Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: I'm at a loss here (9-5 som inte startar... ibland)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128

    I'm at a loss here (9-5 som inte startar... ibland)

    Hej alla!

    Min kära 9-5 2.0t från 1998 gör lite som den vill dessa dagar. Dagens problem är att den ibland inte går att starta om man har stannat till och t.ex. pumpat däcken/handlat/tankat/burit möbler åt en kompis/[insert lämpligt ärende här]. Bilen går hur fint som helst, sen stannar man till och stänger av motorn. Kommer ut igen efter kanske 10-15 minuter och bilen vägrar starta. Drar bara runt på startmotorn men tänder inte. Lösningen är att sitta och vänta i 15-20 minuter till, sedan brukar den hosta igång efter några varv på startmotorn och jag förstår ingenting.

    Bytte DI-kassett och tändstift i oktober så man får väl hoppas att det inte är någon av dessa som strular, eller? Detta problem uppstod första gången i mitten på januari när vi var på semester i Danmark. Därefter var det lugnt i ca. 3 månader för att sedan återkomma i mitten av april. Sedan dess har det hänt med jämna mellanrum varje vecka.

    Är det någon som känner igen felet och/eller kan tips och råd? Kan det vara vevaxelgivaren, eller brukar symtomen vara annorlunda när den är på väg att ge upp? Är evigt tacksam för tankar och svar (som vanligt). Man försöker ju göra allt för att komma så billigt undan som möjligt när det gäller såna här saker.

    Mvh / Erik

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    36

    mmm

    Hade samma fel på min ett tag och det var Vevaxelgivaren...

    Så byt den, kostade väl 300-500 spänn....
    Lätt att byta själv också..

    Mvh
    Special Performance by Nordic

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    661

    Re: mmm

    Citat Ursprungligen postat av Johan007
    Hade samma fel på min ett tag och det var Vevaxelgivaren...

    Så byt den, kostade väl 300-500 spänn....
    Lätt att byta själv också..

    Mvh
    Hejsan,
    Jag håller med Johan, vi hade samma problem på min fars 9-5 och då visade det sig vara vevaxelgivaren. 3 veckor sedan så hände samma sak men då var det DI katteten på min mors 9-5 Men satsa på att kolla om det är vevaxelgivaren. Min fars bil ville inte starta på ett tag sedan startade den men vi bytte det samma dag som det hände. Lycka till,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: I'm at a loss here (9-5 som inte startar... ibland)

    Citat Ursprungligen postat av horizon
    Hej alla!

    Min kära 9-5 2.0t från 1998 gör lite som den vill dessa dagar. Dagens problem är att den ibland inte går att starta om man har stannat till och t.ex. pumpat däcken/handlat/tankat/burit möbler åt en kompis/[insert lämpligt ärende här]. Bilen går hur fint som helst, sen stannar man till och stänger av motorn. Kommer ut igen efter kanske 10-15 minuter och bilen vägrar starta. Drar bara runt på startmotorn men tänder inte. Lösningen är att sitta och vänta i 15-20 minuter till, sedan brukar den hosta igång efter några varv på startmotorn och jag förstår ingenting.

    Bytte DI-kassett och tändstift i oktober så man får väl hoppas att det inte är någon av dessa som strular, eller? Detta problem uppstod första gången i mitten på januari när vi var på semester i Danmark. Därefter var det lugnt i ca. 3 månader för att sedan återkomma i mitten av april. Sedan dess har det hänt med jämna mellanrum varje vecka.

    Är det någon som känner igen felet och/eller kan tips och råd? Kan det vara vevaxelgivaren, eller brukar symtomen vara annorlunda när den är på väg att ge upp? Är evigt tacksam för tankar och svar (som vanligt). Man försöker ju göra allt för att komma så billigt undan som möjligt när det gäller såna här saker.

    Mvh / Erik
    När den inte startar, rör sig varvräknaren (lyfter snyggt och prydligt till c:a 200 rpm)? Om den inte gör det skulle jag sätta en peng på vevaxelgivaren, om den är dålig tenderar det att märkas just när den blir som varmast. (Å andra sidan, om varvräknaren seglar upp så är det nog inte vevaxelgivaren.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Ok, tack för svaren! Varvmätaren skall kollas vid nästa oförberedda stopp (om jag inte hinner byta givare innan och mirakulöst blir av med problemet).

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    En liten uppdatering. Har nu haft bilen på verkstad och bytt vevaxelgivare med positivt resultat. Bilen har inte vägrat att starta någon gång och den har inte heller tjuvstannat när man stått stilla på tomgång en längre stund. Hoppas verkligen att det var givaren som var problemet för den var inte så billig att byta som jag trodde (den kostade drygt 900 kronor exklusive arbete).

    Passade även på att byta ett momentstag mellan växellåda och... något annat, samt gjorde ett oljebyte och en justering av handbromsen. Hela kalaset gick på dryga femtusenlappen (som vanligt när jag behöver reparera något), sen åkte jag till bilprovningen och blev underkänd...

    Ojämn bromsverkan på bakhjulen (färdbromsen). Har ingen aning om vad som kan vara fel, men det blir väl till att lämna in biljäveln på verkstad igen och bli ännu fattigare. Känner att det här SAAB-köpet bara blir tråkigare och tråkigare för varje sak som dyker upp och dränerar plånboken, men det kanske är så det är att äga bil.

    Ja ja, den är skön att köra när den fungerar i alla fall.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startar ibland inte och ibland går den bra OG9-5 B2x5
    Av oollaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 01:06
  2. [LÖST] Intermitent startproblem 9000 2,0T -88
    Av helsing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •