Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Vad ska kika på, en 900 2.0T -96?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    67

    Vad ska kika på, en 900 2.0T -96?

    Hej
    Tänkte titta på en 900 2,0T -96 som rullat 26000 mil. Är detta mycket på dom bilarna, tuffar dom på många mil till, nåt speciellt jag ska titta efter?
    tanken är att byta mot min BMW 325 -93 som rullat 17000 mil. jag får 10K imellan.. hur låter detta i era öron!?
    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    ingen som kan komma med lite råd?
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  3. #3
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    26k mil klarar de motorerna utan större bekymmer. Dock ska du kolla om rosten börjat få fäste. Utsatta delar på -94 och -95 är baklucka och dörrar.

    när den gått 26k mil kolla vad som är utbytt, koppling, vattenpump, etc, saker som kommer att behöva bytas annars!

    Sedan är det ju det vanliga, kolla chassie dämpare, invändigt skick (mycket viktigt i min mening) och hur den är skött allmänt. Helt enkelt som ett vanligt bilköp.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    ja vad gäller rost ska bilen vara helt rostfri! har blivit en liten bubbla på bagaget! kvitton finns på dämpare och fjädrar runt om, samt bromsar runt om. ävem båda drivknutar och koppling har blivit bytta med åren. kommer inte ihåg exakt miltal.

    jag tänkte bara över lag om 900 brukar börja spöka mycket efter 20K mil eller om dom tuffar på om man ger dom kärlek med tiden

    bytte ju från en 900 2,0T till min nuvarande BMW och känner att det är dags att byta tillbaka till saab! och dom underbara turbomotorerna

    kom gärna med fler synpunkter/tips

    Mvh / Joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Kanske inte riktigt svar på frågan men ändå Beroende på vad du har tänkt att kan det vara värt att titta på 9-3 som kom 98, rejält uppdaterad på de flesta punkter. Dessutom finns det ett stort utbud
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    ja jag har också varit inne på det!
    men som det ser ut just nu har jag inte dom pengarna att lägga,
    så jag får allt hålla mig i denna prisklassen över sommaren i alla fall.
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Känns som om jag ska ta och börja fila på en köpguide liknande den vi har för 9000.. Det är ju ändå en del som är intresserade av ng900, ska se om jag får lite tid över i helgen.

  8. #8

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    tack för ett givande svar!!

    men jag har funderat lite och det blir nog föräljning av bilen som gäller.. alltid svårare att bli nöjd om man ska göra byten..

    nu är jag dock inne på 9000 istället..
    jag vill ju kunna trimma lite och enligt det jag lyckats läsa mig till här på forumet så är 9000 motorerna bättre ur trimsynpunkt.. (är jag ute och cyklar??)

    min "gammla" 900:a kändes lite liten och skulle därför vilja han en lite större bil.. men får man mer bil för pengarna om man väljer 900?

    Mvh / joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    kan ju tillägga att det är 9000 CSE 2,3T 94 eller nyare jag är lite sugen på.
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313
    det jag har sett så tycker jag man får mer bil för pengarna om man köper 9000, dessutom en pålitligare bil, detta kan väl diskuteras men det är min mening. Köp en 2,3ltt och chippa den. det skulle jag gjort om det blivit 9000 för mig...
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994
    Citat Ursprungligen postat av thor3n900
    tack för ett givande svar!!

    men jag har funderat lite och det blir nog föräljning av bilen som gäller.. alltid svårare att bli nöjd om man ska göra byten..

    nu är jag dock inne på 9000 istället..
    jag vill ju kunna trimma lite och enligt det jag lyckats läsa mig till här på forumet så är 9000 motorerna bättre ur trimsynpunkt.. (är jag ute och cyklar??)

    min "gammla" 900:a kändes lite liten och skulle därför vilja han en lite större bil.. men får man mer bil för pengarna om man väljer 900?

    Mvh / joel
    Samma typ av motor i 9k som i ng900 dvs "kortmotorn".
    Köper du en ng900 (helst 96->) så har en en väldigt tillförlitlig bil. (kanske Saabs mest tillförlitliga)

    H/David

  13. #13
    Kolla serviceboken. Det är inte ovanligt att tidigare ägare börjar slarva med servicen när den passerat 20000 mil, kolla hur som helst så att oljebytena är skötta. Annars finns stor risk att turbon skär ihop. (Talar av egen, dyster, erfarenhet)
    9-5 Aero Kombi -00
    9000 A50 2,3t -97 @ 220 hp * Såld *
    900 2,0T -95 Org

  14. #14
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Citat Ursprungligen postat av Turbo Lover
    Kolla serviceboken. Det är inte ovanligt att tidigare ägare börjar slarva med servicen när den passerat 20000 mil, kolla hur som helst så att oljebytena är skötta. Annars finns stor risk att turbon skär ihop. (Talar av egen, dyster, erfarenhet)
    Kan ju tillägga att bara för den inte har en stämpel i boken betyder det inte att den stått oservad, men kolla gärna lite extra på hur oljan ser ut om den inte servats enl. bok samt fråga säljarn vad som bytts och när.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Citat Ursprungligen postat av Chris
    det jag har sett så tycker jag man får mer bil för pengarna om man köper 9000, dessutom en pålitligare bil, detta kan väl diskuteras men det är min mening. Köp en 2,3ltt och chippa den. det skulle jag gjort om det blivit 9000 för mig...
    jag har också fuderat på det... men vad är det för skillnad på motorerna och lådan? är det samma låda, koppling och turbo på 170 hästarn som det är på 200 härstarn eller vad är det för skillnad på dom?


    ser även att 9-3 orna börjar gå ner i pris nu, är det samma motor i dom med som det är i 9K
    blir det den "klassen" så blir det en 9-3 istället för 900. får ju lite mer lull lull och sedan är dom väll ganska regält uppgraderade? framvagn och hydralisk koppling mm?

    ska bli riktigt roligt att gå tillbaka till saab igen.
    sedan kan man börja hänga framför datorn här på STCS igen och slippa alla diskussioner som spårar ur på autopower...
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Citat Ursprungligen postat av thor3n900
    tack för ett givande svar!!

    men jag har funderat lite och det blir nog föräljning av bilen som gäller.. alltid svårare att bli nöjd om man ska göra byten..

    nu är jag dock inne på 9000 istället..
    jag vill ju kunna trimma lite och enligt det jag lyckats läsa mig till här på forumet så är 9000 motorerna bättre ur trimsynpunkt.. (är jag ute och cyklar??)

    min "gammla" 900:a kändes lite liten och skulle därför vilja han en lite större bil.. men får man mer bil för pengarna om man väljer 900?

    Mvh / joel
    Samma typ av motor i 9k som i ng900 dvs "kortmotorn".
    Köper du en ng900 (helst 96->) så har en en väldigt tillförlitlig bil. (kanske Saabs mest tillförlitliga)

    H/David
    satt och läste här på forumet ett bra tag igår och många skriver att 900:an ska vara mer tillförlitlig men fick aldrig läst något konkret... vad är det som strular så mycket med 9K eller är det bara att 900 aldrig går sönder??
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Samma typ av motor i 9k som i ng900 dvs "kortmotorn".
    Köper du en ng900 (helst 96->) så har en en väldigt tillförlitlig bil. (kanske Saabs mest tillförlitliga)

    H/David
    jag har läst att 9K motorerna ska vara slitstarka och tåliga.. bra kolvar mm.. gäller detta 900 motorerna också då? eller gäller det bara 9K 2,3T motor, 900 är ju 2,0...

    Mvh

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Citat Ursprungligen postat av Biffen
    jag har läst att 9K motorerna ska vara slitstarka och tåliga.. bra kolvar mm.. gäller detta 900 motorerna också då? eller gäller det bara 9K 2,3T motor, 900 är ju 2,0...

    Mvh
    bra fråga! någon som vet?
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    122
    Citat Ursprungligen postat av thor3n900
    Citat Ursprungligen postat av Biffen
    jag har läst att 9K motorerna ska vara slitstarka och tåliga.. bra kolvar mm.. gäller detta 900 motorerna också då? eller gäller det bara 9K 2,3T motor, 900 är ju 2,0...

    Mvh
    bra fråga! någon som vet?

    Jo Det stämmer att dom är hållbara!
    Om inte EN utav dom bästa/Hållbaraste Fyrcylindriga motorerna som finns
    dom tål en hel del stryk!, Men ingen motor håller särskilt bra utan underhåll!



    Mvh
    9000 Talladega -89 *Såld*
    9000 CDE T16 Limited Edition Nr:92/100 -90 *R.I.P*

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    hej!
    tack för alla svar!


    undrar bara om man då ska köpa sig en 9000 2,3T, ska man köpa en 170 eller 200 hästars då

    170Hk måste ju vara billigare i skatt och försäkring?
    och kostar ju bara 2K mer att trimma hos tex maptun så får man ju lika många HK och vrid enligt dom?

    som jag har fattat det har inte 170hästar någon MW. är det ända skillnaden?
    hur är det med låda, turbo mm??


    Mvh / Joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

Liknande ämnen

  1. Ni med Brembo 4-kolvsok kika hit!
    Av Lerne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 01:21
  2. Vad bör jag kika extra noga på...
    Av Morre_W i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 12:38
  3. Kika upp en sak åt mig ? =)
    Av MikkePikke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 00:21
  4. Kika här först om du har dumpfrågor
    Av Lerne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-06-06, 00:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •