Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Dåliga bromsar 9-3 Aero -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Köping
    Inlägg
    80

    Dåliga bromsar 9-3 Aero -02

    Tjenare!

    Har bökat med mina bromsar fram ett tag, men får ingen ordning på torpet! Det vibrerar fruktansvärt i ratten när man har bromsat 2-3 gånger och det blir ruskigt mycket värre när man har bromsat på sig ett par gånger till! Eftersom att det vibrerar i ratten borde väl felet ligga fram? Har nästan nya skivor och belägg (200 mil), men det verkade inte hjälpa!? Kanske inte är några höjdarbromsar på en 9-3 Aero, men lite bättre tycker jag att det borde vara... eller?

    Finns det nått mer man kan kolla, eller kan de nya skivorna redan ha slagit sig? Kanske ruttna belägg jag köpte. Handlade nån lite bättre variant än original... sa de iaf.!?

    //Micke
    Kör för tillfället en Opel Astra Kombi -99

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151
    Jag hade/har ett liknande problem.... Böt skivor o belägg runt om för 3-4 veckor sen för att det slog i ratten ganska så rejält när man bromsade, jag beställde (original) skivor och belägg från speedparts och böt ut det gamla, sen var allt frid och fröjd tills för en vecka sen... Det är absolut inte mycket men man känner lite lite att dom hugger till på varje varv, och dom är ju inte gamla skivorna men jag vet inte,,, dom kanske ger vika så fort

    Du har ju iofs lite rejälare bromsar men det ska väl hålla längre än så här i vårat fall?
    9-3 2.0T 185hk - 2002
    Lagom är bäst..
    Saab är botmedlet mot lusten

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    332
    Saabs egna skivor ska inte vara någon höjdare. Många av dom slår sig väldigt lätt eller är dom redan det som nya. Fick reda på detta när en kompis skulle ha nya skivor till sin 9-3:a han blev rekomenderad Bremos skivor istället.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Köping
    Inlägg
    80
    Ja, man kan ju tycka att det ska hålla lite längre? Har kört ett par veckor jag med sen jag ställde på bilen!!

    När jag köpte mina skivor så köpte jag Brembos originalskivor, vet inte om de är något bättre??

    //Micke
    Kör för tillfället en Opel Astra Kombi -99

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    332
    Bremos skall vara helt ok. Har inte hört nått annat iallafall.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Köping
    Inlägg
    80
    Okej... Ingen som har nått bra förslag vad man kan göra åt saken?

    Var inne och gjorde en framvagnsinställning då bad jag de kolla upp spindelleder, hörde nån sa att de kan strula ibland, men de var helt Ok enligt den verkstaden.

    Har några små funderingar på att uppgradera till typ 9-5 Aero bromsar, men det skulle vara kul å få reda på vad som kan vara fel på mina innan man gör de.

    //Micke
    Kör för tillfället en Opel Astra Kombi -99

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 947
    Citat Ursprungligen postat av TeamKarlsson
    Bremos skall vara helt ok. Har inte hört nått annat iallafall.
    Brembo menar du nog

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    200
    bara en liten lätt fundering. Har du gjort rent navet ordentligt, så att skivan ligger helt an mot navet. Annars blir det mycke vibrationer.

    Andreas
    2*Saab 9-3 Vector 2,0t -03(-04)(en busbil, andra fruns)
    Saab 900 S -91 (Fruns renoverings projekt)
    Opel Vectra OPC -06
    Opel Astra Cab -94

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Köping
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av turbo_larsson
    bara en liten lätt fundering. Har du gjort rent navet ordentligt, så att skivan ligger helt an mot navet. Annars blir det mycke vibrationer.

    Andreas
    Kommer jag inte ihåg att jag kollade upp... kanske skulle ta sig en titt på de och se om det är nå skit.
    Såg att ena bromsskivan höger fram var ojämnt sliten? Funderar på om oken kanske kärvar!? Ska in på service på tisdag nästa vecka, får be de att kolla det också.

    //Micke
    Kör för tillfället en Opel Astra Kombi -99

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Köping
    Inlägg
    80
    Jaha, då har bilen varit inne på service... och de inne på SAAB sa att det inte var något fel på bromsarna, bara att det vibrerar ganska ordentligt i ratten. De kunde heller inte säga vad det kunde vara för fel? De hade kollat upp bromsoken om de gick trögt, men så var inte fallet.

    Så då blev jag ju flyttad till ruta ett igen. Nån mer som har ett tips på vad som kan vara fel??

    //Micke
    Kör för tillfället en Opel Astra Kombi -99

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    MÄRSTA
    Inlägg
    154

    Samma strul förra sommaren

    Jag hade samma problem på min 9-3 OG Aero förra sommaren. såg att beläggen vart grymt sne slitna så köppte nya "mekonomen org." och satte på. Och det visade sig efter någon timme att skivorna också tagit stryk... Fick lite frispel så köpte ett par EBC skivor o Red Stuff belägg o vipps var problemet borta.. Okej redstuff kanske inte är o rekomendera men de funkar.

    Men en fråga??? Om Du lämnade in bilen på en SAAB verkstad o de konstaterar att ratten skakar så?? Varför letade de inte upp felet?
    Ansåg de att det skulle vara så på något sätt eller?

    /Stefan
    SAAB 9-3 Aero -02

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Köping
    Inlägg
    80

    Re: Samma strul förra sommaren

    Citat Ursprungligen postat av Sik666
    Jag hade samma problem på min 9-3 OG Aero förra sommaren. såg att beläggen vart grymt sne slitna så köppte nya "mekonomen org." och satte på. Och det visade sig efter någon timme att skivorna också tagit stryk... Fick lite frispel så köpte ett par EBC skivor o Red Stuff belägg o vipps var problemet borta.. Okej redstuff kanske inte är o rekomendera men de funkar.

    Men en fråga??? Om Du lämnade in bilen på en SAAB verkstad o de konstaterar att ratten skakar så?? Varför letade de inte upp felet?
    Ansåg de att det skulle vara så på något sätt eller?

    /Stefan
    Nja, jag tyckte själv att det verkade lite konstigt eftersom att jag bad de kolla upp bromsarna. De tyckte beläggen såg bra ut och skivorna var det inga större problem med... det borde det väl inte var med tanke på att allt nästan är nytt, men men.

    Jag frågade om de inte hittade nått annat eller om de i huvudtaget hade letat, men de sa att de inte hade hittat nått fel bara att en bromsskiva var lite dålig bak, men det kan väl inte ha nån betydelse när det vibrerar i ratten??
    Om jag inte hittade nått själv så var det väl bara att prova att byta till nytt igen. De kunde ju vara så att de nästan nya skivorna hade slagit sig! Dom hade inte nått riktigt bra svar på varför det vibrerar!?

    //Micke
    Kör för tillfället en Opel Astra Kombi -99

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    MÄRSTA
    Inlägg
    154

    Suck,

    Alltså om jag skulle vara di så skulle jag vara förbannad, okej du bad dem kolla bromsarna men ändå?? Lite "service minded" borde de ju vara.

    Så jäkla kul är det ju inte att hålla på o prova o köpa nya prylar, visst det brukar ju inte vara så jobbigt o byta om man precis bytt.

    Men nu handlade ju inte tråden om verkstan

    Hoppas du hittar felet, finns ju inget mer irriterande än en bil som inte går som den ska.

    /Stefan
    SAAB 9-3 Aero -02

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Köping
    Inlägg
    80
    Nja, förbannad är man väl inte, men jag tycker att de kanske kunde ha lagt ner lite mer tid, men jag sa väl kanske inte att de skulle leta tills de hittar ett fel, utan att de skulle kolla över och se om de hittade nått fel.

    Ja, jag vet i dagsläget inte riktigt hur jag ska göra. Funderar på att mäta upp skivorna och kolla om de är skeva, ser det bra ut så är det väl "bara" att köpa nytt!!

    //Micke
    Kör för tillfället en Opel Astra Kombi -99

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    957
    Är du säker på att skivorna sitter helt rakt mot navet? Ingen skit/rost på navet el anläggningsytan på skivorna? likaså att det inte är skit mellan kolven belägget eller belägget /oket?!
    Har du någon gång haft loss bygeln mot styrspindeln?

    Har du kollat att Flytbultarna som håller oket är raka? Jag hade en sned sådan en gång och oket fastnade på snedden typ.
    Har du väldigt mkt hårdare belägg än orginal och kör med orginal skivor?

    Har du fälgar som behöver centreringsringar? Dock otroligt att de gör skillnad!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Köping
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av HP
    Är du säker på att skivorna sitter helt rakt mot navet? Ingen skit/rost på navet el anläggningsytan på skivorna? likaså att det inte är skit mellan kolven belägget eller belägget /oket?!
    Har du någon gång haft loss bygeln mot styrspindeln?

    Har du kollat att Flytbultarna som håller oket är raka? Jag hade en sned sådan en gång och oket fastnade på snedden typ.
    Har du väldigt mkt hårdare belägg än orginal och kör med orginal skivor?

    Har du fälgar som behöver centreringsringar? Dock otroligt att de gör skillnad!
    Nja, jag är inte helt säker på att det är rent och snyggt, men jag gjorde rent allt förra sommaren, sen har den ju inte gått i vinter, men det kan ju ha hamnat mer skit där, får kolla igen.
    Jag kollade på skivorna här om dagen och upptäckte att höger fram har ett litet parti som det inte har slitit något på! Ska nog kolla där och mäta lite.

    Bygeln mot styrspindeln? Vilken är det?

    Ja, de där flytbultarna verkar Ok. Jag har inte speciellt mycket hårdare belägg än vad som sitter original. Köpte en lite bättre variant bara tillsammans med Brembo original skivor.
    Jag kommer inte ihåg om det sitter centreringsringar, men det är ju originalfälgar jag åker på så...

    Får försöka hinna med och kolla alla saker till veckan som kommer. Tack HP för lite mer tips.

    //Micke
    Kör för tillfället en Opel Astra Kombi -99

Liknande ämnen

  1. Dåliga bromsar Volvo V40
    Av Raven i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 15:55
  2. bromsar 9000 2.3t dåliga?
    Av Nemesis_saab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •