Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Nybörjarfråga!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Nybörjarfråga!

    Hej! Köpte min första egna bil gör mågra dagar sen, och då har jag självklart lite nybörjarfrågor!

    Har nu läst igenom tråden om dumpventiler, ska först o främst säga att jag inte fattar vad de gör för nytta om man inte kör överladdat.. Har skummat genom sidorna efter en liknande fråga, men har inte hittat någonting.

    MEN jag ska ändå ställa en dum fråga.. Bättre att fråga en gång för mycket

    Som sagt har jag precis investerat i en 900 2.0t -97, dvs utan LMM. Har köpt ett öppet avskärmat filter, och vill nu ha "nysningen" från en AV. Ska köpa en dump från speedparts, en sådan som finns på bild längst ner i FAQ'en om AV.

    Om jag monterar den på min bil, så får jag bara "nysningen" om jag förstått det rätt.. självklart ingen effekttökning, men är det något annat jag tjänar på att byta till en nysande dump, förutom det med spoolup när jag inte har LMM?
    Säg också gärna om jag skjuter mig själv i foten genom att köpa en sådan...

    Jag undrar alltså helt enkelt om de negativa och positiva effekterna av att köpa en dump till min bil! Ber om ursäkt om jag formulerat mig rakt åt h*lvete, och om detta är en ovanligt dum fråga. (Förbered er på fler sånna här trådar från mig )

    PS!
    Om det finns en liknande tråd som ger svar på mina frågor, skicka gärna länken i ett PM och ta bort denna tråden!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    du behöver inte ha öppet filter på din för att få nysning... räcker att du tar bort returslangen på dumpen... förutsatt att du täpper till håler på insuget till turbon

    tycker du skall behålle originalfilter till insuget, renar bättre
    Segfirre Productions

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    264
    Citat Ursprungligen postat av mort
    du behöver inte ha öppet filter på din för att få nysning... räcker att du tar bort returslangen på dumpen... förutsatt att du täpper till håler på insuget till turbon
    går detta att göra även på en 9-3 från -99 (T5) ?

    mår motorn verkligen bra av detta isåfall? Saab lär väl inte ha satt den sladden där för syns skull från början eller?
    Scarabégrön 9000 2.3i

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    inte så kunnig på ng900, men det sitter med all säkerhet en dump på din bil, men den är återcirkulerande. jag har orginal kvar fast satt ett filter på den, funkar lika bra!!

    glöm inte att plugga hålet där luften går in igen orginal.
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    Citat Ursprungligen postat av Rikard.S
    Citat Ursprungligen postat av mort
    du behöver inte ha öppet filter på din för att få nysning... räcker att du tar bort returslangen på dumpen... förutsatt att du täpper till håler på insuget till turbon
    går detta att göra även på en 9-3 från -99 (T5) ?

    mår motorn verkligen bra av detta isåfall? Saab lär väl inte ha satt den sladden där för syns skull från början eller?
    Finns ju ingen lmm som registrerar om luften försvinner.
    Segfirre Productions

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av mort
    du behöver inte ha öppet filter på din för att få nysning... räcker att du tar bort returslangen på dumpen... förutsatt att du täpper till håler på insuget till turbon
    Ett öppet filter satte jag dit igår.. Så det får sitta kvar!
    Täppa till hålet på insuget till turbon, borde väl vara pluggen man får med en dump... För isåfall köper jag nog en ny dump så jag kan fästa returslangen nånstans, läste att den släppte ut hälften av luften, och skickade in hälften.. Låter ju som en bra kompromiss om den nyser lite bättre av ett öppet filter!
    Men några klara för eller nackdelar förutom spoolup finns alltså inte?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av mort
    du behöver inte ha öppet filter på din för att få nysning... räcker att du tar bort returslangen på dumpen... förutsatt att du täpper till håler på insuget till turbon
    Ett öppet filter satte jag dit igår.. Så det får sitta kvar!
    Täppa till hålet på insuget till turbon, borde väl vara pluggen man får med en dump... För isåfall köper jag nog en ny dump så jag kan fästa returslangen nånstans, läste att den släppte ut hälften av luften, och skickade in hälften.. Låter ju som en bra kompromiss om den nyser lite bättre av ett öppet filter!
    Men några klara för eller nackdelar förutom spoolup finns alltså inte?
    öhh tycker inte du skall köpa en sådan
    du kan behålla den dump du har... köp en plugg hos speedparts och ta bort slangen mellan dumpen och insuget till turbon
    Segfirre Productions

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av mort
    öhh tycker inte du skall köpa en sådan
    du kan behålla den dump du har... köp en plugg hos speedparts och ta bort slangen mellan dumpen och insuget till turbon
    Varför tycker du inte att jag ska köpa en sån? För att spara pengar eller för att den inte funkar lika bra?
    Att bara ta bort en slang ger mig lite onda aningar.. Som någon sa innan, den sitter väl inte där för syns skull.. Eller måste jag ta bort samma slang du pratar om, om jag köper en ny dump?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av mort
    öhh tycker inte du skall köpa en sådan
    du kan behålla den dump du har... köp en plugg hos speedparts och ta bort slangen mellan dumpen och insuget till turbon
    Varför tycker du inte att jag ska köpa en sån? För att spara pengar eller för att den inte funkar lika bra?
    Att bara ta bort en slang ger mig lite onda aningar.. Som någon sa innan, den sitter väl inte där för syns skull.. Eller måste jag ta bort samma slang du pratar om, om jag köper en ny dump?
    Varför byta ut en dump som är funktionellt duglig för dina behov? Lovar att den dump inte på något sätt kommer fungera bättre än den som sitter original.
    Läs FAQ
    För lite mer kött på benen.
    Ang det röret kan du ta bort den utan att vara orolig, vet inte varför den sitter där från början. Kan kanske vara för att vanliga svenssons inte vill ha dumpljud i deras familjebil?
    Segfirre Productions

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Repeterar allt en gång så jag inte gör något dumt i garaget...

    Du menar alltså att jag kan få det härliga nysljudet utan att köpa ny dump? Och det enda jag behöver är en plugg, och sedan ta bort returslangen?

    Låter farligt enkelt för någon som jag.
    Returslangen förresten, är det slangen som demonteras på första bilden i den här guiden? ->
    http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... nt_anv.pdf
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    där har du exakt hur du skall göra japp!
    och det är så farligt enkelt

    men du kommer ju inte få något enormt dumpljud... din turbo laddar inte så mycket

    köp ett steg 1 eller liknande så blir det mer
    Segfirre Productions

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av mort
    där har du exakt hur du skall göra japp!
    och det är så farligt enkelt

    men du kommer ju inte få något enormt dumpljud... din turbo laddar inte så mycket

    köp ett steg 1 eller liknande så blir det mer
    Låter fantastiskt! Behöver inte nåt jätteljud, bara det hörs när man sitter i bilen.. och kanske ett tiotal meter bort Det gör det kanske?

    Har planer på att göra lite standardtrimm eller vad man nu ska kalla det.. 3" från turbon med sportkat o ett chip ska få hitta hem till min bil hade jag tänkt. Om det nu blir verklighet, tror du att jag då kommer vara i behov av ny dump? Eller räcker den jag har nu då också?

    FÖRRESTEN! Om jag pluggar och dra bort returslangen, ger det samma positiva effekter som en ny dump? Med spoolup osv?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Gör enligt bild 1 och 2(fast ta inte bort orginal avlastningsventil, utan bara slang.). sen är du fix å färdig. Kan dock vara lönt med ett litet filter på avlastnignsventilen istället för slangen. Finns på speedparts, Artnr: XF-025
    Finns under Avlastningsventiler.
    Som sagt, det är för att få mer ljud från din orginalventil. En såndäringa bling-bling historia låter mer, men funkar inte alltid bättre utan ibland även motsatt..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    FÖRRESTEN! Om jag pluggar och dra bort returslangen, ger det samma positiva effekter som en ny dump? Med spoolup osv?
    En dumpventil påverkar inte spoolupen, sålänger den inte läcker ut laddtryck vilket din förmodligen inte gör.
    Segfirre Productions

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Citat Ursprungligen postat av mort

    En dumpventil påverkar inte spoolupen, sålänger den inte läcker ut laddtryck vilket din förmodligen inte gör.
    Förtydligar; en dumpventil kontra en by-pass ger ingen spool-up skillnad.
    Dump konta ingenting alls är stor skillnad...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Airflow, det är en likadan plugg som följer med det kitet du skrev som man längre ner kan köpa löst va? Så jag inte gör nåt i onödan!

    jaha.. vad var det jag läste om spoolup måntro..
    Men det här med att turbon får ladda om på nytt osv, det är alltså ingenting jag blir av med om jag modifierar min dump/köper ny? Förlåt om det är dumma frågor och om jag ställer dom gång på gång, vill bara ha koll på läget!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Airflow, det är en likadan plugg som följer med det kitet du skrev som man längre ner kan köpa löst va? Så jag inte gör nåt i onödan!

    jaha.. vad var det jag läste om spoolup måntro..
    Men det här med att turbon får ladda om på nytt osv, det är alltså ingenting jag blir av med om jag modifierar min dump/köper ny? Förlåt om det är dumma frågor och om jag ställer dom gång på gång, vill bara ha koll på läget!
    1: Precis, om man inte känner för att tillverka själv då det inte är nån raketforskning bakom denna plugg..

    2: Jo, alltså, med en monterad avlasningsventil (by-pass för återcirkulerande eller DUMP för öppen) så för du förbättrad spool-up, dvs turbon återhämtar sitt laddtryck/flöde/varvtal snabbare efter ex en växling. Nu har du bil redan en avlasningsventil monterad, i by-pass mod. Tar du bort slangen blir det helt plötsling en dumpventil. Varför? För att du "dumpar" nu luften ut i det fria istället för att leda tillbaka den före turbon.

    Detta är skillnaden, så oavsett om du monterar en ny dumpventil eller "frigör" din orginal så är skillanden 0, prestandamässigt.

    Orginal plastdump räcker en bra bit.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    jaha, tror jag greppat detta nu. Så enda skillnaden blir alltså en "PYSCHH!" ?
    Känns bra, för det är det jag vill åt

    Nu när jag ändå har din/eran uppmärksamhet, så ska jag ställa en fråga till, så jag inte startar en TILL halvt onödig tråd!

    Min turbomätare funkar inte. Dvs den rör sig inte alls, nånsin.

    Varvmätaren lika dan, innan motorn blir varm.. Den börjar fungera normalt efter ett par kilometer eller så.. Vad kan detta vara? Finns det säkringar osv som sköter sånt eller vad ska jag leta efter?

    Som ni märker är jag helt grön på SAAB men första och enda intrycket är fantastiskt! Vill lära mig så mycket det bara går, vill därför samtidigt säga tack till er som svarade på min första fråga!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    ett förekommande fel på 900 instrument, nån ledningsbana i ett kretskorts på instrumentets baksida som små-jävlas... Inte lätt att hitta och majoriteten byter instrument.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    ok, låter dyrt men kanske går o fixa lite lätt ändå. Tack igen för alla svar, och skönt att man kan få hjälp t.o.m på valborgsmässoafton!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

Liknande ämnen

  1. Nybörjarfråga trimning.
    Av tretorn76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 17:26
  2. Nybörjarfråga ang. LMM och Turbo i min saab.
    Av kRYSSET i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 17:12
  3. Nybörjarfråga om banjoskruvar. Hur vet man var hålet är ?
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 20:30
  4. nybörjarfråga! oljekyl
    Av olssonjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 20:08
  5. Nybörjarfråga om turbo med vattenlagerkylning.
    Av wadde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 03:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •