Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Motor ras (Ventilsallad)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    185

    Motor ras (Ventilsallad)

    Jag köpte en 900 2.0i -94 i dag men en rasad motor (kilen till nedre kamkedjedrevet "saknades"). Några av ventiltryckarna fjädrar inte tillbaka mot kammen så dessa ventiler har nog krökts. Jag tänkte köra en budget renovering på denna motor. Kan jag klara mig med att bara renuvera toppen?? eller är sannorlikheten stor att även kolvar är skadade??
    Alternativet att byta hela motorn finns också om jag hittar en till bra pris.

    Vad behöver jag byta i toppen och var hittar jag dessa delar??
    Ventiler !!
    Sitter det någon ventilstyrning som går att byta och som kan vara skadad??

    Är det alltid nödvändigt att plana toppen när man lossar den??
    kan jag/hur mäter jag om den behöver planas.
    Saab 9-5 Aero -06
    Saab 9000 2,3t 170 -97

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Motor ras (Ventilsallad)

    Citat Ursprungligen postat av itoaa
    Jag köpte en 900 2.0i -94 i dag men en rasad motor (kilen till nedre kamkedjedrevet "saknades"). Några av ventiltryckarna fjädrar inte tillbaka mot kammen så dessa ventiler har nog krökts. Jag tänkte köra en budget renovering på denna motor. Kan jag klara mig med att bara renuvera toppen?? eller är sannorlikheten stor att även kolvar är skadade??
    Alternativet att byta hela motorn finns också om jag hittar en till bra pris.

    Vad behöver jag byta i toppen och var hittar jag dessa delar??
    Ventiler !!
    Sitter det någon ventilstyrning som går att byta och som kan vara skadad??

    Är det alltid nödvändigt att plana toppen när man lossar den??
    kan jag/hur mäter jag om den behöver planas.
    Skaffa en annan topp då det blir för dyrt att laga
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    403
    Om du byter toppen så ser du även om kolvarna skadats. . .
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: Motor ras (Ventilsallad)

    Citat Ursprungligen postat av itoaa
    Kan jag klara mig med att bara renuvera toppen?? eller är sannorlikheten stor att även kolvar är skadade?
    Det lär vara så att om den gått på lågt varv vid haveriet klarar sig ofta vev och kolvar, men ofta inte om den gått på högt. När min långmotor (2.3i-90) gjorde ventilsallad gående på c:a 2000 RPM klarade sig kolvar och vev.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    185

    Re: Motor ras (Ventilsallad)

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av itoaa
    Kan jag klara mig med att bara renuvera toppen?? eller är sannorlikheten stor att även kolvar är skadade?
    Det lär vara så att om den gått på lågt varv vid haveriet klarar sig ofta vev och kolvar, men ofta inte om den gått på högt. När min långmotor (2.3i-90) gjorde ventilsallad gående på c:a 2000 RPM klarade sig kolvar och vev.
    ok, Kolvarna kan jag se när jag lyfter toppen, tvätta och leta efter skador/sprickor? Hur kontrollerar jag veven??
    Saab 9-5 Aero -06
    Saab 9000 2,3t 170 -97

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Leta efter "ögonbryn" på kolvkronorna, alltså om/vilka ventiler som slått i.
    Har en ventil krockat så är den kass + styrningen för den ventilen. Lättare skador på kolvarna kan man kanske acceptera på en lågprestandamotor, om man är "snål". Putsa till så att inga skarpa ytor finns. I detta fall är veven med stooor säkerhet OK.
    Räkna med en lättare planing av toppen.
    Kolla upp renoveringskostnader NOGA innan du bestämmer dig.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Räkna med en lättare planing av toppen.
    Kan jag kolla up om dn behöver planas, eller är det bara att åka iväg och betala 800:- för att få det fixat?
    Saab 9-5 Aero -06
    Saab 9000 2,3t 170 -97

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    INNAN du gör nå't, bedöm vilka skador toppen har o vad det kostar att få det reparerat. Efter detta tar du ställning till om du skall slänga skiten eller repa. Det går att kolla om toppen är skev, om du skall renovera den så är nog rådet att plana den. De brukar bli lite snea med tiden. Så, för säkerhets skull...?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    185
    Efter att fått en ny son så har jag äntligen fått ett par timmar i garaget. Hittade inga fel på kolvarna så jag skruvade bara tillbaka en ny/beg topp. Startade direkt, tickade som f-n. Jag trodde nästan att det var ramlager "knack", men efter varmkörning så tystnade det.
    Tack för hjälpen.
    // Ola
    Saab 9-5 Aero -06
    Saab 9000 2,3t 170 -97

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    det var nog bara tills tryckarna fick upp trycket. ganska normalt om bilen/toppen stått länge
    9-3x TTID 20x9,5

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av lutte
    det var nog bara tills tryckarna fick upp trycket. ganska normalt om bilen/toppen stått länge
    Japp, tryckarna vet jag att de tar ett tag innan de är injusterade. Jag startade en 9000 dagen innan som stått i 2,5år. Den tickade också men inte i närheten av vad denna gjorde. Eftersom det var ventiltrassel som orsakat att bilen inte fungerade när jag köpte den så fanns misstanke om att det kunde vara någoning fel i bottendelen också.
    När då bilen startade och det lät som att någon stog och bankade med en slägga så var man lite nervös i några minuter.
    Nu ticker det bara lite i någon sek när man startar bilen (det är normalt, tror jag).
    Saab 9-5 Aero -06
    Saab 9000 2,3t 170 -97

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    ta och kolla oljenivån nu igen... om du inte redan gjort det.

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11
  2. Ventilsallad IGEN
    Av kylspray i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •