Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 9-5, Evodump, massa funderingar.. HJÄLP!!

  1. #1

    9-5, Evodump, massa funderingar.. HJÄLP!!

    Hej hopp nu är nya spisen i pärlan, jag har som på tidigare motor monterat en evodump, nu till saken.. Trimmet på denna motor har samma spec som tidigare, men den nya motorn laddar 1,3-1,5bar mot 1,0 på förra.. När jag gasar på måttligt så "flackar" dumpen inget fågelkvitter men det låter som det kan göra om man gasar på och släpper gasen sakta... Svårt att beskriva ljudet, ni kanske hajjar? När jag inte gasar fullt och turbon laddar under 1bar så "tjoffar" dumpen till sen övergår den i lite "flackande" stängning enl ovan.. Laddar jag på över 1,2 så dumpar dumpen med ett "tjoff" sen tyst, inget "flack"...

    Vaccumproblem?
    Grundladd för högt?
    Turboknas?
    Tryck/vaccum läcka?
    Någon slang som sitter fel?
    Ca 1,3-1,5bar vid fullt gaspådrag, 0,6bar på tomgång (lika vid motorbroms! Ska det verkligen va så?)


    Lite kort spec
    ¤ TD04-18T Turbo
    ¤ Röda Boschspridare
    ¤ Evo Dumpventil
    ¤ 3" Från turbon, racekat
    ¤ Omprogramerad ECU(Speedpars/Trollspeed)
    mm mm
    Är detta som det bör, eller ska jag vara orolig för något, ändra något? Tacksam för snabba svar!!

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Med denna effekt så skulle jag köra med original dump, skall du tvunget ha Evons så är det 35mm som gäller...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Lund. Jobbar i Hörby.
    Inlägg
    119
    Hej!

    Anledningen till att dumpen "flackar" är att det vid det tillfället inte är tillräckligt högt laddtryck för att fjädern ska kunna hållas helt inne, å då är ventilen bara lite öppen och det läcker ut lite luft, det är antagligen den luften som låter som ett flackande ljud.

    Mvh Daniel
    Saab-lös!
    Bruksbil: Vw Golf II 1,3 -92.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Daniel.E
    Hej!

    Anledningen till att dumpen "flackar" är att det vid det tillfället inte är tillräckligt högt laddtryck för att fjädern ska kunna hållas helt inne, å då är ventilen bara lite öppen och det läcker ut lite luft, det är antagligen den luften som låter som ett flackande ljud.

    Mvh Daniel
    Kan stämma mycket väl, det är inte luften som slår tillbaka mot turbon då eller någe knas med det.. Det har ju funkar fin fint med dumpen på tidigare motor.. Låter ju rätt mysigt som det är nu frågan är om det är så bra?!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Lund. Jobbar i Hörby.
    Inlägg
    119
    Hej!

    Om det är bra Vet jag inte. Men jag skulle inte tro det eftersom all luft som "skulle ha släppts" ut förmodligen inte släpps ut.. Jag hade kört med orginal. Funkar utmärkt för mig i.a.f. Har kanske inte lika många hk som dig i.o.f.s?

    Mvh Daniel
    Saab-lös!
    Bruksbil: Vw Golf II 1,3 -92.

  6. #6
    Orginaldump hit å dit Den funka ju som sagt med evodumpen på motorn innan, den är mappad med just denna dump osv, men nu har den fått för sig att "flacka".. Fel på den, kanske har den pajjat? Eller kanske är det bara jag som hör "nya ljud" Vet inte om jag har så herrans mycket mer häst än dig, hur mycket pallar en orginal?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Lund. Jobbar i Hörby.
    Inlägg
    119
    Kan vara möjligt att den gått sönder. En orginal ska tåla runt 1,5 bar.

    Mvh Daniel
    Saab-lös!
    Bruksbil: Vw Golf II 1,3 -92.

  8. #8
    Runt 1,5 där ligger jag ju.. Jaja får kolla på det lite imorgon Någon annan som har tips eller om du Daniel har fler så ös på!!

    Mvh J

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Lund. Jobbar i Hörby.
    Inlägg
    119
    Jag hade provat att byta avlastningsventilen för att se om det är någon skillnad efter det, gärna då till en likadan

    Mvh
    Saab-lös!
    Bruksbil: Vw Golf II 1,3 -92.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    nu skumma jag bara igenom tråden men det låter som du har kass mot tryck på kolven i dumpen alltså vacum läka skulle jag gissa på alt att dumpen är kass

    rätt lätta fel att kolla upp

  11. #11
    Det är något sånt jag med tror, jag har ju bara 0,6bar i vaccum vid motorbroms.. Brukar väl ligga på 0,6bar på tomgång och högre vid motorbroms? Lättaste sättet att kolla detta?

    Det kan inte vara att laddtrycksmätaren har tagit fel plats vid BTR? (kommer inte ihåg hur det satt på förra..)

Liknande ämnen

  1. EVOdump
    Av _MoGGe_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 22:52
  2. Funderingar på extramätare... (Hjälp!)
    Av Kongo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-03-27, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •