Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 900 NG 2,3 -94

  1. #1

    900 NG 2,3 -94

    Jag har en 900 2,3 årsmodell 1994 som jag ej får igång och tar tacksamt emot tips om vad detta kan bero på.

    Bilen kördes till en parkering och gick som den skulle fram till dess och har inte gått sedan dess Har bytt styrdon och tankat i 20-30 liter bensin då jag fick tipset om att lågnivå pumpen kunde vara kass, 20-30 liter borde väl räcka då?
    Bilen är inbrottsskadad och jag har bytt hela tändningslås/växelförarenheten.
    Är det immobolizer monterat i denna årsmodell?

    Om jag sprutar in startgas så går bilen perfekt i 2-3 sekunder och stannar på sedan samma sätt som om nyckeln skulle vridas av.
    Har tagit över bilen i detta skick och har inte 100% koll på allt som är gjort och inte gjort.


    Tacksam för alla tips !!

    Mvh

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    Soppa pumpen, vet ej hur det sitter på dessa, men låter ju som om det är den.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Soppa pumpen, vet ej hur det sitter på dessa, men låter ju som om det är den.
    Höll på och skrivade ihop bilen idag, har bl.a bytt tändningslås då bilen var stöldskadad, sedan kollade jag över kontakterna till bränslepumpen under baksätet,tänkte jag skulle kolla om det kommer fram spänning dit.
    När jag vred på nyckel och skulle kolla detta så hoppade bilen i gång!! Men tyvärr så stannade den efter 20-30 sekunder men ett stort framsteg då den inte tänt på annat än startgas tidigare.
    Verkar nu vara som tipset sa att pumpen är boven i dramat.

    Ett annat problem jag märkte var att varvräknaren inte funkar och troligen ej temp/tank mätare, några tips på felsökning där?
    Vad går tändspolen på i dessa modernare bilar? Är det tändspolen eller vevaxelgivaren? Och är det den senare kan det orsaka startproblemen också? Nu går den ju bra när den går så..kanske inte det då.
    Har fått tag på en pump så jag skall byta den i alla fall.

    Tacksam för tips

    Mvh

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Sthlm, Värmdö
    Inlägg
    22
    Hejsan!

    Hade exakt samma problem med min förra 900 2,3. Den bara vägra starta.. sen vipps gick den igång. körde iväg till verkstaden och fick pumpen bytt. Efter det gick den oavbrutet.

    Mvh kallski
    Saab 900 Turbo -95..
    Min pulka: http://www.garaget.org/?car=8275

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Kolla även reläerna bakom säkringarna i instrumentpanelen.

    Dock är det mest troliga bränslepumpen.

    Det med Instrumentpanel kan det vara glapp på baksidan i kretskorten,
    plocka ner och löd om dem på väl valda ställen.
    Hinner inte med allt.....

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Kolla även reläerna bakom säkringarna i instrumentpanelen.

    Dock är det mest troliga bränslepumpen.

    Det med Instrumentpanel kan det vara glapp på baksidan i kretskorten,
    plocka ner och löd om dem på väl valda ställen.
    Tackar för tipsen!
    Lite o pyssla med framöver men det skall väl gå att lösa,
    Vilket av reläerna går till pumpen? Jag var under o kollade lite och det var inte helt givet vad som var till vad. Kanske någon som har en förklaring till alla dessa reläer? Kan ju vara rätt bra o veta

    Hur knöligt är det att plocka ut instrumenteringen?

    Mvh

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •