Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Glappar i drivaxel/diffen *film*

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151

    Glappar i drivaxel/diffen *film*

    Hej!
    Idag skulle jag kolla bilen eftersom den har dragit lite olja samt att den låter från hö fram (hjulhus). Jag la mig under bilen och kände på drivaxeln vänster sida och blev varse om att den glappade ca 4-5mm upp, ner och åt sidorna, min fråga är nu om detta är normalt eller om den skall vara stum. jag anar att det inte är riktigt rätt med detta men jag skulle vilja få det bekräftat av elitmekarna här inne på forumet.

    För att underlätta för er att kunna ge eran analys så har jag varit duktig och filmat detta med en digitalkamera

    Se film:
    http://194.103.201.26/~csserver/Glapp_drivaxel_9-3.mov

    Ladda hem:
    http://194.103.201.26/~csserver/Glapp_drivaxel_9-3.rar

    OBS! Ljudet i filmen kan låta väldigt illa, så var god sänk volymen

    Och en bild:
    http://194.103.201.26/~csserver/Bild%20048.jpg

    Vore tacksam för hjälp så jag vet vad man ska göra och om det i så fall kan ordnas på egen hand?!
    9-3 2.0T 185hk - 2002
    Lagom är bäst..
    Saab är botmedlet mot lusten

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 403
    skulle med vilja veta för det är likadant på min ng900, min glappar på axeln som går in till lådan med litegrann.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    skulle med vilja veta för det är likadant på min ng900, min glappar på axeln som går in till lådan med litegrann.
    Har du ett (knirkande) ljud från vänster hjulhus med? det låter (knirkar/knackar) i vissa lägen tex smyger iväg, eller efter man har backat.. ljudet varar bara en liten stund och avtar sedan när man kommit iväg..
    9-3 2.0T 185hk - 2002
    Lagom är bäst..
    Saab är botmedlet mot lusten

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 032
    Medlem#
    4869
    Min är likadan. Glappar rätt duktigt och låter kr-r-r-r-r-r när jag kör. Väldigt förtroendeingivande
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Min är likadan. Glappar rätt duktigt och låter kr-r-r-r-r-r när jag kör. Väldigt förtroendeingivande
    Oh fan... trodde att jag var den enda med detta problem... men så verkar det inte vara. Jag ska göra oss en tjänst och åka till Biva i morgon och kolla upp vad det kan vara.

    Tittade du på filmen?
    9-3 2.0T 185hk - 2002
    Lagom är bäst..
    Saab är botmedlet mot lusten

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 032
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av mytho
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Min är likadan. Glappar rätt duktigt och låter kr-r-r-r-r-r när jag kör. Väldigt förtroendeingivande
    Oh fan... trodde att jag var den enda med detta problem... men så verkar det inte vara. Jag ska göra oss en tjänst och åka till Biva i morgon och kolla upp vad det kan vara.

    Tittade du på filmen?
    Japp, jag hade ett liknande klipp som jag gjorde när jag bytte koppling. Tyvärr så hittar jag det inte nu.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  7. #7
    Har samma "problem" på min 93 aero -01. När jag hade bilen på service i vintras (ej märkesverkstad) sa de att det var glapp i vänstra ingående axeln och att det var tvunget att åtgärdas omedelbart, de skulle ha 3500 för jobbet och saab tog minst 7000 sa de, för saab var tvungen att riva lådan för bytet. Jag kollade sedan med en fd saabmek på orten och han sa att ska vara lite glapp och det var ingen fara. Men man är ju ändå lite fundersam, därför vore jag också glad för tips från alla elitmeckare här på forumet!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151
    Jag var alldeles nyss på biva örebro och snackade med en kille om detta Han sa att det fanns ett glapp där vid diffen på bilar gammal som ny mer eller mindre (han såg detta på fimen), så han tyckte inte att jag/vi behövde oroa oss, men jag håller med dig, man är på ett ställe där dom säger att det MÅSTE ordnas på momangen och ett annat säger dom att det är normalt. Vem ska man lita på??? man vill ju dock tro på en aukt verkstad (i alla fall jag) men det är ju inga garantier! Jag fick förtroende för killen jag pratade med i alla fall. Han tipsade om ljudet som jag/andra hör (knirrr) att det kunde vara bulten/bussningen där länkarmarna går ihop och man kunde testa att dra den buklten lite alternativt byta bussning med press...
    9-3 2.0T 185hk - 2002
    Lagom är bäst..
    Saab är botmedlet mot lusten

  9. #9
    Jag har i och för sig inget oljud, men är fundersam/orolig ändå...

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 403
    hm jag hade en del vibrationer förut när jag gasade hårt trodde det kunde hänga ihop med detta glappet, dock verkar vibrationerna i stort sett försvunnit nu när jag kört ett tag och försökt få det till att rasa så man får reda på vad som är dåligt

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 182
    min axel är så glappig på höger sida.. men jag skall ta ner damasken och kolla på hur knuten ser ut...

    //Rikard

Liknande ämnen

  1. Drivaxel eller växellåda? Glappar?
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-03-18, 02:04
  2. Demontera plastkransen på diffen 9000
    Av TomIvarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-17, 14:45
  3. Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99
    Av MackeH i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 12:32
  4. Drivaxel som glappar i sidled.
    Av itoaa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 11:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •