Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: moddad apc?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    karlskoga
    Inlägg
    5

    moddad apc?

    hur ser man om apc´n är moddad? har en som de är lött på. de sitter en kabel mellan två kretsar... vet inte vilka men har fått för mig att den inte sitter orginal...vad är de för skillnad på 9000 årsmod 86-87?
    9000 t16 -87

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Du kan vara säker på att den inte är original om någon lött dit en kabel i den

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    737
    kanske dom tagit bort motstånd r42
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    130
    Hej

    Du kan kolla här http://popeye.rty.nu/

    eller närmare bestämt här http://popeye.rty.nu/2002/apctrim.htm

    Kan det stämma ??

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Du kan vara säker på att den inte är original om någon lött dit en kabel i den

    /Henrik
    Ne som sagt högst troligt har dem väl kortslutit R42. De borde du kunna se om du har en graderad laddtrycksmätare. Då håller den maxladd i stort sett till varvstoppet vilket den inte gör orginal.

    mvh.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    karlskoga
    Inlägg
    5

    moddad apc

    okey...kollade http://popeye.rty.nu/2002/apctrim.htm de verkade ju som att de va nån som gjort de på den...om den inte funkar så har ja 2 boxar till att testa lite me..
    9000 t16 -87

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Du kan vara säker på att den inte är original om någon lött dit en kabel i den

    /Henrik
    Ne som sagt högst troligt har dem väl kortslutit R42. De borde du kunna se om du har en graderad laddtrycksmätare. Då håller den maxladd i stort sett till varvstoppet vilket den inte gör orginal.

    mvh.
    Om det vore så väl, så skulle det vara lätt att modda APC. Tyvärr löser inte bygling av R42 hela problemet med sjunkande laddtryck. Men en viss stabilisering på höga varv erhålles. Även om man har soppa och turbo med hög kapacitet, är det inte lätt att få till ihållande laddtryck på höga varv.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Du kan vara säker på att den inte är original om någon lött dit en kabel i den

    /Henrik
    Ne som sagt högst troligt har dem väl kortslutit R42. De borde du kunna se om du har en graderad laddtrycksmätare. Då håller den maxladd i stort sett till varvstoppet vilket den inte gör orginal.

    mvh.
    Om det vore så väl, så skulle det vara lätt att modda APC. Tyvärr löser inte bygling av R42 hela problemet med sjunkande laddtryck. Men en viss stabilisering på höga varv erhålles. Även om man har soppa och turbo med hög kapacitet, är det inte lätt att få till ihållande laddtryck på höga varv.
    Nej, jag skrev i stort sett och menade ungefär som du skrev fast dåligt beskrivit. Men man borde se skillnad på en laddtrycksmätare från en orginalbox från en med byglat R42?

    mvh.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    84
    hej!

    går det att göra samma sak med min bil som han beskriver på sidan?, det är en 9000 2.0t -93 DI/APC /tomas
    Alla bilar utan turbo suger.
    Saab 9000 Aero -93
    http://www.garaget.org/?car=46693

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av sprock
    hej!

    går det att göra samma sak med min bil som han beskriver på sidan?, det är en 9000 2.0t -93 DI/APC /tomas
    Nope, går inte att löda om DI/APC-boxar. Det är chip som gäller till dom.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    186
    Har lite frågor nu medan jag har min APCbox nedplockad. Mitt laddtryck peakar på 1,1 bar o sjunker sedan på höga varv, så jag tänkte kolla vad som var gjort i boxen.

    Nu vet jag inte hur exakt mitt mätinstrumment är, men mätte följande:

    Fpot - Uppmätt till ca 400 ohm. (Är inte säker ifall jag mätte över rätt lödöar)
    R40 - Standard motstånd antar jag. Motståndet uppmätt till ca 880 ohm.
    R42 - Motståndet borttaget, ersatt med en tråd.
    R138 - Två motstånd kopplade i serie (normalt?), se bild nedan. Motsåndet över de båda är ca 3,5 kohm. Kändes lite. Har läst att man kan ersätta med 40 kohm ifall man vill...



    Är nyfiken på ifall allt verkar vara i sin ordning! Att laddtrycket sjunker kan ju bero på annat, det är jag medveten om.
    Fredrik

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    186
    Det är framförallt R138 jag funderar över om den stämmer.. Ser ju moddad ut, men är det verkligen rätt gjort?! Misstänker av vad tidigare ägare nämnt att boxen har varit uppe hos Speedparts.
    Fredrik

  13. #13
    Hej!

    Du får läsa av färgringarna på motstånden om du vill veta den verkliga resistansen (alternativt löda loss dom och mäta). Motstånden är kopplade parallellt med andra motstånd, därför får du fel värde om du mäter när de sitter i kretsen.

    Värdet på R138 spelar egentligen inte så stor roll när R42 är kortsluten. Så länge motståndet har original resistans eller större så blir allt bra

    MVH
    Anders Olsson
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

Liknande ämnen

  1. Orginal vs moddad
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 09:56
  2. Moddad DI/APC box?
    Av JohanT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 09:16
  3. moddad luftbox
    Av Prankster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 16:22
  4. moddad APC på NG900T???
    Av LimpizII i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 12:47
  5. Moddad SS Cab
    Av Johnken i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-14, 00:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •