Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Sportavgas och filter utan ny programvara?

  1. #1

    Sportavgas och filter utan ny programvara?

    Hej

    Har en Chippad 9000 ltt -94
    Tänkte byta avgas och luftfilter och undrar om det spelar någon större roll att man inte har rätt programvara?

    Har sett att trimfirmorna oftast har annadra program när man kör med halsats och öppetfilter, men är det värt pengarna att uppdatera styrboxen?


    Mvh koffe
    9000 Ltt -94

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    om den redan är chippad behöver du inte chippa den igen.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  3. #3
    ok, det funkar alltså utmärkt att köra med steg 1 programvara och avgas/filter
    9000 Ltt -94

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    jepp det enda du behöver oroa dig för är skenade laddtryck men du har ju en brytare vid 1,5bar som skyddar dig. nästa steg för dig är en större snurra o bättre koppling.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  5. #5
    jo men jag hoppas att jagklarar mig från det ett tag till,
    tackar för svar
    9000 Ltt -94

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Jag vill anmäla en avvikande mening.
    Har du ett trim som går "för fullt" redan som det är, så kan du få en del intressanta, vanligtvis icke önskvärda, bieffekter om du gör drastiska förändringar i motorns andning.

    Graden av olägenheter varierar mellan olika produkter.

    Nåväl, strunta i öppet filter, använd Saab original papperfilter o borra ett antal rejäla hål i luftrenarburkens yttrehölje.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    så det går bra att borra hål i originalburken men inte öppetfilter alltså?
    9000 Ltt -94

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av koffsson
    så det går bra att borra hål i originalburken men inte öppetfilter alltså?
    Ja de gör de!
    Jag har de på min bil

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    ja kanske det, märkte du någon skillnad då?
    9000 Ltt -94

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Citat Ursprungligen postat av koffsson
    så det går bra att borra hål i originalburken men inte öppetfilter alltså?
    skillnaden är oljan i filtret samt reningsförmågan... en del sportluftfilter är så tunna att man kan se igenom... det är på tok förstora partiklar som kommer igenom där...

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Svårt för mig att säga då jag köpte med de men man hör ju när den dumpar om inte annat.
    Sen är de gäller avgassystemet beror de väl på från var du tänker byta också.
    Är de från katten är de inte så farligt att inte uppgradera trimmet.
    Är de från turbon är de mer lämpligt att uppgradera till ett bättre trim.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Det är efter kat:en jag tänkt byta, mest för det lite roligare ljudet, men men för se hur det blir
    9000 Ltt -94

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Billinge
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Citat Ursprungligen postat av koffsson
    så det går bra att borra hål i originalburken men inte öppetfilter alltså?
    skillnaden är oljan i filtret samt reningsförmågan... en del sportluftfilter är så tunna att man kan se igenom... det är på tok förstora partiklar som kommer igenom där...
    Ursäkta om jag snor tråden lite.

    Hur är det med reningsförmågan hos ett K&N sportluftfilter som de flesta (Mekonomen, Micro) säljer?
    Är de bättre, sämre eller likvärdiga med Saabs orginalfilter?
    Inte K&N öppet filter då utan ersättningsfilter för orginal luftburk.

    MVH
    /Robban
    Kör Ng900 2,0T -95

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Är de från katten är de inte så farligt att inte uppgradera trimmet.
    Är de från turbon är de mer lämpligt att uppgradera till ett bättre trim.

    MVH

    F
    Hur menar du med "mer lämpligt"?


    Har frågat flera gånger i olika trådar men har alltid fått flummiga eller osäkra svar om varför det inte är bra att göra så. Vad händer när man har Steg 3 programvara på Steg 1?

    Är det nån som egentligen vet, eller är det bara vilda gissningar att det är "olämpligt"? Vad skulle kunna hända egentligen, det undrar jag.



    Citat Ursprungligen postat av Robban_88
    Ursäkta om jag snor tråden lite.

    Hur är det med reningsförmågan hos ett K&N sportluftfilter som de flesta (Mekonomen, Micro) säljer?
    Är de bättre, sämre eller likvärdiga med Saabs orginalfilter?
    Inte K&N öppet filter då utan ersättningsfilter för orginal luftburk.

    MVH
    /Robban
    Reningsförmågan hos ett insatsfilter är lika dålig som ett öppet filter. De är ju gjort på samma vis och med samma material. Skillnaden är ju just burken, och den skyddar ju såklart en del, så något bättre än öppet filter är det antagligen.

    Men de flesta (så gott som alla?) sportfilter renar betydligt sämre än Saabs pappfilter. Samma yta ska släppa igenom mer luft, innebär att i de flesta fall så måste även mer skit släppas igenom för att tillåta mer luft gå igenom filtret.

    Sen så är ju det väldigt viktigt med den våta typen av filter som t ex JR och K&N är att de är inoljad riktigt och får löpande underhåll. Utan oljan är filtret mest som ett såll.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Hmmm, känner som om jag borde uttryckt mig tydligare.
    (vet inte om detta inlägget bidrager i den riktningen...)
    Att borra upp luftfilterburken eller "sportluftfilter" kan ge ung. samma resultat, ibland helt OK ibland laddtrycköverslängar. Oftast ger ett nytt "sportluftfilter" mer strul. Dock skall tilläggas att de flesta varken uppfattar detta eller bryr sig. Jag är förvånad stundtals över vilken skit ni tolererar.

    Så, tillbax till grundproblemet, kruxet som KAN uppstå är att turboregleringen får kraftigt förändrade spelregler. Luftburken på 9k är kraftigt ljuddämpad genom den smala snorkeln, detta ger ett visst undertryck i kompressorinloppet, T5 hanterar detta genom att reglera WG-positionen. Med samma scenario men med ett svagare undertryck så går laddtrycket upp, WG måste alltså öppnas mer. Detta kan T5 hantera smidigt innom vissa givna ramar. När man har en trimmad bil där nå'n varit o pillat i bland alla ettor o nollor så stämmer inte alltid denna reglering som tänkt.

    Ett tydligt exempel från en leverantör som jag väljer att kalla "Brand X"....
    Med öppnad luftvägar in, i form av uppborrad luftburk med "sportfilter" o 3" avgas efter katalysator så hörde laddtrycksöverslängar till vardagen....
    Trimmet var ett s.k. "steg 1" till 9k Aero.

    Så, som alltid gäller det att i en ideal värld så måste man ta hänyn till omständigheterna....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !
    ...

    Så, laddtrycks(över)slängar är det enda/mesta som kan bli följden alltså?

    Varför jag undrar är för att jag kommer att köra med ovan nämnda kombination (originalluftfilter m modifierad luftburk, 3" avgas + högflödeskatt, Steg 1 programvara) på grund av att jag inte har råd med nån steg3 programvara på några månader i alla fall.

    Men då är det ganska lungt ändå alltså?

    OM det nu blir problem för mig så borde en kontrollerad gasfot + laddtrycksmätare råda bot på eventuellt överladd i nån månad?. (tills dess att man i så fall då skaffar annan programvara?)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Varför jag undrar är för att jag kommer att köra med ovan nämnda kombination (originalluftfilter m modifierad luftburk, 3" avgas + högflödeskatt, Steg 1 programvara) på grund av att jag inte har råd med nån steg3 programvara på några månader i alla fall.
    Du måste verkligen ha uselt med flis eller en taskig trimleverantör om du inte har råd att uppgradera den befintliga programvaran (såvida du inte tänker byta leverantör vill säga). De flesta brukar ju bara ta en symbolisk summa för en uppgradering.

    Mvh Stoffe

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    70
    Om man nu vill borra i luftburken hur skall man göra då ?? Bilder ??

    9000cse 95
    Saab 9³-02 Nordic Uhr Steg 2

  19. #19
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Varför jag undrar är för att jag kommer att köra med ovan nämnda kombination (originalluftfilter m modifierad luftburk, 3" avgas + högflödeskatt, Steg 1 programvara) på grund av att jag inte har råd med nån steg3 programvara på några månader i alla fall.
    Du måste verkligen ha uselt med flis eller en taskig trimleverantör om du inte har råd att uppgradera den befintliga programvaran (såvida du inte tänker byta leverantör vill säga). De flesta brukar ju bara ta en symbolisk summa för en uppgradering.

    Mvh Stoffe
    Jag har ju tyvärr liksom inte nån aning om vilken leverantör det är.

    Chippet satt i bilen vid köp och säljaren visste inte heller riktigt vad det var för trimleverantör eftersom denne hade bytt till sig bilen mot en snöskoter och sålde den vidare och chippet satt i från föregående köpare också.

    På trimboxen finns det ingen logga eller så. Fick även med originalboxen och båda boxarna ser precis lika ut.

    Så, tyvärr. Det måste bli ett nytt chip antar jag, Och, nej. Jag tjänar inte så vidare värst bra, så 5000 spänn är inte någonting jag kan hosta upp sådär utan vidare, särskillt inte efter att jag nu redan köpt avgassystem och en massa annat (som jag för övrigt verkligen måste ha rätt omgående eftersom originalsystemet håller på att ramla sönder).



    Skit samma. Jag kommer att köra så i alla fall tills jag har råd med nått annat.

    Kan ju meddela här sen hur många delar motorn exploderade i. Kanske även posta nån bild på haveriet. Härliga tider. Näe, ha det bra nu, pöjkar & flikker!
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #20
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Jag har ju tyvärr liksom inte nån aning om vilken leverantör det är.

    Chippet satt i bilen vid köp och säljaren visste inte heller riktigt vad det var för trimleverantör eftersom denne hade bytt till sig bilen mot en snöskoter och sålde den vidare och chippet satt i från föregående köpare också.

    På trimboxen finns det ingen logga eller så. Fick även med originalboxen och båda boxarna ser precis lika ut.

    Så, tyvärr. Det måste bli ett nytt chip antar jag, Och, nej. Jag tjänar inte så vidare värst bra, så 5000 spänn är inte någonting jag kan hosta upp sådär utan vidare, särskillt inte efter att jag nu redan köpt avgassystem och en massa annat (som jag för övrigt verkligen måste ha rätt omgående eftersom originalsystemet håller på att ramla sönder).
    Ajdå, taskigt läge. Förstår om du inte tycker du kan snyta fram 5000 kr. Det kan inte jag heller hur som helst.
    Det kommer säkert att hålla på det vis du tänkt köra, även om det inte är en optimal lösning, men det vet du ju.

    Mvh Stoffe

Liknande ämnen

  1. Steg 2 utan sportavgas?
    Av gammsaaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 12:51
  2. Kan man köra på E85 utan programvara??
    Av bosabengt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 20:39
  3. [LÖST] 3,5 Bar BTR utan korrekt programvara?
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 20:44
  4. T5 kamaxlar i en T7 utan ny programvara?
    Av Psycho Dave i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •