Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kopplingshaveri

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207

    Kopplingshaveri

    Kopplingen rasade på väg till landet i fredagsnatt. Det blev bärgare.

    Nu pratade jag med mecken och han sa att kopplingen är slut, "inget driv". Symtomen är att kopplingspedalen går i backen. Det händer inget. Det var mörkt så jag såg inget läckage eller sådant.

    6000 spänn..skulle det gå på, men måste man även byta slaven???

    Mvh
    ERIK
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Kopplingshaveri

    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Kopplingen rasade på väg till landet i fredagsnatt. Det blev bärgare.

    Nu pratade jag med mecken och han sa att kopplingen är slut, "inget driv". Symtomen är att kopplingspedalen går i backen. Det händer inget. Det var mörkt så jag såg inget läckage eller sådant.

    6000 spänn..skulle det gå på, men måste man även byta slaven???

    Mvh
    ERIK
    Är det inte bara slangen som brustit då ? Alternativt att huvudcylindern gett upp.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    även om det inte är något fel på den så kan det vara klokt att byta när man ändå har lådan nere. Men det är ju presonligt hur man resonerar, hur mycket stålar man har över och hur många mil den som sitter där har rullat.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Kopplingshaveri

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Kopplingen rasade på väg till landet i fredagsnatt. Det blev bärgare.

    Nu pratade jag med mecken och han sa att kopplingen är slut, "inget driv". Symtomen är att kopplingspedalen går i backen. Det händer inget. Det var mörkt så jag såg inget läckage eller sådant.

    6000 spänn..skulle det gå på, men måste man även byta slaven???

    Mvh
    ERIK
    Är det inte bara slangen som brustit då ? Alternativt att huvudcylindern gett upp.
    Det var min tanke också men skulle väl knappast beskrivas som "inget driv"? När min slang sprack höll jag ju på att åka rakt ut i korsande trafik pga för mycket driv.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Kopplingshaveri

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Kopplingen rasade på väg till landet i fredagsnatt. Det blev bärgare.

    Nu pratade jag med mecken och han sa att kopplingen är slut, "inget driv". Symtomen är att kopplingspedalen går i backen. Det händer inget. Det var mörkt så jag såg inget läckage eller sådant.

    6000 spänn..skulle det gå på, men måste man även byta slaven???

    Mvh
    ERIK
    Är det inte bara slangen som brustit då ? Alternativt att huvudcylindern gett upp.
    Det var min tanke också men skulle väl knappast beskrivas som "inget driv"? När min slang sprack höll jag ju på att åka rakt ut i korsande trafik pga för mycket driv.
    Jo iofs, men man vet ju aldrig..........
    Hinner inte med allt.....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207
    Hmm...vad är det som kan gå sönder egentligen. Om nu kopplingspedalen går i botten. Jag är inte världens bästa bilmekare direkt och bilen står olyckligtvis på en verkstad i en annan stad.

    Jag vill inte misstro någon, men vad ställer man för bra frågor så att säga. Har ni amatörproffs några råd?

    Tacksam för all hjälp!
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207
    öhjoo...en sak till....alltså när detta hände så skulle jag ut på E4 i Uppsala efter ha vart och tankat på JET som ligger vid de där tomtarna på Livets Ord.

    När jag svänger ut vid rödljuset igen på E4 norrut så växlar jag mycket lugnt ettan och tvåan och ska då peta in trean varpå jag känner att något är galet. Jag trodde först jag lyckats peta in bilmattan under kopplingspedalen så den inte gick att trycka ned ordentligt (det har hänt förr när man har kängor på sig) men så var ju icke fallet.

    Jag menar, bilen driver ju. Jag körde ju på tvåan in till närmaste mack, hade turen att det slog om till grönt i de två ljus jag var tvungen att passera. Går hur bra som helst tyckte jag. Jag tycker det bara är märkligt att allt ger upp på en gång. Utan tillstymmelse till "varning". Visserligen så har bilen gått 21000 mil.
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Tror jag höjer min insats på att det är slangen som gått av den beskrivningen.
    OM det räcker med ett slangbyte skall det inte kosta några 6000:- , snarare dryga tusenlappen inklusive material.

    Lycka till!

    PS. Det är alltså ett relativt vanligt problem detta med brustna kopplingsslangar. Det är tom så att det finns en nyare modell som håller bättre. Den modell som satt på min bil och är den gamla dåliga modellen hade "rutig" yta, den nyare, bättre har en slätare, randig yta.
    Om verkstaden som bilen står hos någon som har lite erfarenhet av SAAB 9000 så borde detta inte vara någon nyhet utan det borde vara det första de kollar. I annat fall kanske du kan vara en sån där jobbigt kund som på distans berättar hur de skall sköta sitt jobb?

    PPS. Tror inte att vare sig JET eller Livets Ord hade något med haveriet att göra men säker kan man ju inte vara.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Hej!

    Ibland släpper de gamla slangarna ifrån sej flagor av gummi som sätter igen slavcylindern. Då kan den fastna i frikopplat läge.

    Åtgärd är slang, rengjöring/byte slavcylinder och koppling om den är kass vilket den ofta är vi de miltalen när allt ändå är demonterat. Jobbet är det dyra i det läget.

    Lycka till..

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Hej!

    Ibland släpper de gamla slangarna ifrån sej flagor av gummi som sätter igen slavcylindern. Då kan den fastna i frikopplat läge.

    Åtgärd är slang, rengjöring/byte slavcylinder och koppling om den är kass vilket den ofta är vi de miltalen när allt ändå är demonterat. Jobbet är det dyra i det läget.

    Lycka till..

    Mvh Patrik
    Har man tur kan man ju blåsa in bromsvätska genom luftningsnippeln och på så sätt få ur eventuella gummirester.
    Hinner inte med allt.....

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Hej!

    Ibland släpper de gamla slangarna ifrån sej flagor av gummi som sätter igen slavcylindern. Då kan den fastna i frikopplat läge.

    Åtgärd är slang, rengjöring/byte slavcylinder och koppling om den är kass vilket den ofta är vi de miltalen när allt ändå är demonterat. Jobbet är det dyra i det läget.

    Lycka till..

    Mvh Patrik
    Har man tur kan man ju blåsa in bromsvätska genom luftningsnippeln och på så sätt få ur eventuella gummirester.
    Gör så här istället, ta bort luftningen.
    Gummiresterna sitter i hålet på luftningen oftast.
    Busenkelt att kolla ju...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207
    Jag ringde tillbaka till verkstaden med de svar jag fått här som argument. Mecken harklade sig och bad att få återkomma.

    Nu ringde mecken tillbaka och sa att det bara var slangen som spruckit. Kunde hämta bilen i morgon eftermiddag.

    En kopplingsrenovering på SAAB vid Globen skulle gå på 12 lax i alla fall. Jag ringde dit i morse bara för att få ett grepp på vad det kostar om man går märkesverkstad.

    Tackar för hjälpen.
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

Liknande ämnen

  1. Kopplingshaveri 9-5 .0t -99
    Av pinch i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 11:03
  2. Kopplingshaveri 9000
    Av Jörgen.R i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-11-15, 20:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •