Sidan 1 av 15 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 282

Ämne: Kan man ordna så att Densonavigator tar DVD filmer

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    4

    Kan man ordna så att Densonavigator tar DVD filmer

    Kan man ordna så att SAABs navigator tar DVD filmer? Det rör sig om en 9-5 med SAABs orginalnavigator från -05 (den nya modellen). Det känns inte så kul att behöva skaffa en DVD spelare till bilen när det redan sitter en där med skärm och allt. Det måste finnas någon som vet hur man gör då det antagligen är ett mjukvarumässigt lås. Den tar ju både DVD, CD och MP3 så det vore ju mycket underligt om det inte gick att fixa film också från DVD-skivor. Tacksam för all hjälp...
    _______________________________________
    SAAB 9-5 2,3t -05

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642
    Tror att detta varit uppe förut och det ska tydligen inte gå, tyvär.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    4
    Trist isåfall. Det borde ju rimligtvis finnas ett sätt. Det finns en DVD spelare och det finns en skärm kopplad till denna...
    _______________________________________
    SAAB 9-5 2,3t -05

  4. #4
    Det går.

    Det är låst i mjukvaran. En fd jobbar kompis väntar på att få hem mjukvara till o "låsa" upp sin.
    Återkommer med besked så fort jag vet nåt mer.

    Mvh

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    vill också veta....
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    828
    Jag villl veta om det går i 9-3ss!!
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  7. #7
    bumpar denna då jag också skaffat en 9-5 -05 med navi.

    TurboX: nu har din polare haft ett par månader på sig, fick han till det?
    ------------------
    SAAB 9-5 Aero SC -05

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Hej

    Jag har läst ganska mycket angående detta på nätet då jag också är intresserad. Vad jag har hittat är att det på endel Denso GPS'er (vilket det är i min 9-5 05 i alla fall. Vet inte hur det är i de andra årsmodellerna/bilarna) går att aktivera en gömd meny och i den menyn slå in en "hemlig" kod och därigenom få den att kunna spela film. Jag kommer dock inte ihåg om det var på Caddilac eller Corvette och kan inte kolla nu då jag är hos svärmor. Både Caddilac och Corvette har navigatorer från Denso.

    Det vore ju extremt intressant att veta om någon vet om den här menyn går att få fram på Saabs navigatorer också. Det är en servicemeny där man kan kolla styrka på sattelitsändningarna till bilen etc. På Corvette så får man fram menyn genom att med kartan uppe trycka på "Meny" och sen trycka på ett tomt ställe i 5 sekunder. Har dock ingen aning om hur man gör på andra bilars navigatorer men menyn skall finnas någonstans.

    I denna menyn skall man också kunna avaktivera den jobbiga menyn i början som man måste trycka "godkänn" på samt fixa så att man kan mata in adresser etc när man kör.

    En annan sak som jag har börjat undersöka är hur man skall göra för att lägga in hastighetskameror i GPS'en. Med det menar jag att jag vill bränna en ny skiva med hastighetskamerorna inlagda på själva DVD'n. Jag har inte kommit så långt ännu men navigatorsystemet är uppbyggt som KWI/IDX vilket GM kör på alla sina bilar. KWI är ett öppet kartsystem och IDX innehåller POI (sjukhus, restauranger etc). Om någon som har programmeringskunskaper känner för hjälpa till med att reda ut hur man skall gå tillväga så tar jag hemskt gärna emot all hjälp jag kan få. Jag vet att jag kan reda ut det på egen hand men har ingen fritid som det redan är Det bästa är ju om någon känner någon på Denso i sverige och kan få lite info därifrån

    Det går på BMW's navigatorer. Se http://www.bmwnavaddpoi.co.uk/

    /Tobbe
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  9. #9
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Vill oxå veta

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 433
    Får nog gå ut och trycka på lite "tomma" ställe och se vad som händer...
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 433
    Har varit och tryckt lite här och där men inte hittat något "hemligt". Med det inte sagt att det inte finns.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Jag tror det är omöjligt att hitta det genom att prova sig fram.

    På corvetten så var det en kille som sneglade på hur mekanikern gjorde då han hade inne den för service av navigatorn.
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    251
    HIttade detta på nätet:

    "I have Denso ver06.1 no ML. None of the posts out here worked for me, I have been at it for 3 days. I was able to get into the service menu by turning on the car, (not starting) holding the info button down and flashing parking lights on and off, but a las no override button, not at at all......"

    Vet ej om det hjälper
    2006 Saab 9-5 SC BioPower
    2004 Saab 9-3 aero cab
    http://www.garaget.org/?car=25540 Min bil

  14. #14
    Aha...nu börjar det bli riktigt intressant. Jag kikar gärna närmare på det där, vill inte på något sätt påstå mig vara någon hacker men lite tid har jag över iaf.

    Ska kolla länkarna och även slita ur DVDn ur bilen (det är läge att göra en backup tror jag )

    Någon har bemödat sig att lägga in funktioner som förhindrar, självklat blir man då sugen på att ta bort det....
    ------------------
    SAAB 9-5 Aero SC -05

  15. #15
    Började surfa runt lite och hittade den här tråden på ett Corvette forum:

    http://forums.corvetteforum.com/show....php?t=1204336

    Ska börja plöja igenom de 20 sidorna och se om det finns något matnyttigt för saab-ägare....

    Ser inte ut att bli mycket sova för mig i natt.
    ------------------
    SAAB 9-5 Aero SC -05

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Läste hela den tråden för att tag sedan men den gav inte så mycket. Det känns som att man på något sätt måste komma på hur databasen på skivan är uppbyggd. Vet man det kan man börja rota i koder och annat.

    Problemet är nog hur man skall hitta den eventuellt existerande "hemliga" menyn. Koderna skulle man sedan eventuellt kunna få fram om man "knäcker" databasstrukturen.

    /Tobbe
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    281
    En sak i taget kämpa på och leta efter den hemliga meny.
    Även jag vill veta.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    14
    Jag lyckades komma in i en diagnostik meny på min 9-5 -06 som har en denso navigator genom följande procedur:

    I Navigatorläget:
    Tryck meny
    Tryck ovanför "Sparade Platser" i ca fem sekunder
    Då dyker en knappsats upp som uppmanar dig att "Enter Diag PIN..."
    PINkoden för att komma in i diagnostikmenyerna är: 660
    Här kan man läsa av fellogg och en hel del andra värden!

    Tyvärr är det i.a.f. inte denna pinkoden som skall användas för att ex.vis ta bort den irriterande "Godkänn skärmen" vid uppstart.
    9-5 2,0t Biopower -06

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    281
    Sweeeeet måste ut och prova med en gång.

    Har du hittat ett ställe där han frågar efter en pin för att ta bort godkänn knappen?? Jag menar då är det väl bara att man sätter sig och börjar knappa igenom alla alternativ, vi kanske kan dela upp det så det går fortare.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-24 klockan 13:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    14
    Tyvärr läste jag igenom tråden på Corvetteforumet (som Kandello hänvisat till tidigare i denna tråden) och det verkar tyvärr inte finnas någon "kod" som tar bort "Godkännskärmen"...
    Jag låter nog andra ta hand om "knäckandet"...

    Men dock - det var ju kul att komma in i Diagnostik menyn!
    9-5 2,0t Biopower -06

Liknande ämnen

  1. Ordna med bana i Värmland
    Av Elrandhir i forum Klubbfrågor
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2017-02-02, 10:51
  2. Line in på Densonavigator OG9-5
    Av tretorn76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-06-05, 16:50
  3. Installation av Densonavigator i OG9-3
    Av carleriksson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-12-25, 12:56
  4. Nightpanel i en 9000, borde väl gå att ordna ?
    Av Brandten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 00:41
  5. Lacken är matt, hur ordna?
    Av Raven i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 17:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •