Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem med universal IC.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    26

    Problem med universal IC.

    Hej.
    Jag har monterat en universal IC på min 9-3:a som jag har lite problem med så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig. Med original IC:n laddade bilen 1.3 bar men nu går den inte över 1, vet någon varför? Jag har desseutom stora problem med att dra slangar och rör så att de passar riktigt, jag hittade ett hål där det är meningen att rören ska gå på viggen original intercooler men jag får inte mina rör att passa genom det hålet, har någon monterat en universal intercooler på 9-3:a som inte har crossflow intercooler original? Isåfall är jag jätte tacksam för lite tips.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 566

    Re: Problem med universal IC.

    Citat Ursprungligen postat av 93gt
    Hej.
    Jag har monterat en universal IC på min 9-3:a som jag har lite problem med så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig. Med original IC:n laddade bilen 1.3 bar men nu går den inte över 1, vet någon varför? Jag har desseutom stora problem med att dra slangar och rör så att de passar riktigt, jag hittade ett hål där det är meningen att rören ska gå på viggen original intercooler men jag får inte mina rör att passa genom det hålet, har någon monterat en universal intercooler på 9-3:a som inte har crossflow intercooler original? Isåfall är jag jätte tacksam för lite tips.
    Grejen med universal IC är väl just att den är universal.

    Du får helt enkelt anpassa bilen efter den.

    Borra lite nya hål mm ta bort lite plast här och där mm.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    26
    jo, självklart får man ju bygga om lite, men utrymmet är fruktansvärt begränsat. Jag har rivit bort all möjlig plast och annat som satt i vägen, men jag får det ändå inte att sitta särskilt bra. Vet någon varför den inte kommer upp i laddtryck längre?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 786
    Medlem#
    5228
    Vad är det för storlek på ic:n! Har vart med om bilar som laddar mindre pga att ic:n kyler såpass bra! Detta gäller dock endast t7 bilar och deras interna laddtrycksmätare!

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    163
    Ja antingen har du en läcka nånstans, (kolla alla anslutningar) eller så har du så stort tryckfall över intercoolern. Låter ju lite mycket med 0,3 bar men konstigare saker har ju hänt. Tryckfallet uppstår när flödet genom intercoolern är "fel". Hoppas ändå att det bara är en enkel läcka som orsakar problemet.
    Nordanvind gör mig stark.

    Fräser och planar de flesta metaller om du behöver.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    26
    okej. Jag har läcksökt hela systemet med läcksökare (en sån där som pumpar ut tunn rök) och jag hittade inga läckor. Hur kommer det sig att man får ett så stort tryckfall över intercoolern?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    Fungerar bypassventilen som den ska ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    26
    ursäkta dum fråga.
    Bypassventilen?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    163
    Med "bypassventilen" menar han dumpventilen. Kärt barn har många namn du vet.... kan vara så att den läcker. Tryckfallet uppkommer när luftens väg genom intercoolern inte är optimal. Ett visst tryckfall får man alltid räkna med men man ska med en bra ic inte ha mer än 0,1 bar i tryckfall. Kan vara så att din ic inte är helt optimalt konstruerad. Kan i samanhanget nämna att man generellt får minst tryckfall med en ic som har anslutningarna monterade 180 grader i förhållande till varandra. Gå in på www.garaget.org och titta på min 99:a så får du se hur anslutningarna "ska" vara. Sök på staberg. Givetvis bestämmer inte gavlarna/anslutningarna allt men det hjälper till!
    Nordanvind gör mig stark.

    Fräser och planar de flesta metaller om du behöver.

Liknande ämnen

  1. universal intercooler 9-5
    Av _WmB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 07:56
  2. universal ic?
    Av Easton i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 22:26
  3. Passande universal IC till 9-5:a
    Av 9-5aerosedan02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 18:08
  4. Bra fästkuddar till universal IC
    Av TurboVulc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 18:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •