Sidan 2 av 46 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 915

Ämne: PerfectPolish / Bilvård

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    72
    Hallåj.

    Jag använder mig av Lahega´s No1 serie med gula och vita skumgummirondeller. Tycker den fungerar bra, det är väl jag som har lite för bråttom. Det tråkiga med micro maskinen är att det lossnar svart skumgummi eller vad det nu r för material. Körde över motorhuven med lahegas nr 11 och det blev mycket mindre repor än innan men så finns det även djupa katt repor men dessa får man stunta i. Gött att man har garage nu så man slipper dessa.

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283
    PerfectPolishPatrik ->

    Eftersom din bil redan är recondad nyligen(är det för en månad sen eller) så ser ja ingen anledning å behöva göra en ny försegling .
    Borde ju hålla sig över vintern .
    Om lackskyddet inte håller mer än över vintern, ge mig en bra anledning till att lämna in bilen för XXXX:- . Att jämföra med eget arbete samt produkter för under 300:- som du köper på macken eller i tillbehörsaffären. Visst du får väl göra det (vaxa bilen alltså) 4g/år

    Klart skeptisk..

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  3. #23

    Perfect Polish / Bilvård

    Hej !

    Jesper :

    JA sa inte hur lång tid det håller sig .

    JA sa att det borde ju hålla sig över vintern .

    Men som sagt så gäller det ju å sköta bilen också ..(rätt produkter)

    För det sköter ju knappast sig själv ..

    Du snackar om å reconda bilen själv 4 gånger per år .

    Å du snackar om 300 kr per gång alltså 1200kr per år .

    Skulle du lämna bilen en gång per år till recondning å sköter bilen rätt sedan så skall du se att det är värt det ..

    Nu vet jag ju inte hur du gör när du recondar din bil själv ???

    Vad använder du för maskiner , produkter m.m ???

    Å det gäller ju verkligen att man vet vad man sysslar med , annars kan det bli dyrare än man tänkt sig .

    Ett exempel : min svarta Saab 9-3 aero -02 reconda ja för snart 6 månader sedan å den håller sig ännu .
    Så den lär klara vintern också .
    Allt tack vare rätt skötsel .

    Å lämnar du bilen till en recondare så får du det där riktiga djupet,glansen i lacken .

    Å vaxa bilen 4 gånger per år själv ,, hmm dem flesta skulle nog säga att det finns roligare saker å göra än å lägga en hel vecka per år å putsa på bilen ..


    Å så har vi det där med tiden också det tar å putsa upp lacken , för det tar allt tid om man vill ha ett riktigt bra resultat ..

    Vilket man förmodligen är ute efter ..

    Av erfarenhet så kan ja säga att en riktigt recondad bil håller sig bra , men det är ändå du som person som avgör hur länge det skall hålla sig .

    Så använd rätt produkter efter recondning , helt klart värt pengarna .
    Å dyrare behöver det inte bli snarare tvärtom ..

    Mvh / Perfect Polish Patrik

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283
    PerfectPolishPatrik->

    Brukar tejpa listerna, plocka bort sidoblinkers och skyltarna på bilen. Sen använder jag Sonax Bilpolish och Sonax Hårdvax. Brukar ta en 6-7 timmar. Normal räcker burkarna till 2 omgångar sas.

    Bilen handtvättas i regel en gång i veckan med vanligt bilschampoo (Lahega för tillfället). Var annan var tredje gång iaf vintertid använder jag Kemetyl's T-grön och högtryck innan schampoo.

    Vaxningen på sidorna av bilen brukar då hålla 2-3 månader vintertid och runt 4 månader under sommarhalvåret.

    Kostnade för vaxet är alltså max 320:- om året + polerduk + schampoo och avfettning.

    Visst tidsaspekten är också viktig men jag vet också att det blir ordentligt gjort.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  5. #25

    Perfect Polish / Bilvård

    Hejsan !

    Jesper :

    Nu vet jag ju inte hur du recondar , men 6-7 timmar säger du att det tar för dig .

    Kör du med maskin då eller å i så fall vilken maskin ?

    Sen beror det ju på hur noga man är å vilket skick bilen/lacken är i å hur stor bilen är m.m

    Exempel:

    på min Saab 9-3 Aero -02 svart reconda den för 6 månader sedan å de håller sig ännu , klarar vintern också så de blir lagom å reconda upp den till våren ..
    Kan ju säga att ja la 13 timmar på bilen för 6 månader sedan å då kör ja med riktiga maskiner m.m å då räknar ja med från början till färdigt alltså tvättning + recondning med maskin av lacken ..

    Mvh / Perfect Polish Patrik

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    353
    Jag har tänkt att jag skall vaxa bilen innan vintern.
    Jag har tidigare kört med Sonax produkter.
    Var på Ullared för ett tag sedan och hittade smartabs vax för 20:-
    Jag tyckte att det var himla billigt.

    I alla fall, fungerar det bra om man polerar upp bilen med sonax polish och skyddar bilen med smartabs vax eller skall jag köpa Smartabs polish också?
    Körde Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -04 Nu kör jag: Skoda Octavia RS -06
    www.attitudemotorclub.com

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    769
    Tycker smartabs polish/repbortagare "Complete" fungerar ypperligt med Flex polermaskinen. Gäller dock att köra någon stanns mellan 1000-1200v/min för att få lacken lite varm då det är kemisk polish, utan slipmedel.
    Ingen värme ingen repborrtagnings resultat stort sett. Samt completen är något fet i kondensen som gör att man inte kör tort så lätt.

    Någon stanns omkring 200+moms per liter gick flaskan på.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  8. #28

    Perfect Polish / Bilvård

    Hejsan!

    JAg personligen kör med bara SMARTABS produkter , varför hålla på å mixa när det funkar kanon bra med deras produkter ..

    Men visst kan man använda gobitar från olika produkter .

    Inget fel i det vill säga ..

    Men kör man med produkter som är gjorda för varandra så tjänar man nog på det i längden ..

    Å så kan man ju kanske få ett bättre pris om man köper av bara ett märke ...

    JA kan ha rätt & även ha fel ..

    It´s upp to you ....


    Hare gött ...

    Vi höres ..

    Önskar er alla en God Jul .. & Gott Nytt År...

    Mvh / Perfect Polish Patrik

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    243
    Tjena!

    Har kikat litet på tråden och tycker att den är intressant. Skulle ju vara skönt att plocka ut det bästa ur den bara, så att et inte var så mycket att läsa....

    SMARTAB är något Ni pratar mycket varmt om. Har aldrig själv provat märket, men blir intresserad när så många talar gott om det.
    Min fråga är nu var man köper deras produkter. Var?
    Har slutat leta 9-5 Aero SC..... Har hittat!
    Körde tidigare 9-3 Aero, som numer tillhör Nocal här på forumet

  10. #30
    Jag undrar också vart man kan få tag på Smartabs produkter.

    /A
    9-3SS Aero -04 275Hk/400Nm!
    9-5SC Aero -04 315Hk/450Nm!

  11. #31
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Gillar flera av Smartabs produkter oxå, har även deras maskin.
    Finns att köpa på Micro samt många OKQ8.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #32
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    --> PerfektPolischPatrik

    Jag lämnar in min bil hos en rekondfirma varje vår för en riktig försegling sen frammåt hösten precis innan jag ställer av den så lämnar jag in den på en återbehandling med nån form av lättare vaxning.

    Under sommaren så tvättar jag bilen med mild avfettning och Suertvätt från Turtle, men nu har jag börjat höra massa rykten som säger att supertvätt innerhåller silicon och att det löser upp lackförseglingen och liknande??? vad är sant? Själv tycker jag att Supertvätt håller bilen jävligt fräsch och "len", den känns polerad efter varje gång man tvättat den...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    769
    Citat Ursprungligen postat av Andreas 9000Aero
    Jag undrar också vart man kan få tag på Smartabs produkter.

    /A
    Finns väl någon konsument variant av produkterna i några butiker.
    Bästa är väl känna till något företag som handlar där och kanske köpa genom dom så man kommer åt dom stora prylarna.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    >>>>Patrick


    Va tar du för att fixa upp lacken i bilen


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  15. #35

    Perfect Polish / Bilvård

    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    --> PerfektPolischPatrik

    Jag lämnar in min bil hos en rekondfirma varje vår för en riktig försegling sen frammåt hösten precis innan jag ställer av den så lämnar jag in den på en återbehandling med nån form av lättare vaxning.

    Under sommaren så tvättar jag bilen med mild avfettning och Suertvätt från Turtle, men nu har jag börjat höra massa rykten som säger att supertvätt innerhåller silicon och att det löser upp lackförseglingen och liknande??? vad är sant? Själv tycker jag att Supertvätt håller bilen jävligt fräsch och "len", den känns polerad efter varje gång man tvättat den...
    Tjena Mike!
    Du lämnar in din bil på vårkanten till rekond firma .
    Å en lättare återbehandling på hösten innan du ställer av bilen över vintern ..
    Låter helt ok i mina öron , då har du en välskött & fräsch bil helt klart .

    Mild avfettnig säger du : Hos Smartab så kan du köpa TW39 avfettning som ej är färdigblandat , det innehåller vax m.m å det tar ej bort din försegling blanda till 5 liter å du får 100 liter färdig blandat till en kostnad runt Ca:400 kr de är inte dyrt skulle ja vilja påstå .
    Nu sitter säkert nån å läser detta 5 % Avfettning å 95% vatten låter ju som en bluff ..

    Nää faktiskt inte ,, det skall spädas efter instruktioner eftersom det är ett högkoncentrat .

    Inget konstigt i sig .

    Silicon : Använd inga silicon produkter på din bil det är ett hett tips .
    Finns ju oftast bättre grejer utan detta silicon..

    Super tvätt turtles : skulle vilja rekomendera Duett bilshampo med äkta carnuba vax i å som motverkar oxidationer m.m ett suveränt shampo .
    Ja köper alltid 5 liters dunkar , kostnad Ca: 370- max 400 kr

    Å grejen med shampot är att det är jävligt drygt behövs inte mycket i en hink så det varar länge ( 1 kapsyl shampo i en hink . Å det är ingen idé å överdosera blir inte bätte för det .

    Fälgrent : dem har en produkt som heter wheel Clean toppen grejer , å den skall spädas enligt instruktioner den med , OBS detta är viktigt ..
    Å skölj som bara den sedan på fälgen så att allt medel är borta ..

    Å så har vi Jumbosvampar som ja bukar använda dem är toppen , man får med sig mycket vatten i svampen hela tiden å då menar ja hela tiden .

    Allt detta finns å köpa hos www.smartab.com

    Dem åker runt med rullande butiker , så det skall finnas nån försäljare i dina trakter ..
    Kolla det på Smartabs hemsida ..

    Mvh / Perfect Polish Patrik

  16. #36

    Perfect Polish / Bilvård

    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    >>>>Patrick


    Va tar du för att fixa upp lacken i bilen


    Mvh Jonas
    Hejsan MrLila !

    Ja först å främst så vill ja se hur bilen ser ut först , sen kan vi prata pris .
    Men det är skapliga priser , det ordnar vi skall du se ..
    Sen beror de ju på vilken typ av behandling du vill ha av din bil .
    Vad har du för bil?


    Hör av dig om du är intresserad .

    Mvh / Perfect Polish Patrik

  17. #37
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690

    Re: Perfect Polish / Bilvård

    Citat Ursprungligen postat av PerfectPolishPatrik
    Tjena Mike!
    Du lämnar in din bil på vårkanten till rekond firma .
    Å en lättare återbehandling på hösten innan du ställer av bilen över vintern ..
    Låter helt ok i mina öron , då har du en välskött & fräsch bil helt klart .

    Mild avfettnig säger du : Hos Smartab så kan du köpa TW39 avfettning som ej är färdigblandat , det innehåller vax m.m å det tar ej bort din försegling blanda till 5 liter å du får 100 liter färdig blandat till en kostnad runt Ca:400 kr de är inte dyrt skulle ja vilja påstå .
    Nu sitter säkert nån å läser detta 5 % Avfettning å 95% vatten låter ju som en bluff ..

    Nää faktiskt inte ,, det skall spädas efter instruktioner eftersom det är ett högkoncentrat .

    Inget konstigt i sig .

    Silicon : Använd inga silicon produkter på din bil det är ett hett tips .
    Finns ju oftast bättre grejer utan detta silicon..

    Super tvätt turtles : skulle vilja rekomendera Duett bilshampo med äkta carnuba vax i å som motverkar oxidationer m.m ett suveränt shampo .
    Ja köper alltid 5 liters dunkar , kostnad Ca: 370- max 400 kr

    Å grejen med shampot är att det är jävligt drygt behövs inte mycket i en hink så det varar länge ( 1 kapsyl shampo i en hink . Å det är ingen idé å överdosera blir inte bätte för det .

    Fälgrent : dem har en produkt som heter wheel Clean toppen grejer , å den skall spädas enligt instruktioner den med , OBS detta är viktigt ..
    Å skölj som bara den sedan på fälgen så att allt medel är borta ..

    Å så har vi Jumbosvampar som ja bukar använda dem är toppen , man får med sig mycket vatten i svampen hela tiden å då menar ja hela tiden .

    Allt detta finns å köpa hos www.smartab.com

    Dem åker runt med rullande butiker , så det skall finnas nån försäljare i dina trakter ..
    Kolla det på Smartabs hemsida ..

    Mvh / Perfect Polish Patrik
    Tack för alla suveräna tips Patrik... vilken polish kille du är...
    jag ska köpa alla grejerna och prova....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  18. #38

    Perfekt Polish / Bilvård

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Gillar flera av Smartabs produkter oxå, har även deras maskin.
    Finns att köpa på Micro samt många OKQ8.
    Hejsan!

    Angående maskinen(tuttemaskin) den hos Micro är inte helt lika som den hos Smartab.
    Smartab bygger om(tuttemaskin) sina maskiner lite där har du skillnaden .

    Men du ser inte skillnaden med ögat eftersom skillnaden är inuti maskinen .

    Mvh / Perfect Polish Patrik

  19. #39

    Re: Perfect Polish / Bilvård

    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Citat Ursprungligen postat av PerfectPolishPatrik
    Tjena Mike!
    Du lämnar in din bil på vårkanten till rekond firma .
    Å en lättare återbehandling på hösten innan du ställer av bilen över vintern ..
    Låter helt ok i mina öron , då har du en välskött & fräsch bil helt klart .

    Mild avfettnig säger du : Hos Smartab så kan du köpa TW39 avfettning som ej är färdigblandat , det innehåller vax m.m å det tar ej bort din försegling blanda till 5 liter å du får 100 liter färdig blandat till en kostnad runt Ca:400 kr de är inte dyrt skulle ja vilja påstå .
    Nu sitter säkert nån å läser detta 5 % Avfettning å 95% vatten låter ju som en bluff ..

    Nää faktiskt inte ,, det skall spädas efter instruktioner eftersom det är ett högkoncentrat .

    Inget konstigt i sig .

    Silicon : Använd inga silicon produkter på din bil det är ett hett tips .
    Finns ju oftast bättre grejer utan detta silicon..

    Super tvätt turtles : skulle vilja rekomendera Duett bilshampo med äkta carnuba vax i å som motverkar oxidationer m.m ett suveränt shampo .
    Ja köper alltid 5 liters dunkar , kostnad Ca: 370- max 400 kr

    Å grejen med shampot är att det är jävligt drygt behövs inte mycket i en hink så det varar länge ( 1 kapsyl shampo i en hink . Å det är ingen idé å överdosera blir inte bätte för det .

    Fälgrent : dem har en produkt som heter wheel Clean toppen grejer , å den skall spädas enligt instruktioner den med , OBS detta är viktigt ..
    Å skölj som bara den sedan på fälgen så att allt medel är borta ..

    Å så har vi Jumbosvampar som ja bukar använda dem är toppen , man får med sig mycket vatten i svampen hela tiden å då menar ja hela tiden .

    Allt detta finns å köpa hos www.smartab.com

    Dem åker runt med rullande butiker , så det skall finnas nån försäljare i dina trakter ..
    Kolla det på Smartabs hemsida ..

    Mvh / Perfect Polish Patrik
    Tack för alla suveräna tips Patrik... vilken polish kille du är...
    jag ska köpa alla grejerna och prova....
    Var så lite så , lycka till med kommande bilvård Mike .

    Mvh / Perfect Polish Patrik

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    769

    Re: Perfekt Polish / Bilvård

    Citat Ursprungligen postat av PerfectPolishPatrik
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Gillar flera av Smartabs produkter oxå, har även deras maskin.
    Finns att köpa på Micro samt många OKQ8.
    Hejsan!

    Angående maskinen(tuttemaskin) den hos Micro är inte helt lika som den hos Smartab.
    Smartab bygger om(tuttemaskin) sina maskiner lite där har du skillnaden .

    Men du ser inte skillnaden med ögat eftersom skillnaden är inuti maskinen .

    Mvh / Perfect Polish Patrik
    Maskinen är identisk har smartab själva sagt till mig. Blev inte micro nyligen spärrade att sälja dessa?
    Förstår att smartab blev rasande och tillomed gick ut med en förklaring på hemsidan ang. detta för ett tag sen.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

Liknande ämnen

  1. skinn/ bilvård.
    Av MaCCe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 14:58
  2. Bilvård...
    Av WipeClean i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 20:46
  3. Bilvård.
    Av stammler i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 10:07
  4. Bilvård
    Av Nicke_25 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 21:19
  5. Bilvård?
    Av Källén i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 00:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •