Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Ac-kompressor funkar ej.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169

    Ac-kompressor funkar ej.

    Jag körde hem till malmö från stockholm idag. Efter ca tio mil så luktade bränt, elektonikbränt. Typ bränt gummi. Tänkte att det var nån bil som låg framför mig som luktade. Men sen blev det solsken ute och varmt, vet inte om lukten har något med ac:n att göra men det kom bara varm luft från fläkten hela resan hem. Svettigt värre...
    Kolade under huven när jag kommit hem och kompressorn startar inte när jag står på tomgång. Förr gjorde den alltid det, det lät ett sprjong-ljud och tomgången sjönk en aning. Men nu uteblir detta. Vad kan vara fel? Tror ni att det är kompressorn eller slut på vätska? Är vätska gul? Jag har sett lite gula droppar under bilen ibland.
    9000 cse -93 Ltt
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 597

    Re: Ac-kompressor funkar ej.

    Citat Ursprungligen postat av Rudan
    Jag körde hem till malmö från stockholm idag. Efter ca tio mil så luktade bränt, elektonikbränt. Typ bränt gummi. Tänkte att det var nån bil som låg framför mig som luktade. Men sen blev det solsken ute och varmt, vet inte om lukten har något med ac:n att göra men det kom bara varm luft från fläkten hela resan hem. Svettigt värre...
    Kolade under huven när jag kommit hem och kompressorn startar inte när jag står på tomgång. Förr gjorde den alltid det, det lät ett sprjong-ljud och tomgången sjönk en aning. Men nu uteblir detta. Vad kan vara fel? Tror ni att det är kompressorn eller slut på vätska? Är vätska gul? Jag har sett lite gula droppar under bilen ibland.
    9000 cse -93 Ltt
    Det gula kan vara spårmedel från gasen.

    Om det luktar bränt så är det säkert magnetkopplingen som pajat.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169
    Bilen var inne för exakt två år sedan på firma för påfyllning samt byte av kondensor. Är det inte lite tidigt för den att läcka igen? Sprutar man in spårvätska varje gång man fyller på gas?
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    ac

    Citat Ursprungligen postat av Rudan
    Bilen var inne för exakt två år sedan på firma för påfyllning samt byte av kondensor. Är det inte lite tidigt för den att läcka igen? Sprutar man in spårvätska varje gång man fyller på gas?
    Tja. Japp, det gör dom nog eftersom det ev kan läcka och då försvinner ju gasen. Blir ganska dyrt och onödigt.
    På dom bilarna jag haft tidigare med ac, gjorde dom det innan påfyllningen

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Tror inte man behöver spruta in spårvätska varje gång.

    Den kylfirman jag var i kontakt med då min bil strulade sa att spårvätskan ligger kvar länge i systemet, även om själva kylmedlet läcker ut.

    Min gissning är att om det fylldes spårvätska för två år sedan så bör den synas nu också om det har läkt ut nånstans.
    ---

    En tanke om magnetkopplingen har skurit, borde inte den vara låst i "på" läget om vi säger så? Eller kan den gå sönder utan att skära ihop totalt om vi säger så?

    På morsans 9000 så skar kompressorn ihop och då blev det rem-mos i motorutrymmet. (Det hade sprutat smält gummi lite här och där). Turligen på den så är den en gammal -88,a med vanliga dubbla drivremmar och inte gemensam Poly-v rem som det är på nyare. Det var bara att skära av remmen till kompressorn och fortsätta köra.

    Funderade på om den inte borde fortsätta slira på remmen om den är helslut? Men bränt gummi låter onekligen som nått fel i närheten på kompressorn i alla fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169
    Drivremmen till kompressorn snurrar fint. Kompressorn ligger i icke påläge. Alltså den är frikopplad
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169
    Jag kommer ihåg att i vintras när det var snö så såg jag gula fläckar,droppar, under bilen. Det kan nog ha varit spårvätska..
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    97
    Jag bara undrar vad det brukar kosta att fylla på AC:n med kylmedel.
    SAAB ng900 Turbo -94

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Rudan
    Jag kommer ihåg att i vintras när det var snö så såg jag gula fläckar,droppar, under bilen. Det kan nog ha varit spårvätska..
    Spårvätska syns mig veteligen inte med blotta ögat. Eller jo, det kan det kanske göra, men då är det jätte-läckage vi pratar om.

    Normal spårvätska lyser grönt om man lyser med UV-ljus på den.

    Är det lite större läcka så kan man se vita prickar där det läkt.

    Men vet inte vilken färg själva kylmedlet eller spårvätskan har, men jag tycker det låter lite konstigt att det ska läcka så att det syns fläckar under bilen.

    Låter lite udda.

    Däremot borde både servoolja och motorolja samt i vissa fall bromsvätska synas som gula fläckar om det är snö. Det är nog mer troligt i detta fallet.

    Citat Ursprungligen postat av Placco
    Jag bara undrar vad det brukar kosta att fylla på AC:n med kylmedel.
    Är olika beroende på vart du vänder dig. Den kylfirman jag var till kostade fyllning 795:- och spårvätska 69:-
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    617
    Citat Ursprungligen postat av Rudan
    Jag kommer ihåg att i vintras när det var snö så såg jag gula fläckar,droppar, under bilen. Det kan nog ha varit spårvätska..
    Du har händelsevis ingen liten låg hund?
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    När min kompressor skar ihop helt (gick inte igång alls) rök det till framme en kort sekund vid körning - och det luktade bränt. Då hade all köldmedia läckt ut, och orsakat haveri på kompressorn. Det visade sig att ett av rören som går till kupén var hål på. Fick betala ca: 11.000:- (ny kompressor, kylrör, arbete, fyllning). Inte kul ska jag säga...

    Anmälde till ARN dock, för den havererade 2½ vecka efter köp hos en Peugot-handlare i Lidköping, så felet var garanterat ursprungligt! Väntar dock fortfarande på svar (snart 6 månader sedan mitt sista yttrande till ARN).

    Nu har AC:n slutat kyla igen, men den här gången var det läckage på en av slangarna till kompressorn och den startade inte för att det var för lite köldmedia i - 2200:- denna gång med ny slang, arbete och fyllning.

    Kul värre, verkligen!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    97
    jontebus- verkstäderna vet verkligen vilka stackare de ska mjölka på fantasibelopp
    SAAB ng900 Turbo -94

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169
    Jag ska fylla på kylmedel imorgon på en firma och se om det bara är det. Hoppas hoppas
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    Citat Ursprungligen postat av Placco
    jontebus- verkstäderna vet verkligen vilka stackare de ska mjölka på fantasibelopp
    Tyvärr är det den bistra verkligheten... Är väl snarare motordetaljer som typ kompressorer och Ac-systemens slangar och rör som kostar skjortan!

    Hade bilfirmorna bara haft i system att starta alla sina begagnade bilar med AC/ACC 1-2 ggr i månaden (året runt) och kört på tomgång någon minut hade systemen hållt sååå mycket längre! Oljan i systemet MÅSTE runt och smörja hela året för att inte packningar skall torka ut och orsaka läckage med konsekvenser som havererade kompressorer och trasiga rör/slangar.

    Farsan installerade AC i sin gamla 9000 -88 runt 1993, och den var fortfarande felfri när jag tog över den 2000 - och sedemera sålde förra året.

    Men så satte jag alltid på AC:n även under vinterhalvåret från och till.

    /Jonas

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    saab har mig veterligen till skillnad från många andra en funktion som medför att kompressorn går en kort sekvens vid motorstart just för den anledningen, oavsett yttertemp, vald ECON osv. Om man har tryck dvs.

    Gasen kostar i runda slängar 1000kr/kg, i en vanlig personbil går det nånstans runt 8hg gas.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 803
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Men vet inte vilken färg själva kylmedlet eller spårvätskan har, men jag tycker det låter lite konstigt att det ska läcka så att det syns fläckar under bilen.
    Limegrön skulle jag säga och det syns ganska tydligt med ögat även i små mängder.


    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Är olika beroende på vart du vänder dig. Den kylfirman jag var till kostade fyllning 795:- och spårvätska 69:-
    ...vilket får ses som RUGGIGT billigt då gasen som sagt går på en slant.
    Jag fyllde senast utanför ett garage (gammal kylskåps meck) och betalade 800kr.
    Gången innan det betalade jag 1800 på en firma....

  17. #17
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Är olika beroende på vart du vänder dig. Den kylfirman jag var till kostade fyllning 795:- och spårvätska 69:-
    ...vilket får ses som RUGGIGT billigt då gasen som sagt går på en slant.
    Jag fyllde senast utanför ett garage (gammal kylskåps meck) och betalade 800kr.
    Gången innan det betalade jag 1800 på en firma....
    Låter ju bra det att kylfirman jag var till ( www.axcool.se ) var billig.
    Det kan ju, när du säger det, ha varit så att de bara tog betalt för gasen och inte arbetskostnaden.

    De kanske räknade med att jag skulle komma tillbaka och laga bilen (vilket jag också gjorde) och bjöd på jobbet första gången eller tog betalt senare för det (vid reparationen).

    795:- låter ju vid närmare eftertanke som priset på bara gasen. Så man kanske får lägga på lite om man bara ska fylla gas, eller att firman kanske inte är lika chysst som de jag var till.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169
    Jag var på en firma idag och skulle fylla på gasen. Den var helt tom på gas och den läcker från kondensorn. Kul...
    Jag fyllde aldrig på eftersom det kommer läcka ut igen. Det roliga är att kondensorn är exakt två år gammal bara, För exakt två år sedan bytte jag kondensor plus ett rör på en firma.......
    Bra kvalite på kondensorn....
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  19. #19
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Har tittat på några andra kvitton här, det kvittot då de lagade ACC,n och tänkte att det kan kanske vara intressant med lite prisexempel på de firmor och de fel jag har haft?

    Så får man ett ungefärligt hum om läget om två vanliga fel i alla fall?

    Saab 900 2.0T -95

    Firma 1 (AxCool) :

    Rörsystem AC komp-kond: 912:-
    Rörsystem AC komp-serv: 952:-
    Rörsystem AC serv Saab: 996:-
    Fyllning AC < 1,2 kg: 795:-
    Arbetstid verkstad 2,5 tim: 1438:-
    Reparation av elkabel tryckvakt: 288:-

    Netto: 5381:-
    Moms 25%: 1345,25:-
    Öresutjämning: -0.25:-
    Att Betala: 6726:-

    ---------------------------

    Firma 2 (GTH) (Gävleborgs Tryckluft och Hydraulik) :

    Byte av kondensator
    Byte av torkfilter
    påfyllning AC

    Kostnad: 3000:-
    Moms: 750:-

    Att Betala: 3750:-


    Det är väldigt skönt, men fördjävla dyrt med luftkonditionering...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169
    Nu har jag beställt en ny kondensor i koppar och inte i aluminum så jag slipper göra om jobbet om två år till...
    Ska bara montera den och fylla på gas sen ska det bli kallt igen. Jag gör jobbet själv denna gången, det räckte med en 5k räkning för två år sedan..........
    Funderar lite på att byta plats med ic och kondensor så jag har ic först och sen kondensor och sen kylare. Borde det inte kyla ic:n bättre då? Fast då är det ju den som får allt salt på sig under vintern... Kanske ska sätta nät i grillen? hmm
    Synd man inte har mer tid att pula med bilen
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

Liknande ämnen

  1. AC-kompressor
    Av Foued25 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 00:03
  2. AC-kompressor
    Av Cabmange i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-22, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •