Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Kamkedjebyte 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    18

    Kamkedjebyte 9-5

    Har sökt i forumet men inte hittat något entydigt svar. När är normalt att byta kamkedja på en 9-5? Följdfråga (för en teknisk novis), vid byte av kamkedja brukar även något annat bytas i samband med detta? Sker oljebyte vid byte av kamkedja?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 577

    Re: Kamkedjebyte 9-5

    Citat Ursprungligen postat av fks
    Har sökt i forumet men inte hittat något entydigt svar. När är normalt att byta kamkedja på en 9-5? Följdfråga (för en teknisk novis), vid byte av kamkedja brukar även något annat bytas i samband med detta? Sker oljebyte vid byte av kamkedja?

    Tack på förhand!
    Finns inget normalt värde på kamkedjebyte, byts när det är oljud i den eller om sträckaren är ute mer än 15mm

    Det finns flera sätt att byta kedjan på.

    Oftast byts alla drev och kedjor samtidigt.

    Kan räcka med att bara byta kamkedjan men det blir inte jättebra.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Väsby
    Inlägg
    781
    Kedjan ska väl normalt leva 20k+ mil i alla fall! men som sagt man byter när den är sliten..
    Audi S6 -02
    Seat Ibiza 1.4 sport -07

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    18

    Byte kamkedja

    Ett byte vid <8000 mil är alltså inte speciellt normalt..

    Frågan är om oljebyte skedde samtidigt som kamkedjebyte? Låter logiskt men kanske sparar verkstan någon krona om man låter bli oljan.
    Vore bra att veta ur garantisynpunkt.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968
    Eftersom sumpen måste bort, så vore det ologiskt att verkstan sparar oljan och häller i den igen. Skulle rekommendera ett oljebyte igen efter 200mil, då man river loss mycket partiklar vid kedjebytet.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Övik/Skorped
    Inlägg
    177
    någon som vet vad ett kedje byte kostar?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    88
    Medlem#
    7248
    Byter min nu på tisdag, kostar inget saab tar det på motorgarantin. Dom byter olja två gånger efter varandra och varmkör i mellan bytena. Får även balansaxelkedjorna bytta plus den nya lösningen på vevhusventilation och rengjord oljesump.
    Gör samtidigt 13´mila servicen och behöver då inte betala ngt för olja och filter för det går på garantidelen.

    Ibland är det bra med ifylld servicebok.
    9-3 2,0t CV -02

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 228
    Citat Ursprungligen postat av SDJ
    Byter min nu på tisdag, kostar inget saab tar det på motorgarantin. Dom byter olja två gånger efter varandra och varmkör i mellan bytena. Får även balansaxelkedjorna bytta plus den nya lösningen på vevhusventilation och rengjord oljesump.
    Gör samtidigt 13´mila servicen och behöver då inte betala ngt för olja och filter för det går på garantidelen.

    Ibland är det bra med ifylld servicebok.
    Upplevede du att din rasslade..?
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    88
    Medlem#
    7248
    Upplevede du att din rasslade..?
    Nej.
    Det började med att generatorns lager pajjade när jag bytt lager och lyssnade efter hur den lät hörde jag ytterligare lager ljud och kom fram till att vattenpumpen snurrade lite väl lätt och rassligt bytte den också. Nu var det nästan tyst om motorn men hade fortfarande en aningens oljud som var ganska svårdefinierat. Använde stetoskop (biltemas) och lyssnade runt i motorn. När jag lyssnade vid ventilkåpan kunde jag konstatera att det kom från kamkjedjan. Åkte till saab och sa som det var det låter verkligen inte mkt men vill att dom lyssnar. Service chefen gick med ut och lyssnade i 10 sekunder, sa sedan att vi bokar en tid och det tar vi på garantin. Det kallar jag service.

    //Jesper
    9-3 2,0t CV -02

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    88
    Medlem#
    7248
    Citat Ursprungligen postat av SDJ
    Byter min nu på tisdag, kostar inget saab tar det på motorgarantin. Dom byter olja två gånger efter varandra och varmkör i mellan bytena. Får även balansaxelkedjorna bytta plus den nya lösningen på vevhusventilation och rengjord oljesump.
    Gör samtidigt 13´mila servicen och behöver då inte betala ngt för olja och filter för det går på garantidelen.

    Ibland är det bra med ifylld servicebok.
    När jag skulle hämta bilen i dag sa Jonnie på Saab att dom hade haft lite problem med bilen och varit i kontakt med tyskland.
    Han sa då att dom varit tvugna att byta turbon också (usch detta blir dyrt borde dom inte ringt innan dom byter turbo hann jag tänka) innan han berättade att det också självklart gick på motorgarantin!!!!

    Kommer alltid att vända mig till Saab i Södertälje efter ett så shysst bemötande.
    9-3 2,0t CV -02

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 228
    Jag tycker min rasslar men det var tydligen normalt sa dom på förra servicen..
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    593
    8000 mil ??

    Om du tänker på kamkedje byte redan så är din bil inte servad och gravt misskött. Min bil har gått 21000 och min kedja är fin fin, jag bytar olja var 1000 mil eller tidigare. Funderar dock på att byta kedjan och plocka bort balans kedjan i förebyggande syfte.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    293

    hehe

    har en 9-5 00 som gått 23000 strax, går fint...fast iofs så vet jag inte om den är bytt

    men jag hajar inte det där med garantin denna bil är fullservad eligt bok till 21000 mil

    nu när jag haft den har jag bytit olja och övriga detaljer själv. men det kan väl inte finnas någon motor garanti på den lr??

    tänkte om man kan få de gratis kan de ju vara skoj

Liknande ämnen

  1. Kamkedjebyte 9-5a
    Av mangeracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-05, 14:10
  2. Hur gör man kamkedjebyte? 9-5 2,0t-00
    Av saab_turbo_9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 13:55
  3. Kamkedjebyte 9-5
    Av P4 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 22:31
  4. Kamkedjebyte???
    Av Svennis 9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •