Sidan 4 av 15 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 282

Ämne: Kan man ordna så att Densonavigator tar DVD filmer

  1. #61
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 666
    Och om jag inte fått allt om bakfoten så finns det bara en version på -07 skivan.
    Man lär så länge man lever.

  2. #62
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 666
    Lite info som kan underlätta....

    Har labbat lite nu med bränningen utav uppdateringsskivor.
    Började först med att bränna på en dvd-rw skiva och fick den accepterad.
    Då tog det "bara" 7,5 störande minuter att bränna.
    Provade nyss att bränna en cd-rw med enbart loading.kwi filen, och gissa.... det funkar!

    Man kan alltså sitta o labba med firmwaren ifrån cd-rw skivor vilket inte tar många sekunder att bränna.

    Skivan bränner jag som en vanlig ISO9660 kompilering.

    Uppdateringen gör man sedan genom att gå in i OSD´n med 9448 som kod och väljer "Update S/W".
    Jag har laddat om min ett antal gånger idag utan problem. (dock med omodifierad loading.kwi fil från -07 skivan)
    Man kan även slå av enheten när den väl raderat applikationen utan att den dör. Så det verkar ganska safe o leka runt med den....

    Däremot verkar det som om den kör checksumma eller liknande på filen under själva flashningen. Ändrade lite i en text och den lyckades inte flasha hela firmen utan startade om gång på gång efter ca 25%.....
    Bara o gräva vidare.
    Man lär så länge man lever.

  3. #63

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av mrspl
    Keep up the Good work Hedis
    Ja, otroligt bra jobbat Hedis. Mycket uppskattat att du lägger ner så mycket tid på detta som du gör.
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  5. #65
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241
    Hedis, du har ingen koll på felkodssystemet?

    Har ett flertal koder lagrade och kan inte välja "delete" i diagnossetupen.

    Kör jag en diagnostest får jag fram en felkod, men som sagt har jag ingen aning om vad den betyder..

  6. #66
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 666
    Ingen koll på felkoderna tyvärr.
    Man lär så länge man lever.

  7. #67
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241
    Okej,

    Du vet inte heller var felet i min enhet skulle kunna ligga när följande fel uppstår.

    Navigatordelen hänger sig vid angivning av rutt eller om kartans skalenhet ändras.
    Under tiden naven har låst sig hörs ett tydligt surrande från enheten precis som om den sökte på DVD.n
    Audiosystemet fungerar klanderfritt samtidigt som naven låst sig.
    Under "hängning" om jag ut skivan och sätter i den igen kan jag se min position på kartan och även se kartan röra sig under färd i c.a 500m sedan låser sig kartan, detta går att upprepa ibland.
    När naven är låst kan jag gå in i ange rutt menyn, men knapparna "region" "address" "postnr" osv. reagerar inte om jag trycker på dem.

    Hängningen brukar släppa helt apropå, tyvärr oftast efter två dagars användande av bilen.

    Detta är fruktansvärt irriterande och börjar bli smått desperat.

  8. #68
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    14
    Kan det inte vara så att spelaren har svårt att läsa skivan? Antingen p.g.a. skivan är repig/smutsig eller p.g.a. spelaren bör rengöras/bytas ut?
    Det låter väl inte helt osannolikt med tanke på symptomen, men jag förstår att det hade underlättat om man förstod vad som står i loggen...

    Ditt problem med att du inte kan radera loggen gäller även för mig, jag kan inte heller trycka på 'delete'
    9-5 2,0t Biopower -06

  9. #69
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241
    Citat Ursprungligen postat av znuggi
    Kan det inte vara så att spelaren har svårt att läsa skivan? Antingen p.g.a. skivan är repig/smutsig eller p.g.a. spelaren bör rengöras/bytas ut?
    Det låter väl inte helt osannolikt med tanke på symptomen, men jag förstår att det hade underlättat om man förstod vad som står i loggen...

    Ditt problem med att du inte kan radera loggen gäller även för mig, jag kan inte heller trycka på 'delete'

    Trodde också att mitt fel hade med själva diskläsningen att göra med tanke på problemen jag har, men efter att ha provat med en originalskiva utan förbättring så kan jag räkna bort läsfel som orsak..

    CD och mp3-skivor funkar också utan problem.

    Därför följer jag nu Hedis uppgraderingstester med största intresse, tror i min enfald att ny mjukvara kanske kan fixa mina problem.

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    277
    Hedis kan du lista de ändringar som kommer med den nya Firmwaren på 2007 skivan vs org FW -05 & -06

    Både positiva och negativa ändringar som du känner till.


    Hedis du skriver också på en känd FTP site att
    "Tänk på att det är med firmwareuppgradering med i denna iso´n.
    Men det problemet är förhoppningsvis snart löst...."

    -Vad menar du, varför behöver jag tänka på det, uppdaterade den inte bara FW när jag aktivt valde det i servicemenyn UPDATE SW
    -Problemet snart löst, vilket problem menar du?[/i]

  11. #71
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 666
    Hej...

    För att radera lagrade felkoder så får man hålla in Erase knappen i ca 5sek så försvinner alla.

    Den uppdaterar firmwaren automatiskt om den känner av att den som ligger på skivan är nyare än den som ligger i flashen. Så det är kört på några sekunder från det att du stoppat i skivan.

    Att problemet förhoppningsvis snart är löst är mitt mål, men just nu ser jag ingen ljusning.

    Lyckades dessutom precis skriva över mitt andra "moderkort" till naven med -07 mjukvaran av misstag.....
    Skivan råkade sitta i när jag precis lött tillbaka minnena och satte på spänning till enheten.....
    Man lär så länge man lever.

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    277
    Men om man stoppar in -07 skivan utan Loading.KWI filen då?
    fungerar inte det eller ?

  13. #73
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241
    Men hur kan Saab sälja en DVD som gör att bl.a rattknapparna slutar funka?

    Hedis, är detta en isolerad incident eller har du sett felet med rattknappar uppträda på andra enheter?

    Min teori är att DVD.n du använt är avsedd för faceliftade bilar med den nya ratten,
    vad jag har förstått så funkar inte rattknappsystemet på samma sätt som med den gamla ratten..

  14. #74
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 308
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av znuggi
    Kan det inte vara så att spelaren har svårt att läsa skivan? Antingen p.g.a. skivan är repig/smutsig eller p.g.a. spelaren bör rengöras/bytas ut?
    Det låter väl inte helt osannolikt med tanke på symptomen, men jag förstår att det hade underlättat om man förstod vad som står i loggen...

    Ditt problem med att du inte kan radera loggen gäller även för mig, jag kan inte heller trycka på 'delete'

    Trodde också att mitt fel hade med själva diskläsningen att göra med tanke på problemen jag har, men efter att ha provat med en originalskiva utan förbättring så kan jag räkna bort läsfel som orsak..

    CD och mp3-skivor funkar också utan problem.

    Därför följer jag nu Hedis uppgraderingstester med största intresse, tror i min enfald att ny mjukvara kanske kan fixa mina problem.
    Är väl så att det är olika läsare till CD och DVD, kan ju vara så att CD-läsaren är hel, men DVD läsaren som läser kartskivorna är dålig.

    Har i alla fall en DVD hemma (inte riktigt samma sak men endå) som helt plötsligt slutade spela dvd men utan problem tog brända samt vanliga cd. De sa att de bytte DVD-lasern på den.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  15. #75
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 666
    Rattknappsproblemet har jag bara fått på min enhetet. Beror troligtvis på att en annan mjukvara är äldre i enheten, men MP3 problemet finns även på föräldrarnas bil.

    När jag försökte bränna en skiva utan loading.kwi så misslyckades jag. Troligtvis så fick jag inte till filsystemet på skivan så dom enheten vill ha det. Den måste brännas som UDF, frågan är bara vilket utav dom olika UDF-alternativ som finns. Är inte så sugen på o prova tills jag får det att fungera då skivorna inte är gratis.

    Att rattknapparna skiljer spelar ingen roll då dom ändå går via annat styrdon innan dom hamnar på bussen. (SID tex.)

    Men rattknappsproblemet är nog inget man skall hänga upp sig på....

    CD/DVD spelare har två olika lasrar. Så DVD-lasern kan gå sönder, men isf. borde den inte läsa dvd alls då resten använder samma optik.

    Kan någon bevisa att det finns två olika skivor? Jag tror inte det är så nämligen.
    Man lär så länge man lever.

  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    När jag försökte bränna en skiva utan loading.kwi så misslyckades jag. Troligtvis så fick jag inte till filsystemet på skivan så dom enheten vill ha det. Den måste brännas som UDF, frågan är bara vilket utav dom olika UDF-alternativ som finns. Är inte så sugen på o prova tills jag får det att fungera då skivorna inte är gratis.
    Den skall tydligen brännas i nåt format som heter "Book Type"
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  17. #77
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 666
    BookType är bara en "stämpel" på vad det är för sorts skiva. DVD-rom, DVD-R, DVD-RW etc....

    Med hackad firmware i brännaren så kan man ändra den till det man vill.
    Jag brände skivan med DVD-rom som booktype vilket är samma som en pressad orginalskiva.
    Man lär så länge man lever.

  18. #78
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    266
    Ok. Frågan är då hur man skall gå tillväga för att ta bort loading.kwi

    Jag bara gjorde en .iso backup med dvddecrypter och brände den med nero utan att ställa in något alls och det funkade perfekt.
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  19. #79
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av Tobbev
    Ok. Frågan är då hur man skall gå tillväga för att ta bort loading.kwi

    Jag bara gjorde en .iso backup med dvddecrypter och brände den med nero utan att ställa in något alls och det funkade perfekt.
    Om du gör en ISO. Sedan ersätter filen med en dummy som är lika stor och bränner den på samma sätt fungerar det då?

    Mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  20. #80
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    14
    Jag vill bara meddela att jag numera kör med 2007 kartorna. Det var bara att bränna imagen från den "halvkända FTP:n"

    Detta innebär ju som bekant att min firmware uppdaterades (tar ca 2-3 minuter). Jag har inte upplevt några som helst problem (eller skillnader heller för den delen...).
    Har ännu inte provat med någon mp3-skiva då jag inte hade någon i bilen. (Jag ska prova det imorgon).

    Håller med Hedis, tror bara att det finns en 2007 skiva åtminstone enligt EPC:n.
    9-5 2,0t Biopower -06

Liknande ämnen

  1. Ordna med bana i Värmland
    Av Elrandhir i forum Klubbfrågor
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2017-02-02, 10:51
  2. Line in på Densonavigator OG9-5
    Av tretorn76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-06-05, 16:50
  3. Installation av Densonavigator i OG9-3
    Av carleriksson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-12-25, 12:56
  4. Nightpanel i en 9000, borde väl gå att ordna ?
    Av Brandten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 00:41
  5. Lacken är matt, hur ordna?
    Av Raven i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 17:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •