Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Montering av universalIC på 9000

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Montering av universalIC på 9000

    Jahopp!

    Efter att ha bytt turbo, avgassystem osv var det dags för mjukvarutrim av min 9000 2,3T 200Hk -97. Valet föll på ett steg 3 program för Aero, eftersom jag hade den turbon. Bilen går/gick bra ett par veckor. Av tidigare erfarenhet tittade jag på gavlarna på originalintercoolern med jämna mellanrum. Och efter ett par veckor började klämmorna släppa taget och den tidigare spikraka gaveln började svullna betänkligt. Helt väntat, och ganska välkommet då det motiverar ett IC-byte.
    Laddtrycket är max 1,4bar och det verkar vara smärtgränsen för originalICn.

    Beställde en universalIC (samma som "kinaIC"?), sånna som PL-tuning, KL-racing osv säljer. 63cm vid anslutningarna, 50cm i andra änden. Det är denna modellen som är "medium" om jag fattat det rätt.

    Tog bort orig.IC, monterade AC-kondensorn på vattenkylet, kapade fästöronen för orig.ICn på subframen, flyttade/vinklade tillbaks vattenkyl/kondensor 10mm med en distans för övre fästet. Även ICn sitter alltså aningens "tillbakalutad" när den är monterad. Det är så lite så det knappt går att se.

    Tillverkade 4 fästkonsoller av plattjärn. ICn har nu ca 5mm spel både frammåt och bakåt. I höjdled finns det GOTT om plats! ICn skulle kunna vara 15cm högre utan problem.

    Sedan följde pusslet med att få ihop rören med ICn. Med hjälp av ett par siliconslangbitar, ett par reduceringar och ett par avgasböjar verkar det gå rätt smärtfritt. Det är i detta läget jag är nu. Ska fixa det sista i morgon lördag.

    Materialåtgång:
    1st IC
    2st reduceringar i silicon. 76->63mm och 76->51mm
    1st siliconstump 63mm diameter
    2st 2" avgasböjar, 30 och 60 graders (mellan turbo och IC)
    några slangklämmor
    plattjärn för fästkonsollerna
    lite skruv, valfritt "distansrör" för flytt av kylare
    original gummiböjar för intercoolern

    Intercoolern sitter nu stumt monterad. Den sitter väldigt bra, och det vore själve djävulen om den rör sig! Jag anser att det inte är några problem med utrymmet "på tjocken". ICn och de andra kylarna rör sig troligen minimalt, och risken att de skaver mot varandra ser jag som obefintlig. Alltså kan man ha kvar kondensorn utan problem. Valde att montera ICn stumt pga att det var enklast. Jag hoppas och tror att det går utmärkt.

    Så ni som funderar på att montera en sån här IC på en CS behöver inte fundera längre. Det är inga problem.


    Lycka till!

    /D

  2. #2
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Det ser bra ut! Jag skulle dock lagt något mjukt emellan för säkerthetsskull.

    Jag är också sugen på en sådan IC, är det någon som har hunnit utvärdera den än? Finns den med 2,5" anslutningar?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Det är svårt att se exakt hur det ser ut på taskiga kort, men det är inte så tajt som det ser ut. Tänkte köra ett tag såhär och kika emellanåt ifall nåt rör sig. Men som sagt, jag är hoppfull .

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bispgården Jämtland
    Inlägg
    258
    Kanonbra beskrivning

    Nu är det ju bara att köpa ic å börja...
    Saab 9-5 -98-99 -00-01-02
    #9558

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Just det! Glömde att skriva att jag fick svetsa fast en liten fästkonsol på subframen också. Syns på ett par av bilderna.

    Så om man sammanfattar ingreppen i chassit, så är det alltså kapningen av de två yttersta fästhålen för kylarna (hö+vä) och fastsvetsning av fästkonsol. Jag anser det som ganska minimalt, då man kan återställa det ganska enkelt med en kaptrissa och en svets.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    När v gjorde detta på en kompis bil använde vi 100% orginaldelar, anslutningarna till IC:n fixades med hjälp av orginalslangarna som sitter mot spjällhuset och sen tog vi ett ICrör som går mellan turbon o IC:n och skarvade ihop med det som fanns i bilen, skarvat med orginal ICslangar givetvis
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    ML -> Jag såg det i en annan tråd. Så går ju att göra också om man har tillgång till sådana begagnade originaldelar. Jag hade inte det så jag köpte nya bitar istället. Det kostar ju lite grann med silicongrejer, men nya eller begagnade IC-slangar och rör är också svindyra. Man tager vad man haver...


    Har nu fixat alla anslutningar med rör och slangar. Är riktigt nöjd faktiskt. Passformen blev bra och det ligger inte emot nånstans osv. Kanske lägger upp ett par bilder senare.

    Över och ut!

    /D

Liknande ämnen

  1. AC montering i 9000 -88
    Av Snoddas83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 16:16
  2. Montering av dörrlister 9000
    Av rgolsson i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 19:40
  3. Montering av 9000 IC i og900
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-23, 12:35
  4. Mätte temp idag med universalIC, Uppdaterad
    Av Danjell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 21:46
  5. Montering elanten 9000
    Av Panzaa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •