Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kylarfläkt går nästan hela tiden OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    183

    Kylarfläkt går nästan hela tiden OG9-3

    Hej
    Efter en normal körning när jag stannar så går kylarfläkten och verkar inte vilja stanna (kollat 5 minuter). Jag mätte tempen på övre kylarslangen till ca 70 grader och på kylaren ca 50 grader.

    När jag stänger av tändningen stannar fläkten och när jag direkt slår på tändningen så startar inte fläkten.

    Jag kan tänka mig att någon av följande saker behöver bytas. Tempgivare i blocket, tempgivare som styr fläkten (var?) eller termostaten.

    Är det någon som har något tips?
    Mvh Magnus
    9-3 Aero, 2002
    Saab 9-3 Aero 2002

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Kylfläkten på OG9-3 går rätt mycket, så din bil är kanske normal ?
    Nåväl, prova att stänga av A/C, o se om det blir nå't annat resultat.
    Annars kollar man enklast tempgivaren med hjälpa av Tech 2. På din bil finns det bara en tempgivare som är gemensam för motorstyr o kylfläkt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    183
    Hej
    Jag provade att stänga av A/C:n, utan förändring.

    Tempgivaren du talar om; är det den som sitter på vänster sida av motorblocket? (från förarplatsen sett) Den har jag köpt och tänkte byta när jag får tid.

    Om nu allt är i sin ordning och fläkten går "normalt mycket". Finns det i så fall en effektivare kylare att montera dit? För jag vill verkligen minska på detta störande fläktljud.

    Mvh M
    Saab 9-3 Aero 2002

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    183
    Jag hade med en kunnig kollega ut på lunchen och mätte lite efter en åktur. A/C avstängd. Motor på tomgång.

    Vi tror att vi mätte på returen från kylaren. (uppe till vänster från förarplats sett)

    Vid ca 80 grader slog fläkten på och vid ca 70 grader slog fläkten av.
    Tempen var ok när vi stannade, fläkten stod då still. Efter 1-2 minuter blev tempen 80 och fläkten slog på. Jobbade ner till 70 och slog av.

    Efter en stund slog fläkten på igen vid 80, men denna gång lyckades den aldrig jobba ner tempen till avslag. Motorn genererar alltså för mycket värme på tomgång.

    Min kollega har nu friskförklarat bilen.
    Trots detta tycker jag att det är kass att den inte kyler bättre än så.

    Mvh Magnus
    Saab 9-3 Aero 2002

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Hmmm, nja, nå't skumt är det nog med din bil. Din kollega är inte friskförklarad.... Tillslag sker vid 100 C, stänger av (med viss fördröjning) vid 96 C har jag för mig. Att motorn skulle alstra så mycket värme på tomgång håller jag för osannolikt. Snurrar fläkten åt rätt håll ? är kylpaketen rena ? Slangen ni mätte på är hetvattenslangen, returen är nere till höger.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Magitek>> Av ren nyfikenhet: Hur mätte ni kylvattentemperaturen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    183
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Magitek>> Av ren nyfikenhet: Hur mätte ni kylvattentemperaturen?
    Vi använde en Fluke och tejpade en temperatursensor på utsidan av slangen tillsammans med termiskt fett. Jag är medveten om att vi får lägre värde på temperaturen då än om vi hade mätt i vattnet direkt.

    /M
    Saab 9-3 Aero 2002

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    183
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Hmmm, nja, nå't skumt är det nog med din bil. Din kollega är inte friskförklarad.... Tillslag sker vid 100 C, stänger av (med viss fördröjning) vid 96 C har jag för mig. Att motorn skulle alstra så mycket värme på tomgång håller jag för osannolikt. Snurrar fläkten åt rätt håll ? är kylpaketen rena ? Slangen ni mätte på är hetvattenslangen, returen är nere till höger.

    Japp fläkten blåser åt rätt håll. Smuts; vet ej.
    Vätskenivå ok så vitt vi kan se.

    Nu har jag två teorier:
    1) Givaren är trasig och visar för mycket. Detta skulle ge till följd att fläkten "tror" att det är för varmt och blåser för mycket. => motorn går aningens för kallt.

    2) Termostaten är trasig och öppnar för sent. Detta skulle göra att motorn blir för varm och kylaren för kall. Fläkten går för mycket pga att motorn är varm, men det hjälper inte riktigt eftersom termostaten inte är tillräckligt öppen...

    /M
    Saab 9-3 Aero 2002

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av Magitek
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Magitek>> Av ren nyfikenhet: Hur mätte ni kylvattentemperaturen?
    Vi använde en Fluke och tejpade en temperatursensor på utsidan av slangen tillsammans med termiskt fett. Jag är medveten om att vi får lägre värde på temperaturen då än om vi hade mätt i vattnet direkt.

    /M
    OK, jag mätte med en IR-termometer vilket knappast är mer exakt men vill minnas att jag mätte upp knappt 80° med kass termostat och ett högre värde med ny dito.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Lyfter denna gamla tråd med frågan vad som var lösningen i ditt fall?
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    34
    Jag är också väldigt nyfiken! Har samma fenomen på min og9-3:a.

    Har läst att fläkten som max körs i 3 minuter utan att motorn är igång. Likaså finns det tydligen två hastigheter, en hög och en låg. Tycker dock att min låter tämligen mycket så jag gissar att det är den höga hastigheten som den går med.

    Har samma teorier om tempgivaren resp. termostaten. Kan detta orsaka högre bränsleförbrukning mån tro?
    Saab 9-3 2,0T 1998
    ------------------------------
    // J

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    183
    Hej.
    Jag bytte givaren och termostaten utan att det gjorde någon skillnad.
    Nu har jag mentalt accepterat att fläkten ska gå och låta mycket.

    Innan jag svänger in och ska parkera så stänger jag av AC. Då går iaf fläkten mindre...

    /Magnus
    Saab 9-3 Aero 2002

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kylfläkt går hela tiden 9000
    Av penta72 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 125
    Senaste inlägg: 2018-09-20, 23:14
  2. Nästan hela instrumentpanelen lägger ner sporadiskt. NG900
    Av Travis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-22, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •