Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: ac kompressor går ibland ?

  1. #1

    ac kompressor går ibland ?

    har en 9-5 99 som är lite konstig ac kompressorn går ibland fungerar perfekt när den väl går har felsökt för att kolla så att det ej var dåligt med gas i och det var det inte gick perfekt har nån här några iddeer

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    166
    Det kan vara så att spelet i kopplingen är för stort.
    Om du knackar till lätt på yttersidan av remskivan när du tror att kompressorn ska dra och den då kopplar till har du hittat felet.
    På vissa bilar går det att justera spelet med schims, hur det är på 9-5 låter jag vara osagt.

    /Mattias

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Kompressorn skall ju inte gå hela tiden.

    Blir det ingen tillräcklig kyla ibland också?

  4. #4

    ac kompressor går ibland ?

    nu när det är varmt så när jag åker iväg så funkar det som vanligt sen stänger jag av å sen startar igen så funkar det inte får då upp felmed 22 i ac displayen så det är nåt tjall ibland

  5. #5
    kompressor startar när jag startar bilen i gen efter den har stannat verkar som den måste ha en ny impuls sen går den ett tag senlägger den av

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    166
    Det låter onekligen som din koppling har för stort fel.
    Min arbetskamrat har samma problem, fast på en V70.

    Kan du mäta spelet mellan remskivan och kopplingen, det bör inte vara mer än 0,4mm.

    //Mattias

  7. #7
    lite nya funderingar kompressor funkar vid typ landsvägskörning men när jag åker typ i stan så lägger den av kan det ha å göra med kylningen tycker inte att kylfläktarna går för fullt utan bara låg fart hjälp mig nu är i snälla

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    138
    verkar som att när din motor blir varm så expanderar materialet och du får för stort glapp i remskivan. Plocka av magnethjulet och ta väck några schims tills spelet blir max 0,4-0,5 mm.
    Precis som mr_boney säger.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Jannoo60 skrev: kompressor startar när jag startar bilen i gen efter den har stannat verkar som den måste ha en ny impuls sen går den ett tag senlägger den av
    Fattar ingenting. På 9-5 har du ju en kompressor av typ deplacement, dvs den är inkopplad hela tiden.Eller?

  10. #10
    du har så rätt den ska snurra hele tia men min lägger av efter ett tag har precis kört 10 mil nu den har funkat perfekt det är när man kör typ i stan som den löjlar sig så jag vet inte om det där med magnet kopplingen har även knackat på den för att väcka den men ingen reaktion

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av janoo60
    du har så rätt den ska snurra hele tia men min lägger av efter ett tag har precis kört 10 mil nu den har funkat perfekt det är när man kör typ i stan som den löjlar sig så jag vet inte om det där med magnet kopplingen har även knackat på den för att väcka den men ingen reaktion
    Kan mycket väl vara kopplingen iallafall.
    När du kör sakta blir det mycket högre tryck i kondensorn så kompressorn går tyngre och kopplingen orkar inte detta.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  12. #12
    är det en jobbig operation det kan man fixa på plats eller var mäter man spelet och med vad bladmått eller?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ibland laddar den 0.6, ibland fullt tryck OG9-5
    Av Wallgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •