Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Tappar ladd - OG9-3 Aero steg3 / Felsökning - AVHJÄLPT !!

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Wastegatens tryckvakt???? på en 9-3a??? där tryckvakten är mjukvarustyrd????. Ingen dålig Saabverkstad som kan ändra mjukvaran.

    Kan vara lågt GLT alternativt backventilerna till tankurluftningen som spelar dingel.
    Men först och främst testa en annan DI, denna kan ställa till mycket spök, utan att man tror på den.

    Soppafel lär det inte vara, då hade laddtrycket pulserat upp och ner, pga av spikningarna, symtomen du har verkar mer vara något elektroniskt som slår ifrån, eller någonting som trycks öppet av trycket.

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Angående tickandet som kommer när du står på tomgång, så skulle jag råda dig att kontrollera oljetrycket, speciellt då tickandet uppstår. Kan bara vara så att någon lyftare har fått lite partiklar i sig, men sånt brukar försvinna rätt så snart. Kan ha samband med ventilsalladen tidigare, då en lyftare kanske inte kunde returnera olja utan blev fullt uttryckt, och högt varv på det så möttes de två delarna i motorn man inte vill ska mötas.

  3. #23
    Guest
    PROBLEMET LÖST!

    Det visar sig att problemet hade många orsaker.

    1: Tryckröret slängde och dängde och glappade något vid belastning pga. avsaknad av bult vid infästning. Bultades fast. ( osäkert om detta hade något med det att göra )

    2: En vakumslang som såg väldigt fin och hel ut på ovansidan, visade sig vara direkt motsatsen. Byttes
    3: Backventilen till oljefällan som tidigare nämnts, var ur funktion.

    Så nu har jag alla mina vilda skogskaniner hemma i bilen igen, tror ni det ska ut o åkas i kväll eller?!

    Tack till Jimmie på / och Karlshamns Autoverkstad ( Saab ) som löste detta till den rimliga kostnaden av 752:- inkl moms.

    Visst, dyrt för några vakumslangar och en simpel ventil, men jag hade inte hittat detta själv i första taget.

    BRUM BRUM!

  4. #24
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Trevligt WIZ.

    Jag hittade en läcka i ena slangen till IC. Så igår fick jag nya och ska montera dessa för att se vad som händer. Hoppas på att få tillbaka lite galna hästar jag också.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #25
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Trevligt WIZ.

    Jag hittade en läcka i ena slangen till IC. Så igår fick jag nya och ska montera dessa för att se vad som händer. Hoppas på att få tillbaka lite galna hästar jag också.
    Önskar dig all lycka till! Jag är så otroligt glad att jag fått tillbaka mina!

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    329
    Skönt att höra att det löst sig för dig!
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  7. #27
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av MaDmAz
    Skönt att höra att det löst sig för dig!
    Hur har det gått för dig?

    Fått ordning på torpet ännu? Kanske kan vara något liknande?

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Citat Ursprungligen postat av MaDmAz
    Skönt att höra att det löst sig för dig!
    Hur har det gått för dig?

    Fått ordning på torpet ännu? Kanske kan vara något liknande?
    Jadå
    Jag lämnade in min på Saab och dom bytte LMM samma backventil som för dig. Fungerar fin fint nu. Dock så skall jag byta tillbaks till org. luftburken istället för mitt öppna filter som sitter där idag.
    Gick över till Steg 3 mjukvara i helgen med, nu går bilen ruskigt bra på höga vxlar.

    / J
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Floda
    Inlägg
    135
    Medlem#
    5928
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan

    Sitter en lite bakventil uppe vid vevhusventilationen som kan bli dålig , denna kan enligt många ha inverkan på laddtrycket

    Mvh Andreas
    Bara en lite fråga.... Var exakt sitter denna backventil... Bilder??
    --Lars-Åke Aspgren --

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av fuinho
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan

    Sitter en lite bakventil uppe vid vevhusventilationen som kan bli dålig , denna kan enligt många ha inverkan på laddtrycket

    Mvh Andreas
    Bara en lite fråga.... Var exakt sitter denna backventil... Bilder??
    Den är jättelätt att hitta eftersom den är vit och den sitter till höger vid vevhusventilationen.

    // J
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  11. #31
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Bytte den fula lilla jäkeln idag jag också. 281kr för en liten plastbit med två vakumslangar på.

    Ut och testkörde och även fast tjejen lyckades tanka BF95 i den så laddar den nu 1bar. Så bara köra slut på det som är i och hoppas att den tar det sista också. Den som satt där såg verkligen inge fin ut. Full med olja å klegg.

    Märkte också att den blev finare på tomgång också! Vilket känns lovande.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Skitkul att höra att det löst sig för er. Nu ska jag kolla upp samma sak på min om hästarna inte hamnat på plats igen!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  13. #33
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Bytte den fula lilla jäkeln idag jag också. 281kr för en liten plastbit med två vakumslangar på.

    Ut och testkörde och även fast tjejen lyckades tanka BF95 i den så laddar den nu 1bar. Så bara köra slut på det som är i och hoppas att den tar det sista också. Den som satt där såg verkligen inge fin ut. Full med olja å klegg.

    Märkte också att den blev finare på tomgång också! Vilket känns lovande.
    Märkte precis sanmma sak på min, tomgången blev mycket jämnare och "fylligare" i ljudet ( med mitt ferrita så hör man det där tydliga "jag är en 4 cylindrig motor och är glad" -murret )

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    så hör man det där tydliga "jag är en 4 cylindrig motor och är glad"-murret
    *skratt* Okej, då vet vi... Låter himla gött, eller hur?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  15. #35
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Tyvärr så släpte ju inte mitt något mer.

    Skillnaden är att nu på Vpower i tanken så drar den upp laddet till 1.2 och sen direkt tappar den den för att sedan bygga upp den fint och först vid växling så har jag 1bar igen. Vid 95 så jobbade ju den aldrig sig upp utan gick enbart till 1bar vilket gjorde att jag trodde allt var lugnt.

    Får se vad som händer när jag byter turbo och ic slangarna. Börjar tro på att wastegaten krånglar. Drygt drygt.

    4cyl å glad.. hahaha låter mest ettrigt med trasigt avgas.. När man tänker på avgassången skulle man gärna ha två cylindrar till.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. 9 5 Aerokonverterad tappar ladd
    Av norrlandpower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 17:56
  2. Tappar Ladd!?
    Av Waller90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 21:46
  3. Steg3 tappar ladd på 9-5 Aero.
    Av PaaNis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 14:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •