Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Olje läckage 9k T16 -88!?!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    299

    Olje läckage 9k T16 -88!?!

    Tja!!

    Har en längre tid vetat att det läcker lite olja under min gammla häck. Har dessutom fått fylla på bromsvätska ganska regelbundet men inte orkat bry mig nämnvärt!
    Resultatet av detta är naturligtvis en stor mörk fläck där jag alltid parkerar.
    I vintras när det var snö såg det betydligt värre ut men jag tänkte att det är väl bara kontrasten vit/mörkt som gör det. tiden rullar på och jag använder bilen rätt lite och den står alltid på samma plats tills härom dagen. upptäckte att det nog droppar lite mycket av något.
    Det blir en liten oljepöl på 30 min och flyttar jag bieln så droppar det minst var 5´e min.
    Bromsvättska fyller jag ju men inte den mängden, motorolja var det dåligt om men inte tomt. Jag köred under huvet och det var svart och kladdigt det mesta men det ser ut som om dropparna kommer från växellådan!? lägsta punkten på förar sidan

    Förslag på var jag ska börja kolla efter fel?
    Det finns ingen sticka till växellådan eller har jag bara missat den?
    När livet är en pina!
    Låt turbon vina!!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    Re: Olje läckage 9k T16 -88!?!

    Citat Ursprungligen postat av adj
    Tja!!

    Har en längre tid vetat att det läcker lite olja under min gammla häck. Har dessutom fått fylla på bromsvätska ganska regelbundet men inte orkat bry mig nämnvärt!
    Resultatet av detta är naturligtvis en stor mörk fläck där jag alltid parkerar.
    I vintras när det var snö såg det betydligt värre ut men jag tänkte att det är väl bara kontrasten vit/mörkt som gör det. tiden rullar på och jag använder bilen rätt lite och den står alltid på samma plats tills härom dagen. upptäckte att det nog droppar lite mycket av något.
    Det blir en liten oljepöl på 30 min och flyttar jag bieln så droppar det minst var 5´e min.
    Bromsvättska fyller jag ju men inte den mängden, motorolja var det dåligt om men inte tomt. Jag köred under huvet och det var svart och kladdigt det mesta men det ser ut som om dropparna kommer från växellådan!? lägsta punkten på förar sidan

    Förslag på var jag ska börja kolla efter fel?
    Det finns ingen sticka till växellådan eller har jag bara missat den?
    Tja. Tycker att det uteslutande låter som packboxen i växellådan.
    Hade likadant på min 9000 automat. Ner med lådan, pilla ut den gamla packboxen och tryck in den nya. Se bara till att sätta den nya på RÄTT HÅLL!!. Kolla även hur resten i lådan ser ut. Byta om det behövs, menar nu har du ju ändå lådan nere.

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    299
    Usch det låter avancerat!?!?!

    Lådan byttes till en nyrenoverad från skrot för 10- 11000 mil sedan
    Hur långt brukar dom gå??
    När livet är en pina!
    Låt turbon vina!!

Liknande ämnen

  1. Olje Läckage...
    Av flarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 22:42
  2. Olje läckage...
    Av kocken75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •