Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Turbo och vevhusventilation kollad! dra olja ändå!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151

    Turbo och vevhusventilation kollad! dra olja ändå!

    Hej!Har precis kollat turbon och den glappar inget, har även kollat slangar o ventil till vehusvent... Bilen drar lite olja, sist jag kollade var stickan torr och fick slå i nästan en liter... Men när jag nu var under bilen och kollade så såga jag att det var lite oljefläckar på turbon, oljereturen (slangen) som går ner i tråget, det var vid infästningen till turbon som det var lite fuktigt och spår från olja. Ska det inte vara torrt runt turbon kan det vara något annat fel på turbon trots att den inte glappar i axeln? skulle det kunna vara så enkelt att packningen på oljereturen har gett sig?

    behöver lite synpunkter på detta!

    Tack...
    Fredrik
    9-3 2.0T 185hk - 2002
    Lagom är bäst..
    Saab är botmedlet mot lusten

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    Jo visst kan det vara oljeretur som läcker antingen nere vid tråget eller mot turbo. Du kan ju lägga ett vitt lakarn under bilen när du brukat klart bilen för dagen, sen dan efter se om det läcker någon annan stans lättare att kunna se på ung vart då. Sen kollade du spelet axialt i turbon glappade det så är turbon påväg att ge upp, om impelleraxeln glappade upp och ned lite är inte farligt.

    Sen undrar jag på om du kör 500-1000 mil då den drar i sig 1l olja. Du vet väl att en viss oljeförbrukning hör till, skillnad är ju om den drar i sig 1l på 100mil. Då kan man misstänka läck eller annat fel, Oil sludge kanske? Kan ju räcka med att du byter olja alltså märket, jag har vart med om att Mobil olja helsyntet = Drar mer olja faktiskt högre oljeförbrukning. Nu kör jag Valvoline och kommer aldrig att byta

    // Tommy

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Henriksson
    Jo visst kan det vara oljeretur som läcker antingen nere vid tråget eller mot turbo. Du kan ju lägga ett vitt lakarn under bilen när du brukat klart bilen för dagen, sen dan efter se om det läcker någon annan stans lättare att kunna se på ung vart då. Sen kollade du spelet axialt i turbon glappade det så är turbon påväg att ge upp, om impelleraxeln glappade upp och ned lite är inte farligt.

    Sen undrar jag på om du kör 500-1000 mil då den drar i sig 1l olja. Du vet väl att en viss oljeförbrukning hör till, skillnad är ju om den drar i sig 1l på 100mil. Då kan man misstänka läck eller annat fel, Oil sludge kanske? Kan ju räcka med att du byter olja alltså märket, jag har vart med om att Mobil olja helsyntet = Drar mer olja faktiskt högre oljeförbrukning. Nu kör jag Valvoline och kommer aldrig att byta

    // Tommy
    tommy vilken valvoline olja är det, visk, hel..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Henriksson
    Jo visst kan det vara oljeretur som läcker antingen nere vid tråget eller mot turbo. Du kan ju lägga ett vitt lakarn under bilen när du brukat klart bilen för dagen, sen dan efter se om det läcker någon annan stans lättare att kunna se på ung vart då. Sen kollade du spelet axialt i turbon glappade det så är turbon påväg att ge upp, om impelleraxeln glappade upp och ned lite är inte farligt.

    Sen undrar jag på om du kör 500-1000 mil då den drar i sig 1l olja. Du vet väl att en viss oljeförbrukning hör till, skillnad är ju om den drar i sig 1l på 100mil. Då kan man misstänka läck eller annat fel, Oil sludge kanske? Kan ju räcka med att du byter olja alltså märket, jag har vart med om att Mobil olja helsyntet = Drar mer olja faktiskt högre oljeförbrukning. Nu kör jag Valvoline och kommer aldrig att byta

    // Tommy
    tommy vilken valvoline olja är det, visk, hel..
    Ja det undrar jag med??? har hört från flera nu att dom bytit till annan olja, man kan ju alltid testa och det vore ju trvligt att flaskan man har i bilen inte kostar 180:- för en liter!

    Vilken Valvoline var det? namn visk osv...
    9-3 2.0T 185hk - 2002
    Lagom är bäst..
    Saab är botmedlet mot lusten

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Föredrar själv Valvoline MaxLife 5-40 på de otrimmade jag haft och har. Farsans CS-92 me runt 270+ kör oxå på denna. Drar inte en droppe mellan bytena och denna långmilade harv går som tåget.
    Valvon kostar runt 400:- a 4 liter på bl. a. Micro, men även vissa Mekonomen tar in den. Alla Mekonomen kan beställa den.

    Köp glass för det du sparar!
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

Liknande ämnen

  1. Turbo fläns och vevhusventilation
    Av Mujo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-06, 17:12
  2. Drar olja men ändå inte? :S
    Av rickard1987 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 23:09
  3. kass turbo och vevhusventilation?
    Av -batman- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 13:29
  4. kan man byta vevhusventilation själv? + läcker olja
    Av wnou i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 23:32
  5. Ok, inte Turbo-fråga, men ändå... ojämn tomgång
    Av Rockryder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •