Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Byte av vevaxelpackbox bakom svänghjul

  1. #1

    Byte av vevaxelpackbox bakom svänghjul

    Hej

    Ja, är det ett besvärligt arbete på en -94:s 9000, manuell? Hur plockar jag bort lådan? Rakt ut eller skall jag vika undan "ramen" för vänster hjulställ under bilen? Hur många timmar är det rimligt att det tar när jag kan få en bilverkstad samt yrkesbilmek till hjälp? Vill ha så mycket tips o förslag jag kan få för att underlätta!

    Mvh

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Subframen viks neråt när lådan ska bort.
    Har man aldrig gjort detta får man nog räkna med minst en dag för jobbet. Allt hänger på hur många fastrostade skruvar man får böka med.

    Läs på lite kring vad som behöver plockas bort så går det snabbare.
    Passa även på att renovera slavcylindern
    Är det bråttom att bilen blir ihopskruvad samma dag är det även bra att ha en fräsch kpl slavcylinder i berdskap om den gamla är repig.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    619
    Här är nåra ledtrådar.

    http://www.quasimotors.com/clutch.htm
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  4. #4
    Ok... Tack för tips.

    Det innebär att jag bör köpa ut:

    -kopplingslamell
    -repsats till slavcylindern

    som "utifall att" när jag ändå tar ner lådan?

    På min gamla Opel så hade jag ett litet lager som satt på axel från växellådan, tror jag det var. Finns sånt även på 9000 och bör det bytas?

    Vad kostar ett sånt här jobb på en icke Saabverkstad?

    Mvh

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Utrampnings lagret är inte fel att byta. Kan väl inte vara så dyrt och det är ju jävligt tråkigt att behöva riva ner lådan igen bara för att det börjar låta illa.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Sen är ett slangbyte ett MÅSTE om du inte gjort det tidigare.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074
    >RZ
    Slang till slavcylindern?

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Att byta packboxen är enkelt OM man har rätt verktyg att pressa i skiten med. Har aldrig provar utan det verktyget, men vet de som försökt....
    Lär visst vara knepigt ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 2074
    >RZ
    Slang till slavcylindern?
    Kopplingsslangen då
    Stålomspunnen...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    818
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Att byta packboxen är enkelt OM man har rätt verktyg att pressa i skiten med. Har aldrig provar utan det verktyget, men vet de som försökt....
    Lär visst vara knepigt ?
    Ja det är knepigt utan rätt verktyg
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    691
    Vad får man tag på rätt verktyg? Det tror jag trådskaparen är intreserad av att veta, i alla fall så är jag det. Eller får man göra ett själv av en mejsel el dylikt?
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Ett nytt kränghämmarstag är också bra att ha
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Adam/1849
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Att byta packboxen är enkelt OM man har rätt verktyg att pressa i skiten med. Har aldrig provar utan det verktyget, men vet de som försökt....
    Lär visst vara knepigt ?
    Ja det är knepigt utan rätt verktyg
    Verkar som det kanske skulle kunna funka med att använda den gamla packboxen att pressa med. Nån som vet?

    En annan sak: den djävulskt dyra kopplingslamellen, kan man kontrollera lamellslitage nånstans utan att först demontera? Alltså, om det kan kan finnas nån lucka, motsv att kunna kolla lamellslitage. Jag köper ingen lamell bara sådär på chans: 3,300:-

    Mvh

    Mvh

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    Verkar som det kanske skulle kunna funka med att använda den gamla packboxen att pressa med. Nån som vet?

    En annan sak: den djävulskt dyra kopplingslamellen, kan man kontrollera lamellslitage nånstans utan att först demontera? Alltså, om det kan kan finnas nån lucka, motsv att kunna kolla lamellslitage. Jag köper ingen lamell bara sådär på chans: 3,300:-

    Mvh

    Mvh
    Första gången jag skulle byta dendär så hade jag förstått att det kan vara lite småjobbigt så jag snickrade ihop en "inpressare" som använde bultar och gängor i vevaxeln. Men det slutade inte lyckligt, packboxen gick dit men inte var den hel inte. Efter konstaterande av läckage från nya packboxen var det ner med lådan igen men denna gång så lossade jag lite på oljetråget och tog lös gaveln som packboxen sitter i, pressade först packboxen på plats i den och sen monterade man allt på motorn, det gick verkligen smidigt och man kände riktigt att det blev bra vid monteringen. Tätt blev det också.

    Så mitt råd är att demontera gaveln ifall du inte far tillgång till detta specialverktyg, kanske är lite jobbigt men hur roligt är det att montera packboxen bara för att konstatera att de läcker fortfarande.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  15. #15

    Byte av vevaxelpackbox (kanske klarar mig fr byte)

    Hej

    Det visade sig att jag tyvärr hade uppåt en liter motorolja för mycket i motorn!!! Jag gick på uppgift "nånannanstansifrån" när jag fyllde på vid oljebytet.

    Efter konsultation med flera verkstäder så "fick jag förslaget att suga ur "övermängden", ta det lugnt med att riva ner lådan o svänghjul för packboxbytet o istället avvakta om läckaget sakta skulle avta, då mängden olja troligen trycker ut vid packboxen. Droppandet kunde ta upp till nån vecka innan det stoppade pga rätt troligen rätt mycket olja i kopplingskåpan. Det verkar kanske stämma: Ingen olja på katten och pölen under bilen minskar natt efter natt o konstant oljenivå i motorn...

    Återkommer

    Mvh

  16. #16
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400

    Re: Byte av vevaxelpackbox (kanske klarar mig fr byte)

    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    Efter konsultation med flera verkstäder så "fick jag förslaget att suga ur "övermängden"
    Avtappningsplugg?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  17. #17

    Re: Byte av vevaxelpackbox (kanske klarar mig fr byte)

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    Efter konsultation med flera verkstäder så "fick jag förslaget att suga ur "övermängden"
    Avtappningsplugg?

    /J
    Kanske lät konstigt. Jo även min bil är begåvad med avtappningsplugg, men sugen stod framme o motorn var varm så det fick bli den vägen istället.

    Mvh

Liknande ämnen

  1. Läckage bakom svänghjul OG9-5 Manuell
    Av steve67 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 00:31
  2. motoroljeleckage bakom svänghjul
    Av hyperlite133 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 23:48
  3. Nått att tänka på vid byte av svänghjul
    Av Hampus9000 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 13:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •