Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Lås som inte vill med fjärr men funkar med nyckel 9000

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589

    Lås som inte vill med fjärr men funkar med nyckel 9000

    Har problem med larmet. Är en 9000 CSE från 95 2.3i med saab original larm (tror det iaf, den lilla vattendroppenformade fjärren iaf).
    Ibland funkar det och ibland inte. Just nu stog jag låste, låste upp, låste, låste upp osv och tillslut så blinkar bara blinkersen men den låser inte bilen.
    Är helt ute och cyklar om relät sitter bakom handsfacket? Låter som det iaf. Kan det vara fel på relät?
    Har kollat alla säkringar i både motorutrymmet och handsfacket men ingen trasig.
    Även den lilla bilen inne vid hastighetsmätare osv visar inte om förardörren är öppen, kan det ha med det hela att göra? Funderar på om det är någon givare i förardörren eller något annat där inne som spökar?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Det sitter en givare bakom "låskistan" för att indikera stängd dörr. Om den inte indikerar stängd förardörr kommer C-låset inte att fungera.
    Om du inte kan låsa bilen utan den låser upp direkt vid låsning så prova att öppna och stänga dörren en snabbis.

    Däremot om man upprepade gånger låser och låser upp i en snabb följd kommer låset att momentat sluta fungera, vilket kan provas på vilken Saab 9000 som helst med c-lås. Så ditt försök som du beskrev resulterade i en korrekt funktion.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Det sitter en givare bakom "låskistan" för att indikera stängd dörr. Om den inte indikerar stängd förardörr kommer C-låset inte att fungera.
    Om du inte kan låsa bilen utan den låser upp direkt vid låsning så prova att öppna och stänga dörren en snabbis.

    Däremot om man upprepade gånger låser och låser upp i en snabb följd kommer låset att momentat sluta fungera, vilket kan provas på vilken Saab 9000 som helst med c-lås. Så ditt försök som du beskrev resulterade i en korrekt funktion.

    J.K Nilsson
    Testade att låsa med nyckel också och då låste han själv upp dörrarna direkt. Slog även igen dörren lite hårdare än normalt och då funkade det, om det däremot var slumpen eller inte kan jag inte säga
    Var även förbi lokal firma och hörde ang att den funkar att låsa men sen helt plötsligt blinkar bara blinkersen, han trodde styrdonet. Kan man kontrollera det själv eller bara att lämna in bilen till dom?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Purre84
    Testade att låsa med nyckel också och då låste han själv upp dörrarna direkt. Slog även igen dörren lite hårdare än normalt och då funkade det, om det däremot var slumpen eller inte kan jag inte säga.
    Precis det jag menar med kännaren/givaren i dörren. Det går i lås men sprätter upp lika fort igen.



    Nummer 6 som jag också har markerat är dörr öppengivaren. Kopplad till både pictogramet och C-låset.

    Citat Ursprungligen postat av Purre84
    Var även förbi lokal firma och hörde ang att den funkar att låsa men sen helt plötsligt blinkar bara blinkersen, han trodde styrdonet. Kan man kontrollera det själv eller bara att lämna in bilen till dom?
    Prova med en annan 9000 så får du se att det är samma funktion där. Om du menar att låsa - låsa upp upprepade gånger i snabb följd.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av Purre84
    Testade att låsa med nyckel också och då låste han själv upp dörrarna direkt. Slog även igen dörren lite hårdare än normalt och då funkade det, om det däremot var slumpen eller inte kan jag inte säga.
    Precis det jag menar med kännaren/givaren i dörren. Det går i lås men sprätter upp lika fort igen.



    Nummer 6 som jag också har markerat är dörr öppengivaren. Kopplad till både pictogramet och C-låset.

    Citat Ursprungligen postat av Purre84
    Var även förbi lokal firma och hörde ang att den funkar att låsa men sen helt plötsligt blinkar bara blinkersen, han trodde styrdonet. Kan man kontrollera det själv eller bara att lämna in bilen till dom?
    Prova med en annan 9000 så får du se att det är samma funktion där. Om du menar att låsa - låsa upp upprepade gånger i snabb följd.

    J.K Nilsson
    Tackar så mkt. Var iväg till affären för ett tag sen och då vägrades dörren låsa med fjärren däremot med nyckel gick det. Han låste inte heller upp sig själv.
    Vad kan felet då vara? Att båda batterierna i båda fjärrkontrollerna skulle ta slut samtidigt verkar skumt. Även lite titidgare idag när jag kom ut från affären stog den och blinkade snabbt med alla blinkers och var upplåst då

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Styrenheten till C-låset sitter mellan rattstången och pedalerna.

    Försök att fixa så du ser att förardörren på pictogramet öppnas till och börja med så du vet att den inte ställer till med något elände. Det låter som du inte har riktigt rätt i bilen ändå.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Motorn i dörren som är paj.

    Edit.
    Aaaahhhh, det är nog bara styrpinnen i låset som är lite krökt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Styrenheten till C-låset sitter mellan rattstången och pedalerna.

    Försök att fixa så du ser att förardörren på pictogramet öppnas till och börja med så du vet att den inte ställer till med något elände. Det låter som du inte har riktigt rätt i bilen ändå.

    J.K Nilsson
    Förardörren har inte synts på pictogrammet sen iaf någon gång under vintern då jag upptäckte det första gången, inte allt för vanligt att man har motorn igång öppnar dörren och kollar där. Larmet och centrallåset har börjat strula idag däremot

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Motorn i dörren som är paj.

    Edit.
    Aaaahhhh, det är nog bara styrpinnen i låset som är lite krökt.
    En bild på denna styrpinne vore bra och vad gör man om styrpinnen är krökt? Bara hammra lite på den så den blir rak eller köpa nytt?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589
    Har haft chans att testa nu lite mera. Funkar inte att låsa bilen med fjärr men funkar (hittills) varje gång med nykel. jag som inte hade koll på att bilen inte gillar att låsas och låsas upp många gånger på raken.
    Hade tänkt att kolla om det bara är en lampa som är trasig i pictogrammet senare på eftermiddagen/kvällen

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589
    Var ute i går och kollade pictogrammet. Ingen trasig lampa där inte. Så nu är frågan vad är det där för liten styrpinne?

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    I dörrens sida så sitter det en låskista med 3st torx, ta loss den så ser du pinnen som skall vara rak.

    Hjälpte Pepsi med det igår, hans pinne va helt borta...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    I dörrens sida så sitter det en låskista med 3st torx, ta loss den så ser du pinnen som skall vara rak.

    Hjälpte Pepsi med det igår, hans pinne va helt borta...
    Har du något bra sätta att rekommendera för att få den rak? eller kanske bara att ta en hammare och börja banka lite

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Purre84
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    I dörrens sida så sitter det en låskista med 3st torx, ta loss den så ser du pinnen som skall vara rak.

    Hjälpte Pepsi med det igår, hans pinne va helt borta...
    Har du något bra sätta att rekommendera för att få den rak? eller kanske bara att ta en hammare och börja banka lite
    Ta en tång eller vad som helst, försiktigt...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Hur gick det med det krånglande låset? Har fått samma fenomen på min med att dörren indikeras öppen efter att jag hade isär låstet och bytte en trasig fjäder i. Funderar på den där givaren som hade nr 6 i epc bilden.
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Laspalmas
    Hur gick det med det krånglande låset? Har fått samma fenomen på min med att dörren indikeras öppen efter att jag hade isär låstet och bytte en trasig fjäder i. Funderar på den där givaren som hade nr 6 i epc bilden.
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Purre84
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    I dörrens sida så sitter det en låskista med 3st torx, ta loss den så ser du pinnen som skall vara rak.

    Hjälpte Pepsi med det igår, hans pinne va helt borta...
    Har du något bra sätta att rekommendera för att få den rak? eller kanske bara att ta en hammare och börja banka lite
    Ta en tång eller vad som helst, försiktigt...
    Kollat det då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Fjärr/centrallås funkar inte OG9-5
    Av SledStar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-12-01, 08:45
  2. Centrallåset funkar bara med fjärr. 9000 -98
    Av hagan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 18:46
  3. Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99
    Av henknu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 02:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •