Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tankmätare i 9-5 som rör sig mega långsamt

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    109

    Tankmätare i 9-5 som rör sig mega långsamt

    Efter full tankning lyste fortf tanklampan och d tog ca 10-15 minuter innan mätern gått upp i topp, vad är problemet? Årsmodell 2004 ej garanti kvar

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    135
    Du har inte hällt sirap i tanken?
    Saab 9-5 2,3 Vector -03

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    141
    Slog du av tändningen vid tankning??
    Såld 9-3 AERO 2005
    Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro 170hk 2008

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784
    Min ng900 gör sådär om man låter motorn gå medan man pumpar soppa. Om man däremot stänger av bilen medan man tankar så funkar allt som man är van vid!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354
    Tankmätaren på min '04 levde också sitt eget liv. Fick bytt armaturen i tanken (hade fortfarande garanti).
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    44
    Min 9-5:a -98 lever oxå eget liv. Dansar lite upp och ner när tanken är mellan 3/4 och fullt. Detta har förvärrat sig under de senaste tre veckorna och börjar bli riktigt jobbigt. Någon som har idéer om vart felet ligger? Hur kommer man åt tankarmaturen? Om den inte går att laga, någon som vet vad en sån går loss på?

    /Jocke <- många frågornas mästare!
    Warum soll mann etwas einfach machen, wann mann es so schön komplizieren kann?

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Tankmätaren är starkt filtrerad, så tankar man med tändingen till, så tar det lååång tid innan mätaren når max. Stäng av tändningen o slå på igen o mätaren går upp i topp.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Dalarna, Ludvika
    Inlägg
    60
    Hade ung. samma problem med min 9-5:a, efter full tank så kunde den gå ner på noll eller max, fastän man har åkt ca:10-20 mil.

    Men detta hände bara under sommarhalvåret, alltså när det var varmt ute.
    Aldrig under vintern!?

    Fick ingen ordning på det förrens jag bytte bil...
    Åker SAAB

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Citat Ursprungligen postat av T-Jocke
    Min 9-5:a -98 lever oxå eget liv. Dansar lite upp och ner när tanken är mellan 3/4 och fullt. Detta har förvärrat sig under de senaste tre veckorna och börjar bli riktigt jobbigt. Någon som har idéer om vart felet ligger? Hur kommer man åt tankarmaturen? Om den inte går att laga, någon som vet vad en sån går loss på?

    /Jocke <- många frågornas mästare!
    En ny tankmätare går på dryga 2000-2500 för den är integrerad med soppapump etc, det är iaf en enda stor klump som sitter i tanken och hela måste bytas enl saab snubbarna jag pratade med.

    Enligt en fordonsmek jag känner kan mätarna bli utslita om man mer eller mindre konstant ligger på samma soppa mängd, dvd pytsar i ett jämn bellop med jämna mellan ru, och inte kör fullt-tomt-fullt-tomt typ...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    103
    Citat Ursprungligen postat av foffen

    Enligt en fordonsmek jag känner kan mätarna bli utslita om man mer eller mindre konstant ligger på samma soppa mängd, dvd pytsar i ett jämn bellop med jämna mellan ru, och inte kör fullt-tomt-fullt-tomt typ...

    ehh.. tycker det låter lite konstigt i mina öron.. men det kanske stämmer..
    Saab 9-5 -98 2,3 T... Bilder kommer när jag fått lite ordning på henne..

    "Antingen var det jätte lätt- eller så är jag bara skit stark - Rene M"

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Citat Ursprungligen postat av Totti
    Citat Ursprungligen postat av foffen

    Enligt en fordonsmek jag känner kan mätarna bli utslita om man mer eller mindre konstant ligger på samma soppa mängd, dvd pytsar i ett jämn bellop med jämna mellan ru, och inte kör fullt-tomt-fullt-tomt typ...

    ehh.. tycker det låter lite konstigt i mina öron.. men det kanske stämmer..
    Det beror ju massor på hur mätaren fungerar, men är det nån flottör som ger utslag mot en beläggning på en sticka kan jag ju se hur det kan hända om mätaren gnider mot samma korta intervall mer eller mindre konstant. Jag har lite sån tendens på min mellan 1/3 och Reserven, men då är jag en sån som pytsar i rätt ofta istället för fullt.

    Fast då har jag inte en den blekast aning om hur bränslemätare är funtade, som kanske märks.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 vector -03 Mega Panter 19"
    Av Winne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 20:33
  2. Mega Pantera 19" 235/35 på og9-3?
    Av seboo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 19:22
  3. Blåa lampor typ Biltemas Mega blue
    Av J Bilstrup i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 22:53
  4. Bild på 9-5 med Mega Luxera fälgar 18" sökes
    Av Pette i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 08:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •