Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hur fungerar belysningen på hastighetsmätaren etc.?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185

    Hur fungerar belysningen på hastighetsmätaren etc.?

    Hallå! Ja, jag är kanske lite fånig. Jag gillar blå bakgrundsbelysning, dumpventiler och ljudet av ett 3"-avgas. Jag struntar i vad vissa tycker då jag gillar det själv. Har suttit och kikat lite på hur det kan se ut om man vill ha blå bakgrundsbelysning på sin kommande fina saab, detta gäller då all belysning från SID-display och sätesvärmesknappar till instrumentpanelen med hastighetsmätare o. dyl.

    Gjorde en liten fuling i photoshop med blå bakgrund och rödare visare:

    Blev riktigt snyggt tycker jag, så nu funderar jag på hur man kan åstadkomma detta. Att byta lysdioderna i knappar och displayer är inga problem, har tillgång till ganska bra lödutrustning för ytmonterat vilket jag misstänker det vara i knapparna.

    Jag vet dock inte hur bakgrundsbelysningen till bilen fungerar, jag misstänker att det antingen är en transparent plastskiva med ytmonterade (eller vanliga) lysdioder bakom eller någon form av EL-film. I visarna antar jag att det också är vanliga lysdioder.

    Någon som har plockat isär och kollat? Har försökt att hitta någon billig skrotad instrumentpanel men inte hittat någon, får väl fortsätta leta på skrotar i sommar så man kan få lite övning.
    9-3 ss -03 Arc.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    586
    Om jag inte är helt fel ute har jag för mig det är grön plast och sen vita dioder. Vill minnas att jag läst det iaf fast kan inte säga till 100% att det är så då minnet sviker lite och det kanske inte gällde för 9-5 heller

  3. #3
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 994
    Citat Ursprungligen postat av Purre84
    dioder.

    9-5 -02 å framåt har det + ng9-3.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Leksand
    Inlägg
    202
    hoj!
    Tråkiga "nyheter"
    Jag var inne på samma linje som dig. Men gav upp ideen efter att ha kollat hur knapparna är ser ut. Det är en grön plast i den som lyses upp av glödlampor (iaf i min 9-5 från 99) Försökte skifta färg genom att lägga matriel med annan färg mellan lampa och knapp men utan något vidare bra resultat... Dock har jag bytt färg i sid/acc displayen, den är numera grön.

    Hade!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av S.Hjerpe
    hoj!
    Tråkiga "nyheter"
    Jag var inne på samma linje som dig. Men gav upp ideen efter att ha kollat hur knapparna är ser ut. Det är en grön plast i den som lyses upp av glödlampor (iaf i min 9-5 från 99) Försökte skifta färg genom att lägga matriel med annan färg mellan lampa och knapp men utan något vidare bra resultat... Dock har jag bytt färg i sid/acc displayen, den är numera grön.

    Hade!
    Hmm,menar du att själva knappen är gjord av grön plast och att det sedan är målat vilken funktion knappen har ovanpå? Då kan det bli svårt, får väl kanske testa med blåa lysdioder och se vad det ger men det blir väl någon turkos-aktig gräslig färg. Får se vad man kan åstadkomma, knappar borde väl gå att få tag på billigt nånstans tycker man.
    9-3 ss -03 Arc.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av Purre84
    Om jag inte är helt fel ute har jag för mig det är grön plast och sen vita dioder. Vill minnas att jag läst det iaf fast kan inte säga till 100% att det är så då minnet sviker lite och det kanske inte gällde för 9-5 heller
    En stor grön plastskiva alltså. Går den att dra bort och byta ut mot en i en annan färg måntro, eller sitter den fastlimmad mot själva den svarta "masken" på något sätt? Kanske kan fräsa bort den i annat fall. Hmm. Får försöka hitta en på en skrot nånstans så man kan undersöka själv.
    9-3 ss -03 Arc.

  7. #7
    låter intresant!! ser fram emot om någon klarar av att lösa problemet! såg ju riktigt fräckt ut med blåa mätare!!
    SAAB 9-3 2.0T Kommer snart i ny version - Uppgraderad och mer extrem
    http://www.garaget.org/hugoson

    STCS-Medlemsnummer: 6255

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av Hugoson93
    låter intresant!! ser fram emot om någon klarar av att lösa problemet! såg ju riktigt fräckt ut med blåa mätare!!
    Jag ger mig inte i första taget Jag behöver dock få tag på en panel som sagt. Om någon har en panel ifrån en skrotad bil, eller har bytt till en med turbomätare och har kvar sin gamla, köper jag den gärna för ett par hundringar. Samma gäller diverse knappar, en trasig ACC-enhet hade ju varit guld.
    9-3 ss -03 Arc.

  9. #9
    det borde ju finnas hos en skrothandlare.
    SAAB 9-3 2.0T Kommer snart i ny version - Uppgraderad och mer extrem
    http://www.garaget.org/hugoson

    STCS-Medlemsnummer: 6255

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 547
    Ja har en defekt mätare...
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 622
    Citat Ursprungligen postat av Noddan
    Citat Ursprungligen postat av Hugoson93
    låter intresant!! ser fram emot om någon klarar av att lösa problemet! såg ju riktigt fräckt ut med blåa mätare!!
    Jag ger mig inte i första taget Jag behöver dock få tag på en panel som sagt. Om någon har en panel ifrån en skrotad bil, eller har bytt till en med turbomätare och har kvar sin gamla, köper jag den gärna för ett par hundringar. Samma gäller diverse knappar, en trasig ACC-enhet hade ju varit guld.
    Acc och sid är ju lätt att byta färg på , se länk i garaget nedan. Bytt till grönt där. Finns även en tråd i faq:en.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Citat Ursprungligen postat av Noddan
    Citat Ursprungligen postat av Hugoson93
    låter intresant!! ser fram emot om någon klarar av att lösa problemet! såg ju riktigt fräckt ut med blåa mätare!!
    Jag ger mig inte i första taget Jag behöver dock få tag på en panel som sagt. Om någon har en panel ifrån en skrotad bil, eller har bytt till en med turbomätare och har kvar sin gamla, köper jag den gärna för ett par hundringar. Samma gäller diverse knappar, en trasig ACC-enhet hade ju varit guld.
    Acc och sid är ju lätt att byta färg på , se länk i garaget nedan. Bytt till grönt där. Finns även en tråd i faq:en.
    Njae, du tänker på displayen. Jag tänker på knapparna. Blev dock mycket snyggare med grönt där!
    9-3 ss -03 Arc.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 622
    aha, men det är ju gröna lampor till knapparna i stolsvärme mm så det kanske är det där också.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Leksand
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av Noddan
    Citat Ursprungligen postat av S.Hjerpe
    hoj!
    Tråkiga "nyheter"
    Jag var inne på samma linje som dig. Men gav upp ideen efter att ha kollat hur knapparna är ser ut. Det är en grön plast i den som lyses upp av glödlampor (iaf i min 9-5 från 99) Försökte skifta färg genom att lägga matriel med annan färg mellan lampa och knapp men utan något vidare bra resultat... Dock har jag bytt färg i sid/acc displayen, den är numera grön.

    Hade!
    Hmm,menar du att själva knappen är gjord av grön plast och att det sedan är målat vilken funktion knappen har ovanpå? Då kan det bli svårt, får väl kanske testa med blåa lysdioder och se vad det ger men det blir väl någon turkos-aktig gräslig färg. Får se vad man kan åstadkomma, knappar borde väl gå att få tag på billigt nånstans tycker man.
    Exat så är det! Knappen är gjord i gtän plast... Därav problemet att byta färg..

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Rackarns, jag får försöka komma på något smart då.. eller hoppas på att det inte ser ut så i 9-3orna utan bara 9-5, det verkar troligt
    Det är inte så förfärligt många knappar ändå så man kanske kan fräsa bort den gröna plasten och ersätta den med klar, eller hitta en mörkare blå diod. Får forska lite i det, har ev. hittat en säljare på några knappar och en panel nu. Kommer att skriva ner det jag kommer fram till här
    9-3 ss -03 Arc.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    88
    Skriv nudå för tusan!
    900 Talladega -98, Nordic steg 3 + lite till kanske
    "Död åt den som ger sig"
    http://www.garaget.org/?car=15518

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Haha Jag har fått en hastighetsmätare nu och börjat pilla lite grand. Jag har inte kommit på något bra sätt att få bort den svarta masken ifrån den gröna skivan än dock. Man vill ju ha den intakt.

    Funderar på om man kan planhyvla bort den gröna plasten helt enkelt. Jobbar dock nu i sommar så jag har inte mycket tid över till lek
    9-3 ss -03 Arc.

Liknande ämnen

  1. Hastighetsmätaren fungerar dåligt saab 9000
    Av Jbx i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 23:59
  2. Saab 900 Abs lampa lyser och hastighetsmätaren fungerar inte
    Av kvacksa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 00:19
  3. belysningen dippar 9-3
    Av hap i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 00:36
  4. Fel på belysningen
    Av Jocke87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 21:55
  5. Ställa in belysningen
    Av Allan K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 11:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •