Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Låsringskantavfasning?

  1. #1
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Låsringskantavfasning?

    Hej.

    Har ju gjort detta förr men blev plötsligt osäker, alltså: Låsringen till kompressorhuset på MHI-turbos, den avfasade kanten skall väl vara vänd mot turbinen till?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Låsringskantavfasning?

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Hej.

    Har ju gjort detta förr men blev plötsligt osäker, alltså: Låsringen till kompressorhuset på MHI-turbos, den avfasade kanten skall väl vara vänd mot turbinen till?

    /J
    Låsringen har ju som syfte att låsa fast så att säga, och då är det väl logiskt att fasningen vänds så att låsringen då den expanderar in i spåret även kilar fast det den håller fast. I ditt fall så blir det mot lagerhuset eller turbinen till eller uppåt så att säga. Hänger du med?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Jo, jag tyckte också det kändes logiskt så men blev lite osäker när den skulle dit. Men det var ju bra, då får den sitta kvar.

    Sen kan jag förstås bli osäker på om den ska lika långt in under kanten hela vägen runt ringen, men det "går" liksom inte. Nåväl, det verkar i alla fall sitta som det ska.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    "En bild säger mer.....": Försök förklara utifrån denna bild vad ni menar. Ja, eller någon ännu bättre bild såklart.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Låsringen läggs i läge med sin flata sida nedåt.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av LM
    "En bild säger mer.....": Försök förklara utifrån denna bild vad ni menar. Ja, eller någon ännu bättre bild såklart.
    Det är låsringen intill den röda pricken "14" vi pratar om, och lite till:

    Ser denna låsringsinstallation galen ut?



    Jag lyckas iaf inte bättre, ser iofs så ut på min 15T också och den har knallat och gått utan knot.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av LM
    "En bild säger mer.....": Försök förklara utifrån denna bild vad ni menar. Ja, eller någon ännu bättre bild såklart.
    Det är låsringen intill den röda pricken "14" vi pratar om, och lite till:

    Ser denna låsringsinstallation galen ut?



    Jag lyckas iaf inte bättre, ser iofs så ut på min 15T också och den har knallat och gått utan knot.

    /J
    Svårt att se hur den ligger exakt på den bilden, men det ser ut som det brukar tycker jag.

    Att låsringen inte går in lika mycket överallt beror ju helt enkelt på dess utseende, ja den är ju inte lika bred överallt.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •