Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Dumpljud i orginal dump

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Värmland/Karlstad
    Inlägg
    91

    Dumpljud i orginal dump

    Hej.
    Har hört att det ska gå att få ett hyfsat dumpljud bara med att ta bort en slang i dumpen. Frågan är om det är den lilla slangen som sitter fram på dumpen (ca5-6mm) som ska tas bort. Isåfall behövs det pluggas igen någon stanns eller är det bara att köra.

    Bilen är en 9000 2.3Turbo -97

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459

    Re: Dumpljud i orginal dump

    Citat Ursprungligen postat av Heuschmid
    Hej.
    Har hört att det ska gå att få ett hyfsat dumpljud bara med att ta bort en slang i dumpen. Frågan är om det är den lila slangen som sitter fram på dumpen (ca5-6mm) som ska tas bort. Isåfall behövs det pluggas igen någon stanns eller är det bara att köra.

    Bilen är en 9000 2.3Turbo -97
    Slangen som går in i dumpen från sidan. Alltså inte den som går in i botten mitt emot den lilla slangen. Sen pluggar du slangen som du tog bort....

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Det är alltså den grova slangen som går från dumpen till röret som sitter mellan turbo och luftfilter som man tar bort. Sedan pluggar man hålet som blir i röret mellan luftfilter --> turbo.

    Detta medför dock att bilen kommer suga i sig luft genom hålet i dumpen när bilen står på tomgång.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    detta låter intressant, blir det nån märkvärd skillnad på dumpljudet efter detta?

    Nån som kan slänga upp en bild på vilken slang som ska pluggas?

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Såhär kan det se ut, orkade inte börja rita pilar och streck men jag tycker nog att det framgår ganska tydligt vad som är gjort.



    Slangen/röret mellan AVLASTNINGSVENTILEN och turbons insugningsrör plockas bort, pluggar hålet i insugningsröret och sätter ett luftfilter på AV där slangen satt.

    Denna bil är en ng900, har inte koll på hur det ser ut på t.ex 9000 men principen är samma!

    För övrigt satt bara denna modifikation några veckor, sen åkte slangen tillbaka, tröttnade på det eviga flåsandet, döm om min förvåning, det lät mer eller mindre exakt likadant med slangen på plats p.g.a öppet luftfilter monterades i samband med mod. av AV:n....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Värmland/Karlstad
    Inlägg
    91
    har det nån betydelse att den suger luft eller märker man det på nått sätt?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Heuschmid
    har det nån betydelse att den suger luft eller märker man det på nått sätt?
    Luften passerar ju inte genom ett luftfiler så den kan ju praktiskt taget suga sig vad som helst som är mindre än en köttbulle. Man kan iofs sätta dit ett litet filter. Det snackades det om här.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Såhär kan det se ut, orkade inte börja rita pilar och streck men jag tycker nog att det framgår ganska tydligt vad som är gjort.



    Slangen/röret mellan AVLASTNINGSVENTILEN och turbons insugningsrör plockas bort, pluggar hålet i insugningsröret och sätter ett luftfilter på AV där slangen satt.

    Denna bil är en ng900, har inte koll på hur det ser ut på t.ex 9000 men principen är samma!

    För övrigt satt bara denna modifikation några veckor, sen åkte slangen tillbaka, tröttnade på det eviga flåsandet, döm om min förvåning, det lät mer eller mindre exakt likadant med slangen på plats p.g.a öppet luftfilter monterades i samband med mod. av AV:n....
    Det är ju detta som DrBoost avråder folk från att sätt dit på en T5 bilar..Eftersom filtret är förlitet.. Så du får det tipset ja fick av DrBoost att du borrar några 2" hål i luftfilterhuset(om du har 9000 vill säga).. Tycker min bil dumpar rätt bra med org AV och ej borrad luftbruk..

    Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #9
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    På en 9000 behöver man inte alls röra dumpen för att få ett kraftigt dumpljud. Det är nästan så att inte ens huven behöver öppnas.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    På en 9000 behöver man inte alls röra dumpen för att få ett kraftigt dumpljud. Det är nästan så att inte ens huven behöver öppnas.

    /J
    Tycker också det är så.

    Morsan 9000 CSE -95 dumpar alltid, där allt är original, AV, luftbruk o så..
    Fast det hörs inte ofta inne i bilen, men med nervevad ruta hörs det, lite lagom sådär.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Hmmm tänk om någon ville vara så snäll och förklara varför man vill ha en bil som nyser?? Känns lite som det är med hojåkarna.. Kan man inte köra ifrån sina kamrater så kan man ju alltid låta ifrån dom. Gäller väl ifs. främst kustomcyklarna och inte sporthojjarna..

    Är kanske ohyggligt tråkig i mångas ögon men.. Tycker det är ännu mera märkligt med tanke på "Boostens" utförliga inlägg om olämpligheten med öppen dumpventil på Saabarna..
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Är kanske ohyggligt tråkig i mångas ögon men.. Tycker det är ännu mera märkligt med tanke på "Boostens" utförliga inlägg om olämpligheten med öppen dumpventil på Saabarna..
    det var att filtret till orginaldumpen var för litet som han avrådde... öppen dump som flödar till räckligt = inga probs på T5

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Såhär kan det se ut, orkade inte börja rita pilar och streck men jag tycker nog att det framgår ganska tydligt vad som är gjort.



    Slangen/röret mellan AVLASTNINGSVENTILEN och turbons insugningsrör plockas bort, pluggar hålet i insugningsröret och sätter ett luftfilter på AV där slangen satt.

    Denna bil är en ng900, har inte koll på hur det ser ut på t.ex 9000 men principen är samma!

    För övrigt satt bara denna modifikation några veckor, sen åkte slangen tillbaka, tröttnade på det eviga flåsandet, döm om min förvåning, det lät mer eller mindre exakt likadant med slangen på plats p.g.a öppet luftfilter monterades i samband med mod. av AV:n....
    Är inte det dära felkopplat?

  14. #14
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Är inte det dära felkopplat?
    Det brukar väl "kallas" felvänt men om den nu sitter fel sådär vet jag dock inte, detta är min bil, den satt monterad åt det hållet när jag köpte den och som sagt, detdär filtret är bortplockat och slangen är tillbaka.

    Kan någon som verkligen vet uttala sej i frågan om det är "bra" eller "dåligt" att ha AV:n monterat åt det hållet? Eller mer riktigt uttalat, vad är rekomenderat??
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    jag tycker den ser ut att sitta som den ska...

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Är inte det dära felkopplat?
    Det brukar väl "kallas" felvänt men om den nu sitter fel sådär vet jag dock inte, detta är min bil, den satt monterad åt det hållet när jag köpte den och som sagt, detdär filtret är bortplockat och slangen är tillbaka.

    Kan någon som verkligen vet uttala sej i frågan om det är "bra" eller "dåligt" att ha AV:n monterat åt det hållet? Eller mer riktigt uttalat, vad är rekomenderat??
    Jag undrar också om de är jusst bra lr dåligt att ha den monterad "felvänd" lr vad man nu ska säga...sitter på samma vis på min Saab 9000, några som verkligen vet?

    //Mvh
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Performance
    Jag undrar också om de är jusst bra lr dåligt att ha den monterad "felvänd" lr vad man nu ska säga...sitter på samma vis på min Saab 9000, några som verkligen vet?
    Ventilen sitter tydligen monterad olika på 9000 och ng900. Läs vad DrBoost skrivit i denna tråden.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  18. #18
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Hmmm tänk om någon ville vara så snäll och förklara varför man vill ha en bil som nyser?? Känns lite som det är med hojåkarna.. Kan man inte köra ifrån sina kamrater så kan man ju alltid låta ifrån dom. Gäller väl ifs. främst kustomcyklarna och inte sporthojjarna..
    Om hojåkare delar jag din åsikt. Men nysande bilar kan vara hyfsat snabba också, plus att det kan vara trevligt att höra en rejäl och välfungerande avlastningsfunktion. Men det är så mycket som kan vara svårbegripligt inom bilhobbyn - inte minst på V8-avdelningen (men jag gillar V8:or ändå).

    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Är kanske ohyggligt tråkig i mångas ögon men.. Tycker det är ännu mera märkligt med tanke på "Boostens" utförliga inlägg om olämpligheten med öppen dumpventil på Saabarna..
    Öppen dump är olämpligt på bilar med LMM - och särskilt T7. På T5-bilar är det olämpligt i de fall installationen är kass, annars går det bra.

    För att återgå till 9000 T5 så får man ett jävla dumpljud bara med öppet filter ute i skärmen, och då är det bara en fördel att behålla återcirkulationen (även för ljudets skull alltså). Sen kan man diskutera pappfilter och strumpbyxor i all evighet.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    sundsvall
    Inlägg
    50
    Hej, AV:n på bilden sitter i "felvänt" läge.
    9-3T -00

  20. #20
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av malm
    Hej, AV:n på bilden sitter i "felvänt" läge.
    Jaha.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. og 900 t8 special: öppen dump. vill inte ha. orginal?
    Av j0nte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 11:53
  2. Vilken dump passar till min NG900? (dump)
    Av maruthi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 18:18
  3. hur mycket ladd orkar orginal dump?
    Av jockeb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •