Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 84

Ämne: Tändningslås "poppar" inte upp OG9-5 / OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186

    Tändningslås "poppar" inte upp OG9-5 / OG9-3

    Mitt tändningslås "poppar" inte upp längre på min 9-5. Inga problem med att nyckeln sitter fast, bilen går att starta och stänga av och nycken går att få ur tändningslåset, men kolven åker inte upp när man drar ut nyckeln. Det gör att radion och säkert en del andra saker inte stängs av. Det går inte heller att låsa/larma bilen med fjärrkontrollen.

    Någon som vet hur man fixar det?
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5
    Jag hade samma fel på min 9-5. Ja plockade isär tändningslåset, rengjorde det och fettade in det. Sedan dess har det fungerat perfekt.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Precis, men hur får man loss det för att göra rent?

    Fick loss den lilla "huven" över tändningslåset genom att vrida den. Sen ser man låskolven, men hur får man loss den? Måste man ta ner hela konsolen?

    Låset har hängt sig ibland tidigare, men sen jag smörjde med grafitolja igår så kommer inte kolven upp ens om man trycker på den.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5
    Det finns ett litet hål på baksidan av metallklumpen som tändningslåset sitter i. Man får sticka in en liten skruvmejel eller liknande i hålet. Det sitter en spärr på själva tändningslåset som man måste komma åt och samtidigt vrida på nyckeln, jag har för mig att nyckeln ska vridas ett hack. Man känner när spärren kan frigöras, då går det att lyfta upp tändningslåset. Det är lite pilligt att hitta rätt läge men jag lyckades tillslut.
    Det är en liknande konstruktion som på gammla 900.
    När tändningslåset är loss går det att plocka isär ytterligare, jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde dock.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Tändningslås "poppar" inte upp 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Magnuslink
    Mitt tändningslås "poppar" inte upp längre på min 9-5. Inga problem med att nyckeln sitter fast, bilen går att starta och stänga av och nycken går att få ur tändningslåset, men kolven åker inte upp när man drar ut nyckeln. Det gör att radion och säkert en del andra saker inte stängs av. Det går inte heller att låsa/larma bilen med fjärrkontrollen.

    Någon som vet hur man fixar det?
    Skaffa vanlig låsolja och pytsa i rejält uppifrån först innan du river isär det. Problemet beror oftast på för lite smorning + placeringen som gör att smuts, grus, skit rasar in i cylindern.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Tack för tipsen. Hittade ett litet hål på cylinderhuset "höger bak" men lyckades inte få upp cylindern (är det rätt hål??). Lite osäker på om man måste riva bort konsolen runt handbromsen. Det är inget som lockar. Får prova att pilla mer i helgen.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5
    Det är rätt hål du hittat. Du behöver inte demontera något mer för att få bort låset.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Tack, då får jag jag pilla mer. Man blir mer motiverad om man vet att det är på rätt ställe man pillar.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Måste man inte vrida tändningslåset med nyckel i till läge ett, för att kunna få upp det. Det har jag för mig iaf att det är på 9000 men det kanske inte behövs på 9-5.

    mv
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Det borde krävas att man kan vrida låset lite för att kunna få upp cylindern. Annars blir det lite väl lätt att komma runt tändningslåset (bort sett från immobilizern på nyare bilar).

    Läge 1, är det första hacket?
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Magnuslink

    Läge 1, är det första hacket?
    Svar ja....
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Det löste sig med tre portioner av 5-56. Dock först dagen efter. Smorde upp med grafitolja sen så att låset inte förstörs.
    Tack för hjälpen!
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168
    Kanske en dum fråga men vet man inte bättre så blir frågorna därefter...

    Varför smörjer du upp med grafitolja efter 5-56?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    301
    Jag brukar pilla av den vita plasthatten i underkant på låscylindern, under den sitter en fjäder. Den kan man dra ut lite så den blir något längre.

    Det kan hjälpa lite också.
    SAAB 9-5 Aero

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168
    Grafitolja, varför?

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    När man skall plocka ur cylindern skall nyckeln stå rakt fram, alltså lite innan läge 1. Tryck in spärren i nedre högra hörnet och dra samtidigt i nyckeln så kommer den som en dö häst.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  17. #17
    jag tog ur cylindern, prutade fullt ned 5-56, sen fullt med olja. 5-56, olja... osv några gånger. jag trycket cylindern fram och tillbaka med gämna mellanrum. funkar nu som den skall.
    JAGUAR - spinner som en katt

  18. #18
    jag tog ur cylindern, prutade fullt ned 5-56, sen fullt med olja. 5-56, olja... osv några gånger. jag trycket cylindern fram och tillbaka med gämna mellanrum. funkar nu som den skall.
    JAGUAR - spinner som en katt

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    5-56 smörjer inte så länge,den slutar aldrig att krypa så det blir torrt inom snar framtid.

    Man bör smörja med nån klok "olja" efter användandet av 5-56,gäller all smörjning.

    /M
    Akta skinnet!

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784
    Många tror att 5-56 är ett smörjmedel, men som sagt - det dunstar och försvinner. Dess smörjande verkan är högst tillfällig! Sådana medel... 5-56, WD40 och liknande.. ska betraktas som medel för att blöta upp och frigöra. Sedan eftersmörjer man med något som blir kvar!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

Liknande ämnen

  1. Kan inte vrida om tändningslås NG9-3 -03
    Av Beetle_danne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-10-06, 14:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •