Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: För tajt kolvtappspassning, vad händer?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    För tajt kolvtappspassning, vad händer?

    Hej.

    Nu är jag ju inte helt bortkommen på en motors mekanik men jag tänkt ändå att det vore intressant och nyttigt för mig att få hör andra personers åsikter och erfarenheter.

    Plockar ihop en motor och märkte att inga av de 12 kolvtapparna hade rätt längd (så kan de gå då man inte mäter). Hade tappar från B234i och B202T men inga av dessa passar ju i en B234T

    Hämtade då bättre beg tappar från skroten, av dessa så gick två så enkelt in i kolven och staken som de ska. Lite nylonklubba och tumtryckning räckte. Men två av dem var inte lika samarbetsvilliga, givetvis gick dom dit men kolven rör sig inte sådär superlätt i förhållande till staken som de skall göra. Spelet mellan bussningen i staken och tappen är ju vad jag förståt väldigt noggrant gjort från fabrik.

    Så ifall jag nu inte brotchar upp stakens lager vad kommer att ske?
    Endast lite slammer från 2 kolvar då inte offseten av tappen funkar som det är tänkt eller kommer lagringen att gå varmare än tänkt och nötas ned i förtid. Vet ju att ingen kan säga "såhär är det" men nåra funderingar kanske?

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    hmm, upp...

    Någon?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Nja, för snävt lagerspel är ju inte bra, förvänta dig skärning eller ökat slitage.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Hmm, jumer man hinner tänka över det desto mera idiotiskt verkar det vara att lämna det okorrigerat. Får nog ta och fixa upp storleken på bussningen lite.

    Då kommer ju osökt frågan, ifall man inte använder riktiga verktyg utan kör hemmamekanikervarianten med såndär diamantslipduk grovlek ala 2000 hur snabbt kommer motorraset?

    Suck, får ta och kontakta mekaniska verkstaden men tyvärr så är det ju rätt så svårt att fixa till perfekt passning på hål, axlar är ju betydligt lättare. Men att svarva på tapparna är ju lite risky. Antar de är härdade.

    Hur är det ifall man köper lagermaterial (silverbrons) och fixa till det, sitter lagrena endast med loctite eller är det presspassning?

    Egentliga frågan, vad är korrekt spel på kolvtappen mot lagringen i lilländen? Att tappen sitter lite tajt mot kolven kan ju inte ha någon betydelse? De ska ju ändå inte röra sig i förhållande mot varann och kolven exanderar ju ändå mer är tappen.

    Funderingar?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Med tanke på hur högt belastat lagret i fråga är, så bör man nog vara återhållsam med alltför primitiva lösningar.
    Lagren sitter (mig veterligen) med presspassning.
    Kolvbultarna är "nå't så in i h-lvete hårda".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    En gammal tumregel är att om man håller kolvtappen lodrätt, skall den av sin egen tyngd glida igenom staken långsamt och fint!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707
    Citat Ursprungligen postat av Eduard
    En gammal tumregel är att om man håller kolvtappen lodrätt, skall den av sin egen tyngd glida igenom staken långsamt och fint!
    hehe har jag aldrig lyckats med... men handkraft ska räcka. har ju låsringar som håller den på plats
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    B2x4 "kortmotorn"
    Kolvtappsbussningen är 24,005 - 24,010 mm / tappen är 23,996 - 24,000 mm. På B2x5 är spelet det dubbla.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    B2x4 "kortmotorn"
    Kolvtappsbussningen är 24,005 - 24,010 mm / tappen är 23,996 - 24,000 mm. På B2x5 är spelet det dubbla.
    Tackar!

    Mycket vänligt, det uppskattas

    Men jag får nog bara onda ögat ifall jag kommer med sånadär krav på ett hål till mekaniska verkstan, tolerans på 5µm är ju massor

    Tapparna rör jag nog inte men tack så mycket för dem värdena också! Annars skulle man ju inte riktigt få koll på spelet. Men ifall man fixar ett spel så nånstans mellan 5µm och 12µm så då kan man ju känna sig trygg.

    Tack än en gång, att få riktiga fabriksvärden (?) var mer än jag vågade hoppas på.

    /Kenneth

    (µ-tecknet får man genom att trycka ner Alt Gr och m)
    "Utan tvivel är man inte klok"

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Klart att det är riktiga värden, he he he, inte fan har jag hittat på dem....
    Det värsta kolvbultsspel jag sett var på en motor till en Ford model T. Utan att överdriva, minst 1 mm spel ! Helvetet vad den knackade !
    O det var inte det enda som var rejät överslitet.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Suck, dom hade inga brotchar som passade =(

    Sprang runt och letade på olika firmor men inget napp, närmsta jag kom var ett ställe som tyckte att de kan lösa det genom att ta och svarva en 24mm axel såga spår i den och sedan dra den runt ett varv i lagringen på vevstaken. Låter kanske inte så jättetryggt

    Btw. hur smörjs kolvtappen? brukar det inte finnas smörjhål någonstans? En liten fundering än, är saabs kolvtappskonstuktion av sk. helflytande typ alltså att den tillåts rotera i kolven också. Ford har väl sådan konstr. iallafall. Jag har fått för mig att den bara ska rotera i vevstaksbussningen men på en verkstad vart jag var och funderade ifall de har brotchar så menade de att saab skulle ha helflytande konstrukion.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Någon motorenoverings firma borde ju kunna fixa biffen men då får man säkert skicka iväg grejerna eller åka en lite längre bit. Finns ju inte så många som håller på med sånna grejer i Sverige dirket. Är ju inte som ICA om man säger så.

    Du kan ju fråga vad en seriös motorrenoverings firma tycker om saken. Slå en pling och se.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Vad är det som händer när man går på varvstoppet?
    Av need4speed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 15:10
  2. Vad händer i Bilstereogaragen?
    Av Mr cba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 20:29
  3. Vad händer med 9-3ss?
    Av Nightfly i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 23:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •