vid accelerations går turbomätaren upp till mitten röda och "Hej vad det går" känslan infinner sig för att sedan dra sig tillbaka i samma takt som turbomätaren lägger sig på mitten gula. Där ifrån går den I BLAND upp mot rött igen, mest på 2:an och 3:an. På fyrans växel studsar mätaren upp mot mitten röda vid fullgas, för att sedan brytas ner till mitten gula och stanna där. Kort sagt, jag tappar laddtryck med stor prestandaförlust som följd. Bilen går jämt och bra i övrigt utan ryck eller liknande.


    Felsökning / åtgärder

    Provade först att byta stiften. De gammla var av typen BCPR7ES-11 dvs. helt rätt stift. Dock var dessa stiften rätt sotiga, till skillnad från förra bytet jag gjorde i sommras. ( där imellan byttes stiften vid toppraset av saab) Dessa stift har gått ca 2-300 mil.

    Satte i nya BCPR7ES-11 och lade sedan av pluspolen i 20 min för att sedan ge mig ut och adaptera.
    Symtomen kvarstår.

    Efter uppmaning här på forumet provad jag även att byta Luftmassamätaren.
    pluspolen av 20 min, sen ut och adaptera.
    Symtomen kvarstår.

    Har letat efter läckor i IC samt slangar utan att hitta något.


    Åtgärds förslag / felsökning

    Min första fundering kvarstår, dvs att WG inte orkar hålla emot trycket?

    DI kasset ?

    Styr boxen ?

    Soppapump, bränslefilter, BTR? <--- Dock motsägelsefullt pga sotiga stift


    Vad tror ni?! Snälla HJÄÄÄLP!!!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 013
    En tanke bara, Bailey Motorsport - DV30 Piston Re-Circulating Dump Valve. Kan den ha pajat ?

    DI-kasetten brukar man kunna låna på SAAB för att testa om den är trasig. Åk o fråga.

    Soppapump, bränslefilter, BTR kan det säkert också vara trots sotiga stift. Den kanske inte klarar att mata soppa längre stunder, därför får laddtrycket backas efter ett tag.

    Har du några felkoder i Tech2

  3. #3
    Guest
    Skulle dumpen kunna orsaka ett sådant problem? Känns inte som något dumprelaterat.

    Ska in nu i veckan och se ifall det poppar upp några felkoder på TechII

  4. #4
    Guest
    Vill göra ett tillägg.

    Efter att toppen bytts av Saab verkstad så börjar ibland bilen att "Ticka" om den står på tomgång en stund. Tickandet försvinner om man belastar motorn men återkommer igen och igen om man står en stund på tomgång. Även vid kallstart "rasslar" eller "tickar" det precis i startögonblicket men försvinner då snabbt.

    Jag har uppmärksammat Verkstaden som gjorde jobbet på detta, men de hänvisar bara till att "Det försvinner nästa gång du byter olja"
    Nu har jag iofs. inte bytt olja ännu, men borde inte verkstaden ta in bilen och kolla igenom varför ventilerna börjar ticka?!

    Detta kan väl dock inte ha med mitt prestandabortfall att göra.. eller?!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    210
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Skulle dumpen kunna orsaka ett sådant problem? Känns inte som något dumprelaterat.

    Ska in nu i veckan och se ifall det poppar upp några felkoder på TechII
    Japp om fjädern inne i dumpen eller membranet är kass så när du börjar ladda på så smyger laddttyckt ut där. Men vanligt vis kan man höra ett väsande ljud. De kunne ja iallafall när de hände för mig.

    /Mikkel
    Saab ng900T -95 - Nordic steg 3+
    Saab 9000 2,3T -92 - Vinter/ Dragbil

  6. #6
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av SnabbSaab
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Skulle dumpen kunna orsaka ett sådant problem? Känns inte som något dumprelaterat.

    Ska in nu i veckan och se ifall det poppar upp några felkoder på TechII
    Japp om fjädern inne i dumpen eller membranet är kass så när du börjar ladda på så smyger laddttyckt ut där. Men vanligt vis kan man höra ett väsande ljud. De kunne ja iallafall när de hände för mig.

    /Mikkel

    Har provtryckt avlastningsventilen idag, den funkar som den ska och tjyvsläpper inte en gnutta!

    Har även beställt en ny M/V som jag hoppas jag kan få i morgon. Vi håller tummarna.

    Fler förslag?!

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Jag skulle ju absolut be verkstaden be att fixa och kolla upp de missljud du nämner först innan jag ens ägnade en tanke åt att bekymra mig om laddtrycket. "Det fixar sig vid nästa oljebyte" är inte ett bra svar...

    Är alla slangar på plats och täta ?

  8. #8
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Jag skulle ju absolut be verkstaden be att fixa och kolla upp de missljud du nämner först innan jag ens ägnade en tanke åt att bekymra mig om laddtrycket. "Det fixar sig vid nästa oljebyte" är inte ett bra svar...

    Är alla slangar på plats och täta ?

    Alla slanga är på plats och inga läckage har upptäckts trost idogt sökande.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Och du har provat med original avlastningsventil ?

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Jag har i princip samma fel som dig!

    Har testat bytt allt nu känns det som.

    Fick tips idag om prova koppla avlastningsventilens anslutning direkt på spjällhuset, dvs koppla förbi magnetventilen som styr dumpen.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  11. #11
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Och du har provat med original avlastningsventil ?
    Svar: JESUS ADAM, ingen skillnad.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    329
    Kollat backventilerna?
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  13. #13
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av MaDmAz
    Kollat backventilerna?
    QUE?!

  14. #14
    Guest
    Uppdatering!


    Har nu provat med en ny magnetventil men tyvärr kvarstår problemet.

    Har ni några fler bud pojkar?
    Känns trist att lägga 700 balubas på att låta verkstaden felsöka för att de sedan kommer fram till något man kunde hittat själv.

    då kan vi alltså stryka följande prylar:

    Magnetventil
    LMM
    Stift
    dålig bensin


    värt att kolla
    Bränsle filter?
    BTR?
    Bränslepump?
    ?
    ?
    ?

    MaDmAz skrev:
    Kollat backventilerna?
    Woot?! Vilka backeventiler ?

  15. #15
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Kan vara bränsleproblem, men liknande symptom kan uppkomma med igensatt avgassystem.
    Risken finns nämligen att innehållet i katten blivit förstört när din motor rasade och sedan åkt bakåt i avgaset och stoppar upp där nu.
    Kan även vara bränslepumpen som inte mäktar med längre. Prova koppla upp en bränsletrycksmätare så du kan se trycket medans du accelererar. Om inte trycket uppgår till utsatt nivå är det risk att pumpen är på upphällningen.
    Tänk bara på att om laddtrycket sjunker så sjunker även BTR. Alltså, för att veta att det är pumpen gäller det att BTR sjunker först och laddtrycket sedan. Inte tvärtom.

    Mvh Stoffe

  16. #16
    Hejsan

    Sitter en lite bakventil uppe vid vevhusventilationen som kan bli dålig , denna kan enligt många ha inverkan på laddtrycket

    Mvh Andreas

  17. #17
    Guest
    Uppdatering

    Efter ha varit förbi verkstaden och problemet diskuterats avigt och rätt, så misstänker man nu att det finns någon liten läcka på någon utav slangarna på trycksidan, Denna är nog så pass liten att den inte syns vid obelastat läge men öppnar sig när trycket byggs upp.
    Detta kan ju rimligen förklara varför laddet sakta byggs upp igen efter det stora tryckfallet.

    Efter detta har jag två frågor.

    1: Vid renoveringen av min motor så har Saab glömt att sätta fast den bult som håller tryckröret på plats ( sitter en bult på höger sida om toppen som ska hålla snooken på plats ) Tryckröret har då blivit "sladdrigt" och jag kan tänka mig att den kränger hejvillt när motorn börjar mata på. Kan detta orsakat läckaget, och borde inte verkstaden som gjorde bytet utav toppen åtgärda detta free of charge!?

    2: Om nu inte verkstaden tar på sig att byta tryckslangen, vad kostar då nya tryckslangar ( bör väl i så fall byta både den mellan kompressorn / IC:n samt den mellan IC / tryckrör när man ändå har prylarna nerplockade. ) och vart får man tag i dessa billigast?
    Ska man byta till silicon och i så fall varför?


    Tackar som bockar som bugar!

    ( buuuuhhh blir inget Emmaboda för mig i morgon )

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 013
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Uppdatering

    Efter ha varit förbi verkstaden och problemet diskuterats avigt och rätt, så misstänker man nu att det finns någon liten läcka på någon utav slangarna på trycksidan, Denna är nog så pass liten att den inte syns vid obelastat läge men öppnar sig när trycket byggs upp.
    Detta kan ju rimligen förklara varför laddet sakta byggs upp igen efter det stora tryckfallet.

    Efter detta har jag två frågor.

    1: Vid renoveringen av min motor så har Saab glömt att sätta fast den bult som håller tryckröret på plats ( sitter en bult på höger sida om toppen som ska hålla snooken på plats ) Tryckröret har då blivit "sladdrigt" och jag kan tänka mig att den kränger hejvillt när motorn börjar mata på. Kan detta orsakat läckaget, och borde inte verkstaden som gjorde bytet utav toppen åtgärda detta free of charge!?



    )
    Självklart ska du inte betala en krona själv.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    608
    Hade/har exakt samma problem som dig! Men min gick ryckigt upp å ner på laddtrycket. Lämnade in den på saab å dom förstärkte wastegatens tryckvakt. Då försvann nästan alla ryckningar (Påminde om misständningar)Sen var bensinpumpen kass alternativt igensatt bränslefilter. Men min bil e fullservad så det känns ju som att bränslefilter har blivit bytt. Så nu ska jag beställa en ny bensinpump så ska det nog fixa sig! Återkommer efter byte. Tänkte passa på att köpa en kraftigare bensinpump när jobbet ändå ska göras.
    Volvo V70 -01
    Opel Kadett 1.2S -73
    Nissan 300zx TT Svart -90

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Hur går det?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. 9 5 Aerokonverterad tappar ladd
    Av norrlandpower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 17:56
  2. Tappar Ladd!?
    Av Waller90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 21:46
  3. Steg3 tappar ladd på 9-5 Aero.
    Av PaaNis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 14:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •