Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: en liten fråga om termostaten till motorolja??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    17

    en liten fråga om termostaten till motorolja??

    Har fått tag i en verkstads handbok till min saab 9-5 2,3t 99. satt nu o kikade lite o såg att det finns en termostat som öppnar upp till olje-kylaren vid 105 +- 2 grader. okunnig som jag e!!
    men jag tycker väl att tar man bort denna termostat har man ju kylning på oljan hela tiden?? borde inte det spara oljan?? bara en tanke när nu oljan slits ut så mycket fortare på t7 motorn jämfört med t5 motorn?

    eller får man stora problem med att få upp tempen på motorn?

    Kanske köra utan oljetermostat på sommaren o med på vintern?

    vad vet jag, skulle vara kul o höra om nån kunnig tycker att man ska prova eller ej....

    Häls Mackis

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707
    termostaten på en 9000 t har jag för mig öppnar vid 90 grader. kanske samma utformning?
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    17

    menar du olje eller vatten termostat??

    jag menar motor-olje termostaten

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528

    Re: en liten fråga om termostaten till motorolja??

    Citat Ursprungligen postat av Mackis
    Har fått tag i en verkstads handbok till min saab 9-5 2,3t 99. satt nu o kikade lite o såg att det finns en termostat som öppnar upp till olje-kylaren vid 105 +- 2 grader. okunnig som jag e!!
    men jag tycker väl att tar man bort denna termostat har man ju kylning på oljan hela tiden?? borde inte det spara oljan?? bara en tanke när nu oljan slits ut så mycket fortare på t7 motorn jämfört med t5 motorn?

    eller får man stora problem med att få upp tempen på motorn?

    Kanske köra utan oljetermostat på sommaren o med på vintern?

    vad vet jag, skulle vara kul o höra om nån kunnig tycker att man ska prova eller ej....

    Häls Mackis
    Det är ingen bra idé att ta bort denna oljetermostat. Fundera på varför SAAB har satt dit den och valt 105 grader? För att de inte vet hur det borde vara eller för att de vet hur det bör vara för att må och funka bäst?

    Alternativ 2 skulle jag välja utan att blinka, så länge som man fortfarande kör en bil som inte är en helt ombyggd supertrimmad värsting.

    Orsaken till att de valt den tempen för termostatens öppning är för att motoroljan bara skall kylas då den börjar bli allt för varm, alltså mycket varmare än motorns normala arbetstemperatur vilken ligger på ungefär den temp som kylvattnet har, alltså runt 88-95 grader beroende på bil och körförhållanden.

    Kör man med väsentligt kallare motorolja så kommer oljan inte att fungera lika bra som det är tänkt, och man kan få ökat slitage t ex. Oljan kommer dessutom att få svårare att förånga bränslerester vatten och annat elände som just förångas ut genom vevusventilationen när oljan håller rätt arbetstemp. För mycket kylning på oljan och dessa föroreningar stannar kvar i oljan och i motorn vilket kan ge problem och skador genom att oljan slits och bryts ner fortare då


    MVh Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    17

    oki...

    ok då vet jag. men vad menar du med att alternativ 2 va bra. e d att det är ok att köra utan oljetermostat på sommaren men att man kör med på vintern då alltså. tyckte det var lite hög öppnings-temp på termostaten bara, för oljan har väl en ganska bra arbetstemp mellan 70- 90 grader? bara spekuleringar o funderingar...

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Fundering....

    Låter lite motsägelsefullt Tony det där med rätt temp på oljan mm. Inget påhopp på dina kunskaper dock du besitter mkt av den varan på detta område.

    Men det är T5 motorerna som går i evighet o där öppnar oljetermostaten vid 90° men T7 är betydligt känsligare o har en egenhet o rasa det vet vi alla vid det här laget o där öppnar oljetermostaten vid 105°.

    Vore det inte en idé o sätta dit en 90° termostat på en T7 motor, eller skiljer sig den inre motorkonstruktionen så mkt att det skulle vara riskfyllt för en T7 motor? (kanske just bara för en annan vv-konstruktion)

    Det är förvisso längre seviceintervall på T7 bilar det kanske spelar in på oljetemp o livslängd på oljan. Vad vet jag...

    Som sagt en stilla fundering....

    mv
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    anledninge tll att amn ahr en tärmostat som öpnar strax inan där oljan blir förstörd e av emisonskrav .. har jag fått höra .. å de e inte alls späsielt bra



    eddit:

    mig vetligen så ska 9000 tärmostaten passå å de kör u på samma olja å motorerna e hyfsat lika jag vet dok ite hur de fungerar i praktiken .. men ajg tvilvar på att 10 grade kallare olja skulle skada maskin när dess huvudsakliga prolem e att oljan brinner upp
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Fundering....

    Låter lite motsägelsefullt Tony det där med rätt temp på oljan mm. Inget påhopp på dina kunskaper dock du besitter mkt av den varan på detta område.

    Men det är T5 motorerna som går i evighet o där öppnar oljetermostaten vid 90° men T7 är betydligt känsligare o har en egenhet o rasa det vet vi alla vid det här laget o där öppnar oljetermostaten vid 105°.

    Vore det inte en idé o sätta dit en 90° termostat på en T7 motor, eller skiljer sig den inre motorkonstruktionen så mkt att det skulle vara riskfyllt för en T7 motor? (kanske just bara för en annan vv-konstruktion)

    Det är förvisso längre seviceintervall på T7 bilar det kanske spelar in på oljetemp o livslängd på oljan. Vad vet jag...

    Som sagt en stilla fundering....

    mv

    Utan att veta så gissar jag att SAAB's ingejörer inte har glömt bort om det var 90 grader på 9000, och satt 105 grader på 9-5 bara för skojs skull.

    Jag gissar att man valt just 105 grader för att på det viset försöka få oljan att bättre förånga oönskade föreningar och kondens mm. Och att en lägre oljetemp skulle försämra detta, i synnerhet kanske emmisionskrav. Men det kan ju vara möjligt att en lite kallare olja skulle må bättre men istället ge vissa emissionsproblem. DrBoost kan säkert reda ut detta mer på djupet om han får lust.

    Orsaken till att man valde 90 grader (om det nu stämmer!?) på oljetermostaten på 9000 hade säkert sina egna orsaker.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    17
    kan man beställa en 90 graders oljetermostat någonstans? kikade på speedparts men hittade ingen, Jobbar ju långa dagar så det finns knappt tid att åka till lokale saab-handlaren.

    Men det är alltså inte skadligt för motorn men kanske för naturen att köra utan termostat på sommaren? men det bästa är väl kanske att sätta i en 90 graders.

    O bra för naturen o KANSKE dåligt för motorn att köra med 105 graders termostat?

    bilen är för övrigt en saab 9-5 2,3(170hk) 1999 med bsr steg2 o det blir väldigt varmt vid fulla spjäll. rätt kul o öppna huven o hitta en glödlampa till turbo.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707

    Re: menar du olje eller vatten termostat??

    Citat Ursprungligen postat av Mackis
    jag menar motor-olje termostaten
    ja det vet jag... på 9000 öppnar den på 92 eller 97 grader har jag för mig
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    ingen som lysnade på mig ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Eftersom jag druckit glögg så orkar jag inte förklara mer än att TA FÖR HELVETE INTE BORT TERMOSTATEN.

    2 användare gillar detta inlägg


    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Eftersom jag druckit glögg så orkar jag inte förklara mer än att TA FÖR HELVETE INTE BORT TERMOSTATEN.


    Missat Julen eller är du tidigt ute till nästa med denna glöggorgie?

    Djupt nog förkarat på sitt vis ändå, så jag tror jag tar mig en glöggusling jag med så här på kvällskvisten.

    Schzkååll...


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Mackis
    kan man beställa en 90 graders oljetermostat någonstans? kikade på speedparts men hittade ingen, Jobbar ju långa dagar så det finns knappt tid att åka till lokale saab-handlaren.

    Men det är alltså inte skadligt för motorn men kanske för naturen att köra utan termostat på sommaren? men det bästa är väl kanske att sätta i en 90 graders.

    O bra för naturen o KANSKE dåligt för motorn att köra med 105 graders termostat?

    bilen är för övrigt en saab 9-5 2,3(170hk) 1999 med bsr steg2 o det blir väldigt varmt vid fulla spjäll. rätt kul o öppna huven o hitta en glödlampa till turbo.
    Plockar du bort termostaten så kommer det ta längre tid för oljan att nå driftstemperatur, i vissa fall kanske den inte ens skulle nå rätt temperatur utan termostaten. Detta är absolut inget positivt, räkna med bland annat ökat motorslitage.

    Eftersom termostaten öppnar vid 105 grader så borde detta gynna förångningen av vatten och bränslerester från oljan. Oljan borde mao bli mindre förorenad med denna högre temperatur och detta borde resultera i mindre sludge relaterade problem. 105 grader bör inte vara något större problem oxidationsmässigt om man kör med en bra olja. Man behöver inte heller vara orolig att oljan ska tappa sin smörjande förmåga vid dessa temperaturer.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    .. nej men de förlorar stor del av sn kylande för måga ..
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    .. nej men de förlorar stor del av sn kylande för måga ..
    Kyler oljan mer än den smörjer?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    .. nej men de förlorar stor del av sn kylande för måga ..
    Inte vid dessa temperaturer, däremot finns det ju fall då oljekylningen inte fungerat och temperaturen dragit iväg uppåt 200 grader, då kommer man däremot få problem.

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Denna gången har jag inte druckit glögg....
    (hittade en cognacs glögg lång in, långt upp i skafferiet)

    Nåväl, jag tycker att alla borde sluta oroa sig för termostaterna i 9000 eller 95. Oljetemperaturen håller sig innom "lagens råmärken". Varken för hög eller för låg temp är nyttigt. På min 9000 ligger oljetempen på 115 C vid 150 km/h, yttertemp +35 C i skuggan.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    En tanke kring oljetemp och oil sludge. Tjockare oljor har ofta högre inre friktion och därmed alstrar de i regel mer värme. Frågan är ju då om inte en 50W-olja skulle få en betydande högre temp än de 30W Saab själva rekomenderar. Kanske konstruktionen smörjs bättre och ger lägre förbrukning vid tunnare viskositet, men ifall en tjockare olja skulle ha på pluskontot att den "kokar bort" föroreingar bättre, så skulle detta kunna vara ngt att överväga med tanke på att smörjegenskaperna i sig troligen är fullt tillräckliga med en 5W50 olja också. Kanske rent av en 10W60. Okej, oljepumpen får det lite jobbigare, men det är ju lättare att pumpa tjockare olja än klumpar i alla fall...

    Reflektion ngn?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    En tjockare olja har alltid högre inre friktion, skulle dock inte tro att detta har någon märkbar påverkan på oljetemperaturen. Går dock att märka på motoreffekt och bränsleförbrukning. Exempelvis Red Line påstår att varje lägre viskositetsklass ger ca 1-2% mer effekt.

Liknande ämnen

  1. Fråga om motorolja till min bil
    Av Saab_9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 23:18
  2. hmm ska byta låda från aut till manuel en liten fråga bara !
    Av wisse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 14:35
  3. liten lh 2.4 fråga
    Av peter.e i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 19:30
  4. Liten fråga till er som använder 600nm kopplingen
    Av M.L i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 21:42
  5. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 19:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •