Någon som har några tips och ge mig
Spolningen på bakrutan fungerar inte, och det är inte bara munstyckena som är täta, det har jag kollat.
mvh/Lars
Någon som har några tips och ge mig
Spolningen på bakrutan fungerar inte, och det är inte bara munstyckena som är täta, det har jag kollat.
mvh/Lars
//Cosmic Blue 9-5 SC Vector -02\\
Den "pluppen" som de två munstyckena sitter i på torkararmen går lätt att kränga av. Ta bara tag i bakkanten och vik upp mot torkararmen. Det är vanligt att det bilr tätt av rost i den ihåliga axeln som förser munstyckena med spolarvätska. Så ta ett borr eller spik i lämplig dimmension och rensa samt spola ur.
Jag provade med att vika ut den "kåpan" rensade i hålet med en strängbit
och provade spola, men det bara fuktar inte mer, fast pumpen går.
//Cosmic Blue 9-5 SC Vector -02\\
Ja då e frågan om t.ex. någon backventil fastnat, någon slang är i kläm eller om det är mer skräp någonstans. Lyckades du rengöra ända in?
Skammens rodnad lyser röd.
Vad rätt du hade, med en styvare sträng lossnade en "plugg"
därinne, oj vad det spolar fint nu.
Tack för er hjälp, här inne finns mycket kunskap det märks.
Mvh/Lars
//Cosmic Blue 9-5 SC Vector -02\\
Gott!
Man får tyvärr underhålla detta hål allt som oftast. Synd att det inte kunde varit rostfritt material i axeln när de leder vätska i den.
Spolningen bak fungerar inte. Spolarmotorn går som den ska men det kommer ingen vätska på rutan. Vilken är den sannolikaste felorsaken?
I övrigt fungerar allt som det ska dvs torkare bak samt spolning framtill.
mvh / Thomas
Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05
Troligen stopp av rost i axeln vär spolarvätskan leds ut. Tag av kåpan på torkararmen & rengör hålet i axeln med lämplig ståltråd eller spik.
På min hade slangen lossnat och spolade innanmätet rent och fint. Plocka bort inredningen på bakluckan och kolla. Det är lätt gjort. Det berodde i mitt fall troligen på att det hade blivit en ispropp i munstycket som gjorde att motståndet blev för stort så slangen släppte.
Gammal tråd, men jag har just rengjort "hålet" i min 9-5. Inte förrän jag stoppat in ståltråden 15 cm släppte "pluggen". Nu funkar det kanon.Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
mvh
Håkan Å
Jag har nyligen fått bort en propp i slangen till min bakrutespolare, enligt tips här på forumet. Det funkade jättebra, det blev en lång stråle rakt bakåt när jag körde utan det yttersta munstycket.
Dock, när jag satte på munstycket igen (alltså den svarta plastkåpan då), så blev det två ytterst ynkliga små strålar på rutan, och det berodde på att det mesta av spolarvätskan rann ut från under kåpan istället. Den läcker alltså.
Skall det sitta nån form av packning inuti? För det gör det inte på min.
Går det att sätta dit nåt annat på nåt enkelt sätt, eltejp eller så?
Eller går det att köpa bara den här yttersta kåpan på Saab? Eller måste man köpa en helt ny bakrutetorkare då?
Blev ett långt inlägg för ett litet problem, men nån kanske har något svar till mig.
Saab 9-3 2,0t -99
Hej, det ska sitta en liten gummitätning i kåpan, den finns inte löst. Men en ny kåpa är inte dyr att köpa.
SAAB 9-5 Aero
Hej
Är det någon här som har bytt torkararm bak på en 9-5 kombi -03?
Behöver byta den men jag vet inte om jag ger mig in på för djupt vatten. Är det liksom "bara" att skruva av muttern som finns under locket på armen eller är det något mer?
Mycket tacksam för svar!
//Viktor
Ska bara vara muttern tror jag. Brukar vara busenkelt.
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
Hej!
Jag vet att liknande problem rapporterats på forument innan men jag är verkligen redo att ge upp.
Min bakrutespolare fungerar inte. Motorn till pumpen går och ur slangen bak kommer det spolarvätska men den går inte genom till munstycket på rutan, någonstans i "klumpen" som är motorn till bakrutetorkaren tar det stopp.
Jag har krafsat runt lite i "röret" som går från slangen på insidan till munstycket eftersom jag uppfattat på alla andra inlägg att det just är bara en genomförning, jag har sprejat i 5-56 och till och med försökt att slå igenom en spik till ingen nytta. Det är helstopp i röret efter ungefär 3cm.
Har jag uppfattat det fel? Är det inte alls så att det bara är ett rakt rör utan ska spolarvätskan ta en omväg genom en andra pump eller dylikt? Då har jag nog kvaddat de möjligheterna.
Skiten är ju ihopnitad så det går ju inte att öppna upp och inspektera.
IMG_20230530_201203.jpgIMG_20230530_201157.jpgIMG_20230530_201153.jpgIMG_20230530_201138.jpgIMG_20230529_172040.jpg
Vad ska jag göra? Är det bara mer våld som krävs? Ge upp och köpa nytt? Något annat?