Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Fuskverkstad och kamkedjeras.....*halvlångt*

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    55

    Fuskverkstad och kamkedjeras.....*halvlångt*

    Hej...
    Jag skriver detta i min svärfars ärende...
    Han har nämligen för ca 5 år sedan införskaffat en SAAB 9000 CS 2.3i -92:a
    Och den hade vid köpet ca 20.000mil på mätaren.
    I samband med köpet så begjordes en helrenovering av toppen (skipning av ventilsäten, ny topp-packning lagerbanor mm ) samt att man vid tillfället också skulle göra ett byte av kamkedjan samt allt som hör därtill dvs kedjesträckare, drev mm.

    Nu i dom senaste månaderna *8000 mils körning* har den gått pissigt, liksom gått tyngre *enligt min utsago* och den har ett tag läckt nåt fruktansvärt med olja.
    Dvs en stor pöl på golvet i garaget efter ett kort tag. Med andra ord...inge skoj.
    Vi har bytt vevaxeltätning i hopp om att ev. lösa detta problem...men läckaget har fortsatt....
    Men...då lämnade svärfar in bilen för en överssyn och personen som utförde jobbet hittade vid genomgången av motorn, att kamkedjan knappast kunnat vara bytt för 8000 mil sedan!!!...
    Den hade nämligen kedjesträckare som var totalt paj, kamdreven slitna som f-n...och vissa kuggar var till och med borta!!
    Och till råga på allt så hade kedjan nött hål på kamkedjehuset (transmissionskåpan)...och det var där all olja försvann ut genom.
    Hålet var stort som kedjans bredd och ca 1 centimter långt......typ.
    Sedan så hade det även tuggat i toppen så det krävs en viss svetsning för att få till detta snyggt....finns annars risk för att topp-packningen skulle svika.

    Men...det tråkiga ia all detta elände var att firman * i Luleå* som jag ansett vara en välrenomerad firma här och väldigt kunniga fullkomligt ljugit om att dom gjort vissa avtalade saker..som enligt papper och kvitto skulle ingått vid renoveringen.
    Men helt uppenbart så har det omöjligtvis skett ett kamkedjebyte, för en kamkedja håller längre....det kan till och med min 5-årige son fatta.

    Allt finns uppspaltat på det kvitto som svärfar fått efter "renoveringen"...men.....hur skall man gå till väga i ett sånt här läge?
    Vad har man som kund att fodra efter 5 år? Finns det någom som helst chans att få detta ordnat av firman?....Personligen så skulle jag kontakta Konsumentvägledningen.....men Ok...först pratat med firman som gjorde jobbet.
    Vad tycker ni?
    Hur som helst så kommer detta inte sluta med nån liten räkning för svärfars del....för att fixa allt detta så att det blir ordning på snurran igen så krävs det nog ca 7000:- allt som allt. *jobb + delar*
    Och då är nog en ersättningsmotor från skroten mer aktuellt.

    I hopp om lite input och feedback på detta från er andra vore skoj....jag kan med slutord bara säga att verkstäder suger ibland.

    / Andreas i Luleå
    Andreas Andersson
    ägare till SAAB 9000 CS 2.3 LTT -94

    ____________________
    samt en Citr**n AX GT 1.4 -89 och en Au*i 80 1.8 -88

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Prata med verkstaden och påpeka alla problem.

    Om inte det hjälper ta kontakt med Konsumentverket eller varför inte Sverker?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    241
    Bli medlem fort som ögat i Motormännen och anlita deras jurister. Rekomenderas!

Liknande ämnen

  1. Frågor ang kamkedjeras. AKUT
    Av Premium3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-04, 17:54
  2. Misstänkt kamkedjeras på 9000 2.0i
    Av Magnus K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-01-06, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •