Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Misständer vid fullgas(lösa tändstift)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338

    Misständer vid fullgas(lösa tändstift)

    Bil: 9-5 Aero 02, manuell växlad.
    Nordic steg3

    Körde en repa igår kväll för att testa 100-200km/h tiden, utetemp 17c.


    Grejen är att motorlampan började blinka vid 210km/h, den slutade blinka efter ca. 30sek. Provade gasa igen och ner jag tryckte gasen i botten vid 100km/h i fyrans växel då började lampan blinka igen och bilen gick lite sämmre än vanligt, hörde också att den spikade lite.


    I morse skulle jag ta en titt på tändstiften(platinastift som har gått 3000mil) samtliga stiften var lösa, tog bort dom och kollade gapet som var 0,9mm. Justerade gapet till 1,0mm och skruvade in stiften igen.

    Ut på motorvägen igen, utetemp 22c. Bilen går fantastiskt trots högre utetemp, laddar för fullt i varje växel, ingen blinkande lampa längre.

    Kör vidare med lugnt tempo och plötcligt börjar motorlampan lysa med fast sken. Bilen går hur bra som helst men lampan släcks inte??

    Ska kolla felkoderna ikväll med Tech 2, kan det vara nåt knas med stiften?

    Nu kan inte jag hävda till 100% att det är dom lösa tändstift som har varit ursak till det konstiga beteende kvällen innan, nån annan kan kanske bekräfta min teori?
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 020

    Re: Misständer vid fullgas(lösa tändstift)

    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
    Bil: 9-5 Aero 02, manuell växlad.
    Nordic steg3

    Körde en repa igår kväll för att testa 100-200km/h tiden, utetemp 17c.


    Grejen är att motorlampan började blinka vid 210km/h, den slutade blinka efter ca. 30sek. Provade gasa igen och ner jag tryckte gasen i botten vid 100km/h i fyrans växel då började lampan blinka igen och bilen gick lite sämmre än vanligt, hörde också att den spikade lite.


    I morse skulle jag ta en titt på tändstiften(platinastift som har gått 3000mil) samtliga stiften var lösa, tog bort dom och kollade gapet som var 0,9mm. Justerade gapet till 1,0mm och skruvade in stiften igen.

    Ut på motorvägen igen, utetemp 22c. Bilen går fantastikt trots högre utetemp, laddar för fullt i varje växel, ingen blinkande lampa längre.

    Kör vidare med lugnt tempo och plötcligt börjar motorlampan lysa med fast sken. Bilen går hur bra som helst men lampan släcks inte??

    Ska kolla felkoderna ikväll med Tech 2, kan det vara nåt knas med stiften?

    Nu kan inte jag hävda till 100% att det är dom lösa tändstift som har varit ursak till det konstiga beteende kvällen innan, nån annan kan kanske bekräfta min teori?
    Men va problem det blev för dig helt plötsligt En tanke jag fick är att tändstiften kanske har fått stryk när dom var lösa... Bara en tanke.
    Men kolla först vad Tech2 säger.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Jag kanske skadade isolatorn i samband ner jag ändrade gapet på dem.

    Mycket strul med våra turbo bilar nu ner värmen kom

    Kan man inte prova med några andra stift bara för att se om lampan slocknar, har ex. stift från en passat 1,8T, kan det vara värt att prova?

    Vill inte köpa nya platina stift för 800kr i onödan, dom som sitter i bilen nu har gått ca.3000mil, kanske dags att byta ialafall?
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 020
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
    Jag kanske skadade isolatorn i samband ner jag ändrade gapet på dem.

    Mycket strul med våra turbo bilar nu ner värmen kom

    Kan man inte prova med några andra stift bara för att se om lampan slocknar, har ex. stift från en passat 1,8T, kan det vara värt att prova?

    Vill inte köpa nya platina stift för 800kr i onödan, dom som sitter i bilen nu har gått ca.3000mil, kanske dags att byta ialafall?
    Om du ska felsöka med nya stift så finns ju de billigare BCPR7ES-11 för 35-40kr styck.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    97
    Har också märkt hur markant sämre bilen går vid fullgasaccelerationer nu i 23gradig värme, men hart ju kass original IC på ng900, så kanske inget konstigt.
    SAAB ng900 Turbo -94

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    691
    Efter 3000 mil är det ju absolut ingen överdriven lyx att byta tändstift heller.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Kollade med Tech 2 ikväll och det visade sig att det var luftmassemätaren som indikerade felet, har nu kört bilen ca.5mil efter nollställning och felet har inte återkommit.

    Får väl byta LMM ialafall
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 020
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
    Kollade med Tech 2 ikväll och det visade sig att det var luftmassemätaren som indikerade felet, har nu kört bilen ca.5mil efter nollställning och felet har inte återkommit.

    Får väl byta LMM ialafall
    Testa o gör rent LMM med elektronikrengöring.


  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Kan det ha nån sammband med att jag byte luftfilter för tre dagar sen? Kör alltid med original pappfilter.

    För övrigt så har LMM som sitter nu i bilen gått bara 6000mil.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

Liknande ämnen

  1. 9-5 aero misständer vid fullgas
    Av Next_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 08:52
  2. Problem med nya tändstift, misständer och går ojämt
    Av Tukk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 23:18
  3. Misständer vi fullgas?
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 18:41
  4. og900 t16 misständer vid fullgas
    Av 9000rsT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 12:54
  5. misständer - tändstift AKUT!
    Av Robban_GBG20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 13:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •