Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Snabb fråga - Ventillyftare?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 936

    Snabb fråga - Ventillyftare?

    Hur länge kan ventil-lyftare knacka efter montering av topp? Har plockat ihop en og900 T16 nu och det knackar för djävligt från lyftare. Har kört ett par kilometer men det är ingen större skillnad. Missade tyvärr att förvara lyftarna i oljebad under det att dom var ur toppen, kan detta vara ett problem?
    MEDLEM 7032.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 830
    Hej !

    Det kan väsnas i 15-20 minuter.
    Man behöver INTE förvara tryckarna i oljebad.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 936
    Ok, 15 till 20 minuter är vi i alla fall förbi och det låter inte bra! När man lyssnar nära motorn är lyftarna det klart dominerande ljudet..... Bilen går ärligt talat inge vidare heller, men jag har inte hunnit med nån riktig tändinställning mm ännu, men det känns som att med det ljudet så är det inte riktigt bra allting. Tomgången flaxar lite också. Läge att byta lyftarna kanske trots allt.... Har verkligen ingen lust att riva för mkt igen.
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 830
    Hej !

    Varva inte motorn nå't nämnvärt så länge som de väsnas. OM det är ett "helvetes klack-klack-klack" ljud så är det nog nå't som är galet.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 606
    Anledningen till att den inte går som du är van vid kan ju vara för att lyftarna knappt gör sitt jobb att öppna ventilerna innan trycket är uppe i dom. Bankar det som fan så lyfter dom inte ventilerna så högt som dom ska. Om det blir bättre med tiden eller inte ska inte jag svara på...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 936

    Toppen / lyftarna....

    Som fortsättning så måste jag fråga om topparna till T16. Kör en T16 bottendel från -86 enligt utsago, fullständigt renoverad, men en Aero-88a topp - men den är bytt tror vi. Förra ägaren har förmodligen fått kamkjedebrott, för den såg mkt fräsch ut och kedjan var ny nästan. Men det knackar ju nåt sjukt från ventillyftarna och när man varvar lite och får tryck i system så börjar det låta ännu mer, ett slagsa plaskande som att olja eller vatten pressas i kanaler med högt tryck. Så ska det inte låta, men det lät så även innan vi rev motorn. Det kan ju vara lyftarna, men jag är lite oroligt att toppen kanske är fel. Vore fint att veta att den funkar innan man river lyftarna och rengör eller byter.... Vad kan jag kolla i Toppen för att vara 100%?

    Och hur är det med smörj-rören ovanpå kammarna? De sitter ju inte på min bil - kan bottendelen vara designad för en topp med dessa rör och därför jag inte får tryck? Fasen vad lite man vet egentligen....
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    911
    Du kan testa att lyfta ventilkåpan och trycka på tryckarna för att konstatera att det verkligen är de som låter.

    Tag nått som inte repar, typ skaftet till en tandborste, och tryck på varje tryckare. Är det luft i dem så kommer de fjädra och har alltså inte fyllts med olja som de ska.

    När jag bytte toppackning på min 900S så blev vi oroliga när vi hörde hur mycket tryckarna lät. Detta slutade dock "efter ett tag".

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 800
    Om det inte slutar väsnas så bör man nog kolla upp oljetrycket..

    Alternativt byta olja..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784
    O skruvarna till kamaxelöverfallen sitter på rätt plats?

Liknande ämnen

  1. Snabb fråga om ACC - 9-3 -99
    Av Gellivare1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 21:27
  2. Snabb fråga ang. ACC
    Av iMP i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 10:16
  3. snabb fråga om apc
    Av Prankster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 13:13
  4. Snabb fråga om DI !
    Av PatrikM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-28, 16:53
  5. EN snabb fråga...
    Av 900 Micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-18, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •