Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 84

Ämne: Tändningslås "poppar" inte upp OG9-5 / OG9-3

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    sanningar med modifikationer...........lås ska smörjas med torra smörjmedel. Oljor som blir kvar är som en magnet för smuts och annat som då fortsättningsvis blir kvar i låset..............
    ASSA har en egen liten spayburk med bra låsolja, den dunstar men efterlämnar nåt som förmodligen är grafit.

  2. #22
    tack.
    och kul med en som ger tipps på något bra, och inte bara att något e kasst

    mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-23 klockan 17:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    JAGUAR - spinner som en katt

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    5-56 smörjer inte så länge,den slutar aldrig att krypa så det blir torrt inom snar framtid.

    Man bör smörja med nån klok "olja" efter användandet av 5-56,gäller all smörjning.

    /M
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Många tror att 5-56 är ett smörjmedel, men som sagt - det dunstar och försvinner. Dess smörjande verkan är högst tillfällig! Sådana medel... 5-56, WD40 och liknande.. ska betraktas som medel för att blöta upp och frigöra. Sedan eftersmörjer man med något som blir kvar!
    alla inlägg jag hittar i tråden som innehåller orden 5-56 eller wd40, talas det om att det blir smörjt efteråt med något annat.
    JAGUAR - spinner som en katt

  4. #24

    Tändningslås hoppar inte upp när nyckeln tas ur på 9-5 -08

    Låset hoppar inte upp så radion stänger inte av sig.
    Vad är problemet? Och vad är lösningen?

    /Henrik

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: Tändningslås hoppar inte upp när nyckeln tas ur på 9-5 -08

    Grus/smuts runt låscylindern kanske?
    Hade det på min 9-3:a, tryckte på cylindern en miljard gånger så försvann det och funktionen återkom.

    (Hatar förresten ungar som klättrar i bilen och grusar ner överallt..)
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Tändningslås hoppar inte upp när nyckeln tas ur på 9-5 -08

    Inte helt ovanligt. Ta & kolla om det är någon smuts som Lysmask skriver. Smörj med tunn olja av WD40 / 5-56 typ runt låscylinder & motionera den upp & ner.

  7. #27
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Tändningslås hoppar inte upp när nyckeln tas ur på 9-5 -08

    På en 9-5 -08 är det väl garanti. Saabs bekymmer att få till det

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #28

    Re: Tändningslås hoppar inte upp när nyckeln tas ur på 9-5 -08

    Varje dag man kan hålla sig borta från Saabverkstäder i Göteborg är en bra dag.
    Så kan jagdet själv och det är ganskaenkelt så gör jag gärna det.

    Tack för all hjälp!!

    /Henrik

  9. #29
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Tändningslås hoppar inte upp när nyckeln tas ur på 9-5 -08

    Undvik wd40, 5-56 och annan smörja, använd riktig låsolja. Och ge f-n i att använda låsolja med grafit, det gör att cylindern beckar igen. Annars är det rätt så lätt att byta låscylinder, vrid upp ringen runt, mottagaren till immon, var väldigt försiktig med kabelanslutningen till den, och sätt i nyckeln och låt nyckeln stå precis rakt fram medan man samtidigt trycker in en spärr som sitter någonstans klockan fyra fem utan på låshuset, samtidigt som man trycker drar man i nyckeln och så popp kommer cylindern upp så fint. den nya monterar man tillbaka på samma sätt fast utan tryckning på spärren.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  10. #30
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Tändningslås hoppar inte upp när nyckeln tas ur på 9-5 -08

    Undvik all olja. Smuts och dammr amlar nedåt, vilket även olja gör. Då den inte kan komma undan någonstans så kommer du få en sörja i botten som får allt att bäcka igen.
    /Johan

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    458

    Re: Tändningslås hoppar inte upp när nyckeln tas ur på 9-5 -08

    Byt startkontakt. Det är den som trycker upp cylindern.
    I värsta fall byter man cylindern också.

    Har du nybilsgaranti åker du till en Saab ÅF som byter den.

    Lycka till!

    Case closed.

  12. #32
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Tändningslås hoppar inte upp när nyckeln tas ur på 9-5 -08

    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Byt startkontakt. Det är den som trycker upp cylindern.
    I värsta fall byter man cylindern också.

    Har du nybilsgaranti åker du till en Saab ÅF som byter den.

    Lycka till!

    Case closed.
    Nja om inte jag minns fel så finns det en fjäderverkan i själva låscylindern också. Och även om det inte gör det så är det absolut vanligaste felet på 9-5:an att det är cylindern som kärvar.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    458

    Re: Tändningslås hoppar inte upp när nyckeln tas ur på 9-5 -08

    Ok, då säger vi så.
    Vi byter dock ett gäng kontakter per år pga. det här problemet.

  14. #34
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Tändningslås hoppar inte upp när nyckeln tas ur på 9-5 -08

    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Ok, då säger vi så.
    Vi byter dock ett gäng kontakter per år pga. det här problemet.
    Jag har aldrig bytt kontakt p.g.a. att låscyl. inte hoppar upp. Om cyl. inte hoppar upp så är det fel på låscyl. minst nio gånger av tio! Jag har i.o.f.s. bara skruvat Saab i 17 år så jag kan ha fel.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    132
    Fick samma problem på min 9-5a. Här följer mina erfarenheter i ämnet:

    1. Plockade ut cylinder och försökte rengöra och smörja lite försiktigt. Blev bara sämre.
    2. Ringde till SAAB-verkstan och beställde en ny cylinder som passade min nyckel. Inte ens dyrt. Kände mig riktigt nöjd tills de ringer tillbaka efter 10 minuter och säger att leverantören inte längre kan tillverka cylinder efter nyckelkod. Humöret sjunker i botten.
    3. Nytt försök att fixa själv. Sprayade cylindern med rikligt med bromsrengöring. I början flöt en massa svart skit ut. Fortsatte spraya till det bara kom klar vätska. Sen lät jag cylindern bada i bromsvätska i ett par timmar. Blev inte heller bättre. Då provade jag att pudra in grafit från en blyertspenna som jag sandpapprat ner. Efter lite vridande fram och tillbaka så började skiten funka. YES!

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av pof Visa inlägg
    2. Ringde till SAAB-verkstan och beställde en ny cylinder som passade min nyckel. Inte ens dyrt. Kände mig riktigt nöjd tills de ringer tillbaka efter 10 minuter och säger att leverantören inte längre kan tillverka cylinder efter nyckelkod. Humöret sjunker i botten.
    Måste hänt nyligen, jag beställde en tändningscylinder i höstas till min 9000 (det är samma artikelnummer i alla 9000, ng900, og9-3 och 9-5 till mitten av MY2003)?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #37
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111
    följdfråga gott folk, fick den att pluppa upp körde den upp och ned några ggr i handen sen stå satte en spärr stopp i ploppat läget för att vrida om med nyckel måste cylindern vara på plats i bilen ?

    någon som vet ? fick den att ploppa ut men nyckeln går ny inte att vrida om pga spärren, ser ut att den ska ha den funktionen men måste jag sätta in cylindern i bilen för att kunna vrida om nu ?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-23 klockan 17:23. Anledning: Tagit bort död bildlänk, Använd forumets bilduppladdning!

  18. #38
    Grundladd tintin81s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    111
    började fundera lite angående såda där universal låscylindrar eller kanske ännu bättre med start stopp knapp, kan man få sådan installerat ?

  19. #39
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Du klarar nog inte besiktningen med en start/stopp-knapp om du inte har original tändningslås på plats också så att du har kvar växellåset, dvs att du måste lägga i backen för att få ut nyckeln. Det är en del av stöldskyddet och det skall testas vid besiktningen. Dök upp för drygt 2år sen.

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av tintin81 Visa inlägg
    följdfråga gott folk, fick den att pluppa upp körde den upp och ned några ggr i handen sen stå satte en spärr stopp i ploppat läget för att vrida om med nyckel måste cylindern vara på plats i bilen ?

    någon som vet ? fick den att ploppa ut men nyckeln går ny inte att vrida om pga spärren, ser ut att den ska ha den funktionen men måste jag sätta in cylindern i bilen för att kunna vrida om nu ?
    Jag har lite svårt att avgöra hur det står till med din låscylinder. Men så här är det tänkt att fungera:
    Låssprinten som håller fast cylindern i bilen kan bara tryckas in i ett läge (som ligger mellan två tändningslägen), så när man monterar eller demonterar låset måste cylinder och tändningslåsbotten båda stå i det läget. Hur det är på 9000-cylindern vet jag inte men, på cylindern på V4:an har man kunnat trycka in sprinten på ett demonterat lås i lägen är utanför de lägen cylindern kan komma till i bilen, i hål som inte är avsedda för sprinten. Cylindern har då inte heller suttit helt rätt i djupled, och sprinten har då också kärvat.

    Själva ploppfunktionen är kopplad till vridning, och varför det är gjort som det är gjort är mest begriplig när låscylindern sitter i en 9000 (samma artikelnummer). Där fungerar det så att när man stoppar i nyckeln så låses rattlåset upp när man vrider nyckeln genom att cylindern dras in, men släpps inte förrän ploppet när man tar ut nyckeln. Detta betyder att om urtagande av nyckeln inte får låset ayy ploppa ut låses inte rattlåset, och om nyckeln ploppar ut innan nyckeln tas ur (vilket är rätt vanligt på slitna 9000 - cylinder sitter annorlunda där och verkar slitas annorlunda) så låses rattlåset innan nyckel tas ut.

    Hoppas det klargjorde något.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-23 klockan 17:25. Anledning: Tagit bort död bildlänk, Använd forumets bilduppladdning!
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Kan inte vrida om tändningslås NG9-3 -03
    Av Beetle_danne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-10-06, 14:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •