Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Har köpt en saab 900 GL 1983. har ett problem med den!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    38

    Har köpt en saab 900 GL 1983. har ett problem med den!

    Har köpt en saab 900 GL 1983. har ett problem med den!

    motorn går bra, men den får ett ryck ibland när man har lite gas och sen ska gasa halv gas eller fullgas så rycker den lite, eller om man släpper gasen ibland. vad kan det vara för fel? verkar bara vara runt 2500-3000RPM som det händer. Tändkablar,rotor,fördelarlock,tändstift,luftfil ter är bytt på den.

    Kan det vara förgasaren som det är fel på?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    Öpppna och gör rent förgasaren. Det sitter ett lock med fyra bultar och en membran. Inspektera membranen för skador. Gör rent kolven med bromsrengöring. Kolla för sprickna slangar i motorrummet.
    Signatur...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    230
    Tips...

    Se till at du har reservmembran när du "lyfter på locket" till förgasaren.

    Förgasarmembranen har en benägenhet att svälla när dom blir äldre och då får man inte tillbaks dom även om dom är hela....

    / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    38
    Okej tack så mycket ska kolla upp det här ska skaffa ett extra membran också innan jag börjar pilla.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 724
    Sedan skall man ju fylla upp dämpkolven med förgasarolja också, eller hur? Finns små flaskor på macken för några tior tror jag.

    Det var ju över 10 år sedan jag hade "förmånen" att få hålla på och pilla med Strombergförgasare, så jag kan minnas fel.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    966
    sitter det beru eller biltema stift i den tro

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    38
    ja du, vet inte riktigt vad det sitter för stift i den faktiskt. jaha så man ska fylla på med förgasar olja också

  8. #8
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 067
    Medlem#
    2661
    Sedan kan du ta och byta kondensator och brytarspetsar, det är inte fel att göra det ibland.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 581
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Sedan skall man ju fylla upp dämpkolven med förgasarolja också, eller hur? Finns små flaskor på macken för några tior tror jag.

    Det var ju över 10 år sedan jag hade "förmånen" att få hålla på och pilla med Strombergförgasare, så jag kan minnas fel.

    Lycka till!
    Man ska inte toppfylla utan bara så mycket att man känner att kolven "tar i oljan" innan man skruvar dit kolven igen. Annars är det för mycket olja i förknasaren...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258

    Re: Har köpt en saab 900 GL 1983. har ett problem med den!

    Citat Ursprungligen postat av CrAsH
    Har köpt en saab 900 GL 1983. har ett problem med den!

    motorn går bra, men den får ett ryck ibland när man har lite gas och sen ska gasa halv gas eller fullgas så rycker den lite, eller om man släpper gasen ibland. vad kan det vara för fel? verkar bara vara runt 2500-3000RPM som det händer. Tändkablar,rotor,fördelarlock,tändstift,luftfil ter är bytt på den.

    Kan det vara förgasaren som det är fel på?
    För guds skull ha ett membran redo när du gör detta, detta membran gick sönder när jag skulle på en långkörning engång. Bilen gick slöare och slöare fick växla ned hela tiden, tills bilen gick i 20 km/h....
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  11. #11
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    sitter det beru eller biltema stift i den tro
    Ja sitter det dessa stift i så är det ju bara att byta på direkt så brukar det bli mycket bättre... skrutt stift.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    38
    Ska fråga förre ägaren vilka stift som sitter i bilen. orkar inte skruva och öppna upp för att kolla..:P

Liknande ämnen

  1. Precis köpt en 9-3 SID och Klima problem
    Av alhal i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-05, 21:39
  2. [köpt beg. saab]Problem med broms och växellåda
    Av syste i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 15:09
  3. SAAB 99 1983 2L GL, Lätt att få ner en T8 maskin?
    Av Moongoose i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-19, 16:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •