Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Skandalplacering av luftfilter

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 144

    Skandalplacering av luftfilter

    Är inte det här det sämsta stället man kan sätta ett öppet filter på?

    Länkad från Zatzy

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    16
    Så jävla skandalöst är det väll ändå inte vad jag kan se...

    Han kyler ju luften efter turbinen intesället för att suga genom IC:n om jag inte ser fel
    Hälsningar

    Henrik Tellskog

    Mini 1293 Turbo -75
    Husaberg 650 SuperMotard -03

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    728
    Äh, man vill ju inte att det ska isa igen i kalla Sverige
    Sen är det ju svårt att säga hur luftflödet är just där om man bara tittar på bilden. Ser ju att det är en Pissan, säkert nån 200 SX? Isåfall är det ont om frisk luft...
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 144
    Det jag tänkte på var att det sitter precis bakom kylet, och där flåsar det på rätt bra med varmluft.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    16
    Kan väll inte spela så stor roll när luften ändå kyls ner på vägen till insuget.
    Hälsningar

    Henrik Tellskog

    Mini 1293 Turbo -75
    Husaberg 650 SuperMotard -03

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Hej!

    Det är en Nissan S14, såg den på Mantorp i somras på Japmeet, vart också lite fundersam över placeringen av filtret, men va fan, det låter väl häftigt

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 144
    Visst kyls luften ner på väg genom ICn.

    Normalt tar man luften från ett "kallt" ställe, säg +20 grader.
    Tar man luften som på bilden håller den kanske +40 grader. Då måste ICn kyla ner extra bra för att få samma effekt. Det är ju lite onödigt, och ganska mycket i sammanhanget.

    Borde det inte bli lite motsägelsefullt att ha en stor flådig IC, och sen sätta filtret där? Grejerna motverkar varann känns det som. Och som grädde på moset syns ofta nät som mest liknar myggnät, framför ICn. Det kommer säkert igenom skitmycket luft där när man står på

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Tellskog
    Han kyler ju luften efter turbinen intesället för att suga genom IC:n om jag inte ser fel
    Det finns ingen luft efter turbinen som man vill kyla. Efter turbinen har du avgaser som strax passerar katalysatorn. Den luft som behöver kylas finns efter kompressorn och det är också där man hittar laddluftkylaren. Vilka turboinstallationer har du sett där turbon suger luften genom laddluftkylaren?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Tanken är att man skall ha en kompressor som får luft med hög densitet.
    Alltså, så högt tryck o låg temperatur som möjligt på den inströmmande luften. Designen på det avbildade systemet uppfyller inte de grundläggande kraven. Se det som ett lysande exempel på hur man inte bör göra.

    Att man sedan har en LLK som kan kyla bort ALL temperaturhöjning spelar inte så stor roll. Man måste betala för att få ett arbete utfört....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    571

    Re: Skandalplacering av luftfilter

    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Är inte det här det sämsta stället man kan sätta ett öppet filter på?

    Länkad från Zatzy
    http://200sx.kicks-ass.net/mostwanted-l ... d6643a.jpg
    Han har ingen öppning i motorhuven då så han kan få in kall luft den vägen? för har han det så kanske det inte är såå jätte dumt?

  11. #11
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 677
    Medlem#
    3346

    Re: Skandalplacering av luftfilter

    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Han har ingen öppning i motorhuven då så han kan få in kall luft den vägen? för har han det så kanske det inte är såå jätte dumt?
    Borde väl ha skärmat av värmen från motorn och kylet då? Annars spelar det liksom ingen roll...
    All makt åt Thengil!

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Vidare kan man se att bilen har luftmassmätare OCH öppen AV...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Kanske återcirkulationen är finurligt dold så han inte ska få stryk vid korvmojen. Det är ju därför filtret sitter där det sitter ju..

    Japsturbofolket är inte lika fokuserade på KALL luft genom filtret som vi 9000-åkare är bortskämda med, men hur i helsicke kan han åka runt med den finishen på "kylarbalken" när allt annat är bländande blänk-blink-bling?!

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Klart det är helt förkatligt. Bilen går sannolikt klart bättre med originalfiltret i sin burk. Hur vissa kan försvara det med att det i alla fall går genom IC:n sedan är ju, ja.......

    Fast jag kan ju förstå hur den mindre kunnige ägaren jublade när han hittade ett så "perfekt" utrymme att sätta sitt -open air- på...


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 478
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    men hur i helsicke kan han åka runt med den finishen på "kylarbalken" när allt annat är bländande blänk-blink-bling?!

    /jn
    Det gick förmodligen inte att beställa någon ny kylarbalk med extra bling på

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älvsjö / Stockholm
    Inlägg
    325
    Oh yes, vad LMM:en tycker om det där... NOT!!! =(

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 354
    Var kanske lite trångt nere vid turbon så han tog väll det näst varmaste stället han kunde hitta. Varm luft rör ju sig fortare än kall och han kanske således trodde att han fick kortare spoolup eller något!?

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  18. #18
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Om nån känner han så kan man tipsa han om att sätta dumpen på andra sidan röret, förlänga lite med blå Pamela-slang så dumpen sitter INNE i filtret och TJPRSCHoSAn! rakt i näsan på luftmassmätar'n = återcirkulation. Typ.. nästan.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Om nån känner han så kan man tipsa han om att sätta dumpen på andra sidan röret, förlänga lite med blå Pamela-slang så dumpen sitter INNE i filtret och TJPRSCHoSAn! rakt i näsan på luftmassmätar'n = återcirkulation. Typ.. nästan.

    /jn
    http://forum.zatzy.com/showthread.php?s ... did=161733
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    724
    Han har lite koll på vad han gör verkar det som och han har ju trimmat i flera steg så tror inte han tappar nån nämnvärd effekt, körde för övrigt mot honom på Björkvik sep 2003 och den gick rätt ok kan jag säga

    --> http://200sx.kicks-ass.net/mostwanted-l ... 599d2b.jpg jag var snabbare iväg iaf :P
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

Liknande ämnen

  1. luftfilter...
    Av saab 9000 cse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 21:41
  2. Luftfilter?
    Av Gulingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 07:44
  3. Luftfilter
    Av Bagarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 17:17
  4. Luftfilter
    Av jockeb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •