Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: För hög temp. vid tomgång!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492

    För hög temp. vid tomgång!

    Igår när jag skulle starta bilen igen efter att ha varit ute och kört lite i stan så gick motorn igång men dog ganska omgående (på tomgång). Det verkade som att den inte "orkade" riktigt för att tomgången var för låg...
    Då var inte heller tempen allt för hög utan låg väl nånstans kring "kl. 9 - 10"
    Tänkte inte så mycket mer på det utan körde med lite mer gas så gick det. Dock hade den en tendens att stanna igen när man frikopplade vid nått rödljus.
    Men efter ytterligare lite stadskörning så gick den som den brukar igen, dvs. tempen strax under "kl.9" på mätaren och inga problem med tomgången alls.
    Men lite senare när jag stod still en längre tid med motorn igång började tomgången helt plötsligt svaja kraftigt. Kollade då tempen som då hade krypit upp på det röda!

    Detta är första gången som jag sett detta sedan jag köpte bilen för 1,5 år sedan.

    Jag Stängde av motorn snabbt och gick ur bilen och öppnade moturhuven och såg att motorfläkten gick förfullt. Det verkade inte koka något i exp.kärlet eller så som tur var.
    Jag lät bilen svalna ett tag innan jag åkte vidare (nu i landsvägsfart) och då var det inga problem med tempen längre.

    Så det enda jag kan säga är att den hade väldiga problem med att stå still, medans den klarade sig fint när den kyldes av fartvinden...


    Jag är hyfsat okunnig om såna här saker så jag hoppas på att ni kan hjälpa mig med att klura ut var felet kan ligga.
    Kan det vara nån termostat som gett upp?

    Tacksam för svar!

    mvh
    Tobbe

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Tempgivaren som brukar sitta på kylaren. Alt. täppt eller traig termostat. Eller trasig kylfläkt/fläktstyrning. Går fläkten igång över huvud taget? Oftast detta som e felet. Det blir varmt ultrasnabbt om bilen står stilla nån minut i denna värme. Turbon sitter ju liksom och värmer upp allt framför motorn om det inte fläktar på nånstans.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Låter lite som om själva kylaren kan vara dålig, hade ungefär samma symtomer med min förra bil, hade byt det mesta inom kylningen på bilen, till sist så plocka ja bort kylaren och såg att det var ju ett hål som en fotboll genom, flänsarna var med andra ord borta. Efter byte vart allt som det ska.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Tack för svaren!

    Idag var det samma visa som igår;

    Fungear felfritt i landsvägskörning och även stadskörning.
    Jag stannade för att kolla om temperaturen tänkte stiga precis som igår.
    Och JA det gjorde den...
    På tomgång dröjde det ca 2 min innan tempen hade rört sig från medel till det röda (dock inte in på det röda som igår! ).
    Men där vände den och knallade neråt en bit! Ungefär till "kl.10", där den la sig still.



    Går fläkten igång över huvud taget? Oftast detta som e felet. Det blir varmt ultrasnabbt om bilen står stilla nån minut i denna värme. Turbon sitter ju liksom och värmer upp allt framför motorn om det inte fläktar på nånstans.
    Ja, fläkten går på max.
    Och nej, jag kör tyvärr utan turbo

    mvh
    Tobbe

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707
    kolla om tempen sjunker om du höjer varvet på motorn. isf är vattenpumpen kass.
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Citat Ursprungligen postat av street
    kolla om tempen sjunker om du höjer varvet på motorn. isf är vattenpumpen kass.
    Kollar det i morgon!
    Tack för tipset.

    Vad kostar en ny vattenpump tro?
    2000:-?
    För det är väl en NY som gäller isf? Dumt att köpa en beggad som kan lägga av närsomhelst.

    Aja, vi får väl se vad som händer...

    // Tobbe

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707
    Citat Ursprungligen postat av street
    kolla om tempen sjunker om du höjer varvet på motorn. isf är vattenpumpen kass.
    glömde säga att det kan bli konstiga symtom när kylaren är kass /igensatt/läcker
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Okej, nu har jag testat med att stå still och låta tempen stiga upp emot det röda för att sedan höja varvtalet på motorn och se att tempen sjunker igen...

    Detta är alltså ett tydligt tecken på att vattenpumpen har gått i pension eller?

    OM det är så, kan någon svara på vad en ny kostar?
    Köper man den på Mekonomen, Saab eller vart??

    Tack för tipsen!

    mvh
    Tobbe

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Såg nu att Speedparts sålde vattenpumpar till B202 motorn för 450:-
    Är detta bra?
    Ska jag slå till?
    Är det vattenpumpen som är kass eller kan dessa symtom orsakas av något annat?

    Hjälp mej nu!

    mvh
    Tobbe

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    upp

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    byt vattenpumpen, är mitt förslag, hjälper det att höja tomgången så kan det mycket väl bero på att flödet är för dåligt på tomgång. Speedparts pump funkar alldeles säkert utmärkt.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Då var 1st vattenpump beställd från SP

    Bara till att vänta då och sedan försöka ge sig på ett byte sen då
    Det borde väl inte vara så svårt att göra själv väl?
    Ser ut att sitta ganska åtkomligt så...

    mvh
    Tobbe

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •